REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Bezpieczny powrót do biur. Jak powinna wyglądać praca w nowej biurowej rzeczywistości?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 03 cze 2020 09:15
Wszyscy zadajemy sobie to samo pytanie: jak będzie wyglądała nasza praca w biurach w nowych okolicznościach?, fot. Unsplash

W miarę kolejnych etapów łagodzenia obostrzeń związanych z epidemią koronawirusa coraz więcej pracowników wraca do biur. Jakie warunki powinny zostać spełnione, by powrót ten był bezpieczny oraz jakie działania powinien podjąć pracodawca, a jakie właściciel budynków? Wszyscy zadajemy sobie to samo pytanie: jak będzie wyglądała nasza praca w biurach w nowych okolicznościach?

REKLAMA

Biuro? Home office? A może hybryda?

Jedno jest pewne – praca zdalna nie jest w stanie w 100% zastąpić pracy biurowej. – Biuro to nie tylko miejsce pracy, do którego przychodzimy, by wypełnić swój obowiązek względem pracodawcy. To przede wszystkim miejsce spotkań, interakcji i burzy mózgów, dzięki którym powstają nowe koncepcje i projekty. Relacje, które nawiązują ze sobą osoby przebywające na jednej powierzchni, generują impuls rozwojowy dla każdej organizacji – mówi Marcin Kowal. Fakty są też takie, że przejście w tryb pracy zdalnej nie zawsze jest możliwe. Wyniki badań przeprowadzonych przez Devire wskazują, że 35% pracodawców napotkało na związane z tym bariery. Jakie rozwiązania sprawdzą się więc w przyszłości? - Kluczem do sukcesu będzie stworzenie modeli hybrydowych, które w efektywny sposób połączą pracę zdalną z biurową. Taki model z jednej strony zapewni pracownikom elastyczność i możliwość wyboru, z drugiej – zachowa wszystkie atuty pracy biurowej przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów zajmowanej powierzchni – dodaje Kowal.

Biuro przyszłości, czyli…

Implementacja modelu hybrydowego rodzi dwa podstawowe wyzwania. Pierwsze związane jest z odpowiednią organizacją pracy na odległość. Pracodawca musi zadbać o wyposażenie, zapewnić bezpieczny dostęp do danych i stworzyć klarowny system dystrybucji obowiązków. Istotną kwestią jest również zachowanie zasad BHP w warunkach home office. Co ciekawe, badania pokazują, że większość osób pracujących zdalnie, choć docenia tę formę zatrudnienia, nie wybrałoby jej na stałe. Wielu pracowników zdalnych skarży się na samotność (np. 19% z 2500 ankietowanych pracowników amerykańskiej firmy marketingowej Buffer) czy na mniejszą efektywność. To potwierdza, że dobrym kierunkiem jest stosowanie tej formy zatrudnienia przez 1 lub 2 dni w tygodniu lub wdrażanie modeli rotacyjnych.

Drugie wyzwanie związane jest z długofalowym dostosowaniem powierzchni biurowej do nowych realiów. Jak więc powinno wyglądać biuro przyszłości? – Potrzeby firm dynamicznie się zmieniają, zwłaszcza w kontekście nieprzewidzianych zdarzeń, z jakimi obecnie przyszło nam się mierzyć. Dlatego kluczowa jest elastyczność, zarówno w kontekście zajmowanej powierzchni, jej aranżacji, jak i umów najmu. Rzecz w tym, by organizacja mogła szybko i skutecznie zaadaptować się do nowych okoliczności – tłumaczy Marcin Kowal z Nuvalu. Można spodziewać się wzrostu popularności hot desks, czyli współdzielonych stanowisk pracy, które dostosowane są do modelu pracy rotacyjnej i częściowo zdalnej. Atutem tego rozwiązania jest możliwość ograniczenia zajmowanej powierzchni, a co za tym idzie – redukcji kosztów.

 


Firmy będą dążyły do wdrażania elastycznych, modułowych modeli aranżacji wnętrz. Przesuwne i demontowalne ścianki, mobilne meble, panele akustyczne, modułowe sale spotkań – elementy te będą coraz bardziej popularne, ponieważ umożliwiają wprowadzanie szybkich zmian. Można spodziewać się również dalszego wzrostu popularności stref coworkingowych, które będą odpowiadać na bieżące, krótkoterminowe potrzeby firm w zakresie nowej powierzchni biurowej. Obecna sytuacja zmieni również podejście firm do zawierania nowych umów najmu – będą oczekiwać od wynajmujących większej elastyczności, zwłaszcza w kontekście okresu najmu czy możliwości podnajmu zajmowanej powierzchni.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA


LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.