REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Abakanowicz i polska szkoła tkaniny na aukcji

  • Autor: PAP
  • 21 mar 2022 12:41
Abakanowicz i polska szkoła tkaniny na aukcji
Dzieło Magdaleny Abakanowicz, fot. mat. pras.

Gobelin Magdaleny Abakanowicz "Relief Sombre de Stefa” i dwa inne dzieła jednej z najoryginalniejszy rzeźbiarek XX wieku znajdą się na aukcji „Polska Szkoła Tkaniny” zorganizowanej 22 marca w Salonie DESA Unicum.

REKLAMA

Mistrzowski relief - jak dzieło określają krytycy sztuki - powstał w połowie lat 70., w najbardziej twórczym okresie rzeźbiarki. "Abakany pochodzące z tamtych lat uczyniły z Magdaleny Abakanowicz gwiazdę światowej sceny rzeźbiarskiej, przeistaczając tkactwo z rzemiosła w sztukę najwyższych lotów" - zaznaczają organizatorzy wystawy i aukcji Z DESA Unicum.

"Relief sombre de Stefa" jest jedną z trzech prac Abakanowicz, które trafią pod młotek w DESA Unicum. Grube zwoje lin, węzły i pętle tworzące labirynty sznurów i włókien - prezentowany "Relief Sombre de Stefa" przywodzi na myśl ludzkie ciało z plątaniną mięśni i żył.

"Holistyczne podejście Abakanowicz do medium tkaniny, jej niestandardowe myślenie kolorystyczne oraz relacja, jaką wytwarzała pomiędzy dziełem sztuki a jego otoczeniem uczyniło z niej niekwestionowaną reformatorkę tkaniny artystycznej" - można przeczytać w opisie dzieła. Trwająca do dziś fascynacja abakanami, nazywanymi niekiedy "tkanymi rzeźbami", rozpoczęła się w 1965 roku, gdy monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze zdobyły złoty medal na Biennale w Sao Paulo.

Kompozycje Abakanowicz z lat 60. i 70. XX wieku zdefiniowały sposób pracy artystki tworzącej w kolejnych dekadach odrębne cykle artystyczne. W latach 80. XX wieku rzeźbiarka rozpoczęła pracę nad serią "Tłumy", w ramach której tworzyła wielopostaciowe instalacje, jak na przykład "sprzedany w 2021 roku na aukcji w DESA Unicum za 13,2 mln zł "Tłum III" - przypominają eksperci rynku sztuki z DESA Unicum. Estymacja "Relief Sombre de Stefa" wynosi 450‑600 tys. złotych, to najdroższy obiekt marcowej aukcji "Polska Szkoła Tkaniny". DESA Unicum zaprezentuje również kompozycję stworzoną przez Abakanowicz w 1971 roku oraz pochodzący z 1963 roku projekt gobelinu "Teresa", niezwykle ważne dzieło należące do wczesnej twórczości Abakanowicz.

Praca ta jest charakterystyczna dla twórczości rzeźbiarki w pierwszej połowie lat 60.: płaszczyznowe potraktowanie, wysublimowaną kolorystykę ograniczającą się do odcieni beżu, brązu i czerni, a także monumentalizm w założeniach (szkic zakładał realizację o wymiarach 200 x 300 cm). Gobelin "Teresa" można odnaleźć w katalogu indywidualnej wystawy artystki w warszawskiej Zachęcie w 1965 roku.

"Tkane rzeźby" Abakanowicz będą wystawione na rozpoczynającej się w listopadzie 2022 roku ekspozycji w Tate Modern w Londynie. Prestiżowa galeria zaprezentuje słynne abakany na przypominającej las ekspozycji w Blavatnik Building.

Wraz z pracami Magdaleny Abakanowicz zaprezentowanych zostanie ponad 30 dzieł polskich mistrzów i mistrzyń tkaniny, na czele z Ewą Jaroszyńską‑Pachucką, Jolantą Owidzką, Marią Teresą Chojnacką i Wojciechem Sadleyem.

Pionierką nurtu tkaniny eksperymentalnej jest również Ewa Jaroszyńska‑Pachucka. Czarnym koniem marcowej aukcji jest tkana forma "Spodnie" jej autorstwa z 1969 roku. Prace z cyklu "Ubrania" - niezwykle rzadkie na rynku aukcyjnym - nawiązywały do odzieży, ale Ewa Jaroszyńska‑Pachucka utożsamiała je ze sztuczną skórą, pozbawiając je użytkowego charakteru i nadając im tym samym wymiar cielesny. Dzieła wybitnej artystki znajdują się w wielu międzynarodowych kolekcjach, m.in. National Gallery of Australia w Canberrze, Museum of Modern Art w Nowym Jorku czy National Museum w Sztokholmie.

Na aukcji znajdzie się praca Jolanty Owidzkiej "Radość" z 1978 roku. Przełomowym momentem w twórczości autorki była jej pierwsza indywidualna wystawa w warszawskiej Zachęcie w 1960 roku. Wydarzenie to nierzadko uważane jest przez krytykę i badaczy za punkt zwrotny w dziedzinie polskiego tkactwa artystycznego okresu powojennego. Kompozycje dywanowe Owidzkiej noszą cechy malarstwa abstrakcyjnego, jednak podporządkowanego ściśle określonej funkcji użytkowej.

Zofia Matuszczyk‑Cygańska. W latach 50. i 60. XX wieku artystka zasłynęła głównie jako projektantka tkanin żakardowych, które zdobiły ściany Pałacu Kultury i Nauki, Filharmonii Warszawskiej, Pałacu Kazimierzowskiego czy stołecznych kin. W katalogu znajdą się dwie prace tej artystki, z czego na szczególną uwagę zasługuje gobelin "Święto", w którym artystka zastosowała charakterystyczny dla siebie motyw tzw. rybek.

Aukcja "Polska Szkoła Tkaniny" odbędzie się 22 marca w Salonie DESA Unicum .

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.