REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Activity Based Working dla 1100 pracowników? Aon wie, jak to robić

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 29 maj 2018 11:22
Activity Based Working dla 1100 pracowników? Aon wie, jak to robić
Biuro Aon w Krakowie, fot. MP Polska
Activity Based Working dla 1100 pracowników? Aon wie, jak to robić
Activity Based Working dla 1100 pracowników? Aon wie, jak to robić
Activity Based Working dla 1100 pracowników? Aon wie, jak to robić
Activity Based Working dla 1100 pracowników? Aon wie, jak to robić
Activity Based Working dla 1100 pracowników? Aon wie, jak to robić
Activity Based Working dla 1100 pracowników? Aon wie, jak to robić
Activity Based Working dla 1100 pracowników? Aon wie, jak to robić
Activity Based Working dla 1100 pracowników? Aon wie, jak to robić
Activity Based Working dla 1100 pracowników? Aon wie, jak to robić
Activity Based Working dla 1100 pracowników? Aon wie, jak to robić
Activity Based Working dla 1100 pracowników? Aon wie, jak to robić
Activity Based Working dla 1100 pracowników? Aon wie, jak to robić
Activity Based Working dla 1100 pracowników? Aon wie, jak to robić
Activity Based Working dla 1100 pracowników? Aon wie, jak to robić
Activity Based Working dla 1100 pracowników? Aon wie, jak to robić
Activity Based Working dla 1100 pracowników? Aon wie, jak to robić

Nowoczesne, świeże, dynamiczne – tak można określić nowe biuro firmy Aon w krakowskim kompleksie biurowym Enterprise Park, które wyszło spod kreski pracowni BE DDJM. Na 10 tys. mkw., 4 piętrach i dla ponad 1100 pracowników zdecydowano się wdrożyć ideę Activity Based Working. Czy było łatwo? Z pewnością nie. Ale efekty mówią same za siebie.

REKLAMA

Motorem napędowym całego przedsięwzięcia była rozrastająca się kadra pracowników, która powoli zaczynała się nie mieścić w poprzednich siedzibach. – Potrzebowaliśmy nie tylko dużego, ale i elastycznego biura. To była doskonała okazja do tego, aby zmienić zarówno miejsce, jak i sposób pracy – mówi Claudia Ferreira, CRE Senior Manager w firmie Aon.

Najważniejszą zmianą, jaka czekała organizację, to rezygnacja z biurek przydzielonych według zasady 1 do 1, czyli z biurka przypisanego do konkretnej osoby. – Wprowadzając Activity Based Working jedno piętro budynku w naszej poprzedniej lokalizacji przekształciliśmy na przestrzeń pilotażową – chcieliśmy, aby pracownicy mogli przetestować ideę Activity Based Working przed jej wdrożeniem w nowej lokalizacji i podzielić się z nami swoimi opiniami testując różne rozwiązania, które się w nią wpisują. Informacja zwrotna od naszych pracowników była niezwykle cenna na dalszych etapach projektowania przestrzeni biurowej – mówi Agnieszka Orlicka, CRE Manager.

Firmie zależało na tym, aby krakowski oddział Aon’u oddawał lokalny charakter. – Biuro miało nawiązywać do polskiej kultury, do Krakowa. Musi również trafiać do konkretnej grupy wiekowej, która tu pracuje. U nas średnia wieku to 31 lat, biuro zatem musi być nowoczesne, świeże, dynamiczne. To było nasze wyjściowe założenie – zaznacza Claudia Ferreira.

Podczas tworzenia biura, Aon stworzył trzy obszary, wokół których skupiono całą zmianę. Nazwano je bricks, bytes i behaviours. - Bricks odpowiada budynkowi i designowi, bytes – technologii, zaś behaviours ma za zadanie zmienić sposób myślenia pracowników o miejscu pracy. Activity Based Working zakłada mobilność i możliwość wyboru stanowiska pracy, a także maksymalne zaufanie do pracownika – podkreśla Marcin Lisiewicz, IT Project Manager.

Oprócz standardowych open-space’ów, w biurze zostało rozlokowanych ponad 60 sal i pokoi spotkań, pokoje relaksu, niewielkie sale amfiteatralne do prezentacji oraz niestandardowe miejsca pracy. – Stworzyliśmy specjalne pokoje do spotkań pozbawione sprzętu audiowizualnego. W połączeniu z wygodnymi fotelami ma to w maksymalny sposób sprzyjać bardziej swobodnej atmosferze rozmów i dyskusji – mówi Agnieszka Miecznikowska, architekt z pracowni BE DDJM, która była autorem projektu nowego biura Aon.

- W biurze mamy do wyboru różne typy przestrzeni, z których możemy skorzystać  w zależności od potrzeb i charakteru zaplanowanych w danym dniu działań. Poza standardowymi salami spotkań dysponujemy również salami, w których łatwo możemy zmienić ustawienie mebli zarówno przed, jak i w trakcie spotkania. Warto też wspomnieć o pokojach wellbeing oraz patio – wylicza Agnieszka Orlicka.

Jak podkreślają przedstawiciele Aon’u, wybór mebli stanowił niezwykle istotny aspekt całej zmiany. Musiały być one nie tylko dobre jakościowo, mobilne i elastyczne, ale również musiały spełniać oczekiwania ich przyszłych użytkowników. Wśród wielu propozycji, wybór między innymi padł na meble MP Polska. - Zrobiliśmy test i porównywaliśmy ze sobą różnego rodzaju meble. Biurko musi być funkcjonalne, a także spełniać pewne oczekiwania, jeśli chodzi o IT.  Wybrane przez nas wyposażenie jest elastyczne i dopasowuje się do naszych potrzeb – idea Activity Based Working właśnie na tym polega. Niezwykle ważne jest również krzesło na którym siedzisz. W naszej siedzibie nieważne gdzie usiądziemy, krzesła są niesamowicie wygodne i dostosowują się do użytkownika. Postawiliśmy na świetne jakościowo meble, które w 100 proc. się sprawdzają – mówi Claudia Ferreira.

