REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Biofilia. Trend czy konieczność?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 13 sie 2020 09:06
Biofilia. Trend czy konieczność?
Przykład biofilii we wnętrzach: Business Link High5, projekt FBT Pracownia Architektury i Urbanistyki oraz Fruitorchard Interior Design, fot. Carpet Studio
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?
Biofilia. Trend czy konieczność?

Czy możemy czuć się równie dobrze we wnętrzach jak na łonie natury? Tak! Do tego właśnie dąży biofilia i kierunek projektowania biofilicznego.

REKLAMA

Natura przestrzeni

Ostatnia grupa wzorców określa elementy projektowe, których celem jest wywołanie określonych emocji. Perspektywa buduje poczucie wolności; w gąszczu znajdujemy schronienie, które daje bezpieczeństwo; element tajemnicy rozbudza ciekawość; tworzymy i angażujemy nasze zdolności poznawcze w ryzyko i zagrożenie; rozbudzamy w sobie zachwyt i podziw dla piękna – i potęgi, które nas otaczają.

Projektowanie biofiliczne

W jaki zatem sposób zaprosić biofilię do naszych wnętrz? W jaki sposób wykorzystać uzdrawiającą, energetyzującą i mobilizującą zdolności kognitywne siłę natury? Każdy z 14 wzorców może mieć swoje zastosowanie, poczynając od urbanistyki, przez projektowanie miejsc pracy, po aranżację wnętrz w prywatnych domach. Współczesny człowiek spędza aż 90% swojej doby w pomieszczeniach, zatem każda możliwość wprowadzenia do nich natury jest bezcenna.

Kolory i materiały

Kierunek projektowania biofilicznego to przede wszystkim hołd dla barw ziemi. Każdy kolor, który można spotkać w żywych organizmach czy naturalnym krajobrazie, będzie dobroczynny dla ludzkiego samopoczucia. Odcienie zieleni, błękitu, brązy, a także beże i szarości są intuicyjnie wybierane jako uspokajające i kojące. Motywy zdobnicze nawiązujące do flory czy naturalnych minerałów to także doskonałe uzupełnienie prawdziwych roślin, nieodłącznych elementów każdego wnętrza zaaranżowanego w duchu biofilii. Doskonałym przykładem będą tutaj kolekcje Nature i A New Wave marki Ege Carpets, czy też kolekcja Form i koncepty wzornicze nawiązujące do kamieni marki Amtico Flooring. W piękny sposób można przywołać wzory inspirowane naturą w postaci sztuki na tapetach włoskiej marki Tecnografica.

Nie bez znaczenia jest też surowiec, z jakiego wykonane są nie tylko