REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Badanie: pandemia Covid-19 zmienia rynek biurowy

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 14 maj 2020 13:15
Badanie: pandemia Covid-19 zmienia rynek biurowy
fot. Unsplash

Wybuch pandemii Covid-19 spowodował, że niemal natychmiast wiele firm stanęło przed wyzwaniem przeniesienia większości pracowników w tryb zdalny. Zmiana modelu pracy zajęła kilka dni, jednak powrót w pełnym składzie do biura potrwa kilka tygodni. Jak wygląda sytuacja z perspektywy najemców sprawdzono na próbie 55 firm wynajmujących powierzchnie biurowe, które wzięły udział w ankiecie AXI IMMO.

REKLAMA

Z ankiety przeprowadzonej wśród wynajmujących powierzchnie biurowe mniej niż 20 proc. korzystało z trybu pracy zdalnej nawet w przypadku części pracowników przed pandemią. Wynik ten diametralnie się zmienił po wprowadzeniu obostrzeń epidemicznych, kiedy to 73 proc. ankietowanych zadeklarowało, że z trybu pracy zdalnej korzysta obecnie ponad 90 proc. pracowników.

Priorytety po powrocie do biura

- 57 proc. ankietowanych na pytania dotyczące podjęcia rozmów w sprawie wykorzystania wakacji czynszowych lub redukcji czynszu odpowiedziało pozytywnie. Spowolnienie gospodarcze powoduje, że firmy już zaczynają inaczej patrzeć na koszty powierzchni biurowej. Większa niż dotychczas kontrola wydatków może poskutkować zmniejszeniem budżetów motywacyjnych dla pracowników i wysokich nakładów na fit-out biura. Dlatego spodziewamy się większej liczby renegocjacji, a relokacje będą w dużej mierze związane z poszukiwaniem oszczędności. Co może zwiększyć popularność obiektów biurowych w lokalizacjach poza centrum, jak np. Mokotów w przypadku rynku warszawskiego – komentuje Martin Lipiński, dyrektor Działu Powierzchni Biurowych i Reprezentacji Najemcy w AXI IMMO.

Potwierdzają to wyniki ankiety, gdzie na pytanie dotyczące kluczowych aspektów przy wyborze powierzchni biurowej 72 proc. ankietowanych wskazało lokalizację, ale niewiele mniej, bo ponad 67 proc. całościowe koszty wynajmu biura. Aranżacja przestrzeni w celu poprawy efektywności pracy znalazła się na ostatnim miejscu, tylko 14 proc. ankietowanych wskazało ją jako kluczowy element przy wyborze biura.

Jak będzie wyglądać praca w biurze po powrocie?

- Po kilku tygodniach pracy zdalnej widzimy, że z jednej strony tęsknota za biurem rośnie, z drugiej strony okazuje się, że praca zdalna może być efektywna. Nowe warunki rynkowe spowodowały, że rynek biurowy zmienia się na naszych oczach. Do marca br. na większości rynków mieliśmy do czynienia z rynkiem wynajmującego, w kolejnych miesiącach będziemy obserwować przejście do rynku najemcy – dodaje Martin Lipiński.

Wraz z odmrażaniem gospodarki coraz więcej firm przymierza się również do stopniowego powrotu do biura. Jednak zalecenia związane z ochroną osobistą oraz utrzymaniem odstępu 1,5 m pomiędzy stanowiskami pracy sprawi, że będziemy mieli do czynienia z funkcjonowaniem biur w nowych trybach godzinowych, tygodniowych czy miesięcznych. W wyniku tego powstaną nowe modele biznesowe w zarządzaniu powierzchnią biurową. Efektem ubocznym zjawiska może być wzrost wykorzystania powierzchni typu flex. 20 proc. ankietowanych zadeklarowało większą chęć wykorzystania powierzchni coworkingowej w przyszłości kosztem powierzchni stałej biura.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.