W biurze można zauważyć kilka motywów przewodnich. Pojawia się tutaj motyw kontynentów i państw, motyw Krakowa, a także powtarzające się na poszczególnych piętrach akcenty kolorystyczne. - Chcieliśmy zaakcentować motyw lokalny, stąd elementy brandingowe przewijające się w biurze nawiązują do naszej lokalizacji, Krakowa. W salkach przeznaczonych do rozmów rekrutacyjnych znajdują się tapety z motywem naszego miasta. Również w open space’ach pojawia się krakowski krajobraz – wymienia Agnieszka Orlicka. - Aon kojarzony jest z kolorem czerwonym, postanowiliśmy jednak poszerzyć wykorzystaną paletę barw i w ten sposób rozróżnić piętra o podobnym układzie pomieszczeń. Motywy kolorystyczne można znaleźć w postaci akcentów we wszystkich przestrzeniach – od pomieszczeń socjalnych po detale mebli i paneli akustycznych – wylicza Agnieszka Miecznikowska z pracowni BE DDJM i dodaje że ten zabieg w połączeniu z dominującą bielą i drewnem stanowi spójną wizję wnętrza.

Ciekawe jest również nazewnictwo pomieszczeń, które zastosowała firma Aon w swojej krakowskiej siedzibie. - Nazwy pokoi wybraliśmy w ankiecie, w którą zaangażowaliśmy naszych pracowników. Było kilka propozycji nazewnictwa, które miało pomóc w odróżnianiu pomieszczeń od siebie i w szybkiej nawigacji. Wybór padł na kontynenty określające dane piętro budynku i przypisane do każdej sali nazwy krajów. I tak oto w naszej siedzibie pojawiają się piętra o nazwie: Afryka, Azja, Europa, Ameryka Północna i Południowa. Każda z sal oprócz nazwy posiada adekwatną do niej mapę przedstawiającą granice danego państwa – mówi Claudia Ferreira.

Istniało kilka priorytetowych aspektów, na których najbardziej zależało firmie w trakcie wdrażania idei Activity Based Working. - Przy projektowaniu powierzchni biurowej chcieliśmy, aby każdy z pracowników miał podobną odległość do kluczowych obszarów, stąd pomieszczenia socjalne i sale konferencyjne są rozmieszczone w różnych częściach biura, a nie skupione w jednym miejscu. Bazując na doświadczeniach z pilotażowego piętra w nowym biurze zastosowaliśmy najbardziej popularne ze względu na typ i wielkość sale konferencyjne, aby nasze biuro było skrojone na miarę naszych potrzeb.– podkreśla Agnieszka Orlicka. - Projektując biura funkcjonalność jest na pierwszym miejscu, ale nigdy kosztem wnętrza. Naszym celem było stworzenie miejsca z wyjątkową energią, które będzie zachęcać ludzi do spotkań i współpracy – dodaje Agnieszka Miecznikowska. - Aon kładzie bardzo duży nacisk na współpracę i wsparcie. Dzięki naszej nowej siedzibie jesteśmy w stanie wchodzić w interakcje z osobami pracującymi w różnych zespołach. To biuro jest młode, tętniące życiem, ale nadal profesjonalne – zaznacza Claudia Ferreira.

Wielkim wyzwaniem była również zmiana technologiczna, która w głównej mierze polegała na standaryzacji urządzeń i nauce korzystania z nich. - Pierwszym istotnym wyzwaniem była sieć – musiała być dostarczona bez opóźnień, aby umożliwić instalacje i konfiguracje wszystkich urządzeń sieciowych na czas – mówi Marcin Lisiewicz. Każde biurko zostało wyposażone w identyczne oprogramowanie i wyposażenie. – Dzięki temu każdy może ich użyć. Mobilność laptopów i możliwość podłączenia ich w jakimkolwiek miejscu umożliwiło prace w stylu Activity Based Working. To duże wyzwanie – zapewnić ludziom mobilność bez konieczności wędrowania z ładowarką do laptopa – dodaje Marcin Lisiewicz. - Wiele podejrzeliśmy również z naszej londyńskiej siedziby, inspirowaliśmy się nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi, nowymi standardami.  W naszym biurze pojawił się Tech-Bar – miejsce, w którym rozwiązuje się problemy związane z technologią, ekrany LCD, systemy audiowizualne, mikrofony, głośniki, nowoczesne telefony, hydraporty itd. – wylicza Marcin Lisiewicz.

Aon z dumą przyznaje, że projekt zmiany standardowego miejsca pracy na model Activity Based Working okazał się wielkim sukcesem. - Osobiście jestem bardziej zmotywowany do tego, aby przyjść do biura – przyznaje Marcin Lisiewicz. – Jako projektant mogę dodać, że cieszy nas, że pracownicy w pełni wykorzystują różnorodność zaprojektowanych przestrzeni, zgodnie z naszym zamysłem – mówi Agnieszka Miecznikowska. – Jednak największym sukcesem jest fakt, że ludzie stosują się do naszych złotych zasad dotyczących korzystania z biura, uczą się nowych przyzwyczajeń, nie bagatelizują ich. Nieważne, o której przyjdę do biura, biurka zawsze są czyste i wyglądają, jakby nikt przy nich nie siedział – z dumą podkreśla Marcin Lisiewicz.

Zobacz także -> Zmieniając biuro na Activity Based Workplace, nie ma drogi na skróty

Fotografie zostały dostarczone przez MP Polska.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie