REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Biofilia. Trend czy konieczność?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 13 sie 2020 09:06
Biofilia. Trend czy konieczność?
Przykład biofilii we wnętrzach: Business Link High5, projekt FBT Pracownia Architektury i Urbanistyki oraz Fruitorchard Interior Design, fot. Carpet Studio
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?

Czy możemy czuć się równie dobrze we wnętrzach jak na łonie natury? Tak! Do tego właśnie dąży biofilia i kierunek projektowania biofilicznego.

REKLAMA

W otoczeniu natury każdy czuje się inaczej. Doświadczamy silnych emocji, doceniamy otaczające nas piękno, zachwycamy się kolorami i cudowną wielowymiarowością tekstur, form i powierzchni. Dotyk powietrza na twarzy daje energii, tonąca w listowiu ścieżka pcha do eksploracji.

Biofilia – historia pojęcia

Im dalej odchodzimy od natury, im ściślej otaczamy się betonem i technologią, tym większego doświadczamy dyskomfortu. Każdy z nas ma w sobie intuicję, która diagnozuje ten mechanizm dokładnie tak samo, jak wyniki naukowych analiz: człowiek jako istota żywa potrzebuje natury i wynosi ogromną korzyść z jej doświadczania. Zjawisko to zwane jest biofilią, a jego oddziaływanie zaczyna być obecne w niemal każdym aspekcie naszej codzienności, poczynając od urbanistyki, a na aranżacji wnętrz kończąc.

Nazwa „biofilia” jest niezwykle łatwa do zinterpretowania. Oznacza dosłownie miłość do tego, co żywe, a samo słowo zostało po raz pierwszy ukute i wykorzystane przez Ericha Fromma w pracy pod tytułem „The Anatomy of Human Destructiveness”, wydanej w 1972 r. Rozwój koncepcji zawdzięczamy Edwardowi O. Wilsonowi, amerykańskiemu biologowi, który w książce „Biofilia” (1984 r.) opisał teorię powinowactwa wszystkich żywych istot. Pamiętajmy, że człowiek – homo sapiens – pojawił się na świecie około dwóch setek tysięcy lat temu, a w cywilizacji opartej na plastiku, technologii i separacji od siebie i innych organizmów żywych – zaledwie od dwóch-trzech pokoleń. Ta wydawałoby się oczywista konstatacja prowadzi do prostego wniosku, w myśl którego jako gatunek genetycznie i instynktownie potrzebujemy kontaktu z naturą, czerpiąc z niej motywację, energię i zwyczajną radość życia.

15 wzorców biofilicznych

Teoria rozwijania kontaktu z naturą i wprowadzenia jej na powrót do naszej codzienności zyskała wkrótce wielu orędowników, a ideę przetłumaczono na język projektowy, wyróżniając 14 wzorców – sposobów doświadczania. W raporcie „14 Patterns of Biophilic Design” William Browning opisuje strategie generowania biofilicznej jakości projektowej, dzieląc je na trzy podstawowe grupy. Do tej listy ostatnio dodano jeszcze wzorzec piętnasty – zachwyt.

Natura w przestrzeni

Pierwsza grupa wzorców projektowych obejmuje fizyczną obecność natury w projektowanych pomieszczeniach. Odnosi się do takich aspektów, jak wizualny i pozawizualny kontakt z naturą, nierytmiczna stymulacja sensoryczna, zmienność termiczna i zmienność przepływu powietrza, obecność wody, światło dynamiczne i rozproszone oraz połączenie z systemami naturalnymi.

Naturalne analogie

Nie zawsze możemy wprowadzać do wnętrz elementy natury. Zawsze jednak możemy je naśladować. Biomorficzne formy, tekstury i materiały, a także proporcje i geometria, nawiązujące do naturalnej rytmiki krajobrazu – to nieograniczone możliwości wprowadzania do architektury elementów nawiązujących do ożywczych wzorców.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.