REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Akustyka w szkołach - dlaczego jest tak ważna?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 12 maj 2021 13:50
Akustyka w szkołach - dlaczego jest tak ważna?
Akustyka w szkołach - dlaczego jest tak ważna?, fot. mat. pras.
Akustyka w szkołach - dlaczego jest tak ważna?
Akustyka w szkołach - dlaczego jest tak ważna?
Akustyka w szkołach - dlaczego jest tak ważna?
Akustyka w szkołach - dlaczego jest tak ważna?
Akustyka w szkołach - dlaczego jest tak ważna?
Akustyka w szkołach - dlaczego jest tak ważna?
Akustyka w szkołach - dlaczego jest tak ważna?
Akustyka w szkołach - dlaczego jest tak ważna?
Akustyka w szkołach - dlaczego jest tak ważna?
Akustyka w szkołach - dlaczego jest tak ważna?

Dla tych, którzy spędzają większość dnia w szkole, akustyka ma ogromne znaczenie. Badania wykazują, że cichsze i mniej pogłosowe sale lekcyjne poprawiają wyniki w nauce, zmniejszają stres nauczycieli i poprawiają zachowanie uczniów. Czy w związku z tym warto myśleć o modernizacji akustycznej szkół w Polsce? Zdecydowanie, co pokazuje przykład szkoły podstawowej 340 w Warszawie, która jest pierwszym budynkiem szkolnym w Polsce, spełniającym wymagania najnowszej normy akustycznej.

REKLAMA

Dla tych, którzy spędzają większość dnia w szkole, akustyka ma ogromne znaczenie. Badania wykazują, że cichsze i mniej pogłosowe sale lekcyjne poprawiają wyniki w nauce, zmniejszają stres nauczycieli i poprawiają zachowanie uczniów. Czy w związku z tym warto myśleć o modernizacji akustycznej szkół w Polsce? Zdecydowanie, co pokazuje przykład szkoły podstawowej 340 w Warszawie, która jest pierwszym budynkiem szkolnym w Polsce, spełniającym wymagania najnowszej normy akustycznej.

Budynek szkoły podstawowej nr 340 w Warszawie jest jedną z największych placówek oświatowych w Polsce. Duża liczba uczniów, bo aż 1200, oraz niewłaściwe wykończenie pomieszczeń szkoły powodowały, że warunki akustyczne panujące w budynku, były bardzo uciążliwe zarówno dla uczniów jak i nauczycieli. Nic więc dziwnego, że uczniowie - nie tylko zresztą tej podstawówki - mieli tak duże problemy z nasilonym zmęczeniem, rozdrażnieniem, a nawet agresją. Natomiast dla dzieci z nadwrażliwością na bodźce sensoryczne hałaśliwe korytarze czy stołówka były prawdziwym piekłem.

Negatywny wpływ hałasu na uczniów SP 340 dość szybko dostrzegli ich rodzice. Zaniepokojona rada rodziców zaprosiła do szkoły pracowników Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Warszawie w celu wykonania pomiarów poziomu dźwięku. Pomiary wykazały, że w korytarzu na drugim piętrze, równoważny (średni) poziom dźwięku wahał się w czasie przerw w granicach 87,0 - 90,3 dB. Natomiast na pierwszym piętrze było jeszcze głośniej: hałas dochodził do 92,9 dB! Niewiele ciszej było w stołówce w czasie obiadu. Podobny wynik można uzyskać, otwierając okno w samochodzie na autostradzie przy prędkości 160 km/h. Takie poziomy hałasu w połączeniu z odpowiednio długim czasem ekspozycji stwarzają ryzyko trwałych uszkodzeń słuchu.

- Przeprowadzone pomiary akustyczne pokazały, że pomieszczenia, w których przebywają uczniowie są bardzo głośne i pogłosowe. Czas pogłosu był trzy, czterokrotnie dłuższy od maksymalnych wartości określonych w obowiązującej normie PN-B-02151-4:2015-06 - mówi Mikołaj Jarosz z firmy Ecophon, specjalizującej się w akustyce wnętrz, współtwórca „Przewodnika po ekologii akustycznej” i raportu „Polska w decybelach”. – Z kolei hałas, na jaki narażeni są uczniowie w czasie przerw, silnie wpływa na ich zachowanie w czasie lekcji. Dwudziestominutowa ekspozycja na hałas o poziomie ok. 85 dB powoduje podniesienie progu słyszenia o 5-6 decybeli, a słuch ucznia wróci do pełnej sprawności dopiero po upływie ok. 45-50 min. - dodaje Mikołaj Jarosz.

Hałas jest też problemem dla nauczycieli – nie dość, że są na niego narażeni tak samo jak uczniowie, to jeszcze muszą go przekrzykiwać forsując swój narząd głosu. Z ankiet przeprowadzanych w 2012 r. przez Centralny Instytut Ochrony Pracy wśród nauczycieli szkół podstawowych wynika, że aż 88 proc. z nich wskazuje na hałas jako główną fizyczną uciążliwość w ich pracy.

Wszystko to sprawiło, że budynek szkoły – jako pierwszy w kraju - został poddany całościowej modernizacji akustycznej i stał się pierwszą placówką szkolną w Polsce, spełniającą wymagania akustyczne normy PN-B-02151-4:2015-06. Tym samym szkoła stała się doskonałym poligonem doświadczalnym, pozwalającym ocenić wpływ poprawy akustyki wnętrz na efektywność pracy, samopoczucie i zdrowie uczniów oraz nauczycieli.

Sam budynek szkoły, do czasu remontu z 2018 roku, niczym specjalnym się nie odróżniał od innych budowanych w tym samym czasie w całym kraju. Pod względem swojej architektury czy użytych rozwiązań materiałowych był absolutnie typową konstrukcją. Podłogi zostały wykończone wykładziną PCW, a ściany i sufity pokryte zwykłym tynkiem cementowo-wapiennym.
- Wszystkie te materiały doskonale odbijają fale dźwiękowe powodując, że pomieszczenia są bardzo pogłosowe, a wytwarzane w nich dźwięki są silnie wzmacniane, co tylko potęguje wszechobecny hałas. Dawało się to we znaki w świetlicach, w stołówce, ale w szczególności na korytarzach. W całym budynku jest przeszło pół kilometra korytarzy, na które wybiegają w czasie przerw setki uczniów. Wyraźnie dało się odczuć ich pobudzenie i rozdrażnienie, które często znajdowało ujście w aktach agresji, których liczba ciągle wzrastała - Robert Wojciechowski, członek rady rodziców SP 340.

Rada rodziców SP 340, dostrzegając zaostrzający się z powodu wzrostu liczby uczniów problem, zaczęła głośno o nim mówić, próbując zainteresować urząd dzielnicy Ursynów, radę miasta oraz media.

#whyoffice

#whyoffice Biuro to nie tylko adres 15 czerwca 2021 • 09:30
Debata Propertynews.pl, Propertydesign.pl, PulsHR.pl

Partnerzy

logotyp
logotyp
logotyp
logotyp
logotyp


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.