REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Bezpieczeństwo w biurach po pandemii - czy zależy również od architektów?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 25 maj 2020 15:28
Bezpieczeństwo w biurach po pandemii - czy zależy również od architektów?
fot. Unsplash

Czy koronawirus zrewolucjonizuje organizację pracy i aranżację przestrzeni w naszych firmach? Czy do biurowców powrócą jednoosobowe, grodzone panelami z pleksi boksy? A może open space odejdzie do lamusa? Czy już nigdy nie zjemy posiłku we wspólnej biurowej kuchni i zrezygnujemy z wind, a może do walki z wirusem potrzebne będą tylko tymczasowe rozwiązania?

REKLAMA

Sytuacja epidemiczna w Polsce powoli się stabilizuje i coraz więcej pracodawców myśli o powrotach do biur. W biurowcach trwa dyskusja o tym, jak przygotować się na bezpieczny powrót pracowników. Jakich kroków pod względem architektury i aranżacji przestrzeni będzie to wymagać? Czy koronawirus sprawi, że nowe biura projektowane będą w inny sposób?   

Wiele wskazuje na to, że potrzebna będzie pewna doza elastyczności. – W naszych projektach przestrzeni biurowych przewidujemy zawsze wiele „scenariuszy" i od zawsze staramy się elastyczne gospodarować przestrzenią wewnątrz, stawiając na jej uniwersalność – mówi Marek Frania z pracowni architektonicznej Arch-Deco. –Dzięki temu, w obecnej sytuacji, stosując parę dodatkowych elementów wyposażenia wnętrz czy tymczasowych przegród, można bardzo sprawnie przystosować przestrzenie tak, aby zwiększyć bezpieczeństwo pracowników. Nie przewidujemy jakichś drastycznych zmian w projektowaniu ze względu na pandemię, po której – miejmy nadzieję – za rok nie będzie już śladu. Ale powinniśmy namawiać inwestorów do projektowania budynków o takich układach konstrukcyjnych, aby zmiany pewnych ich funkcji wiązały się z jak najmniejszą ingerencją w ich strukturę – dodaje Marek Frania.

 Z kolei Andrzej Gacek, lider zespołu projektów biurowych z pracowni Iliard Architecture & Interior Design – pytany o to, czy potrzebne będą rearanżacje, a budynki zostaną przeprojektowane, uważa, że budynki nie będą przebudowywane. - Raczej wprowadzone zostaną nowe zasady funkcjonowania czy korzystania z różnych ich stref - twierdzi. Architekt zwraca też uwagę, że przeprojektowaniu może ulec system komunikacji wewnątrz biurowców, np. wprowadzający jeden kierunek poruszania się. Według niego pojawi się też inna organizacja samych stanowisk pracy, np. układ gabinetowy z oddalonymi od siebie biurkami zastępować będzie popularny dotychczas open space. – Jeśli część osób nie wróci do biur i pozostanie na home office, taka zmiana będzie ułatwiona. Dużo zależeć też będzie od wymagań najemców w zakresie nowych zasad bezpieczeństwa – mówi.

Scenariusz powrotu pracowników do Olivia Business Centre w Gdańsku jest uzgadniany już od kilku tygodni. – Jesteśmy w bieżącym kontakcie z najemcami – mówi Anna Branicka, architekt prowadzący w Design Anatomy, pracowni odpowiedzialnej za projekty wnętrz w centrum. – Pandemia jest traktowana jako okoliczność tymczasowa i podejmowane są środki doraźne. Aktualnie najbardziej istotne jest odpowiednie oznakowanie, informujące o zmianach w zasadach komunikacji i korzystania z przestrzeni wspólnych, jak również rearanżacja stanowisk pracy z zachowaniem wymaganego dystansu. Najlepiej w obecnej sytuacji sprawdzą się przestrzenie o dużym rozstawie stanowisk pracy i odpowiednim rozmieszczeniu funkcji dodatkowych, pozwalającym na podział stref na poszczególne zespoły. Zaś w projektowaniu nowych biur stoi przed nami wiele wyzwań technicznych i technologicznych – dodaje.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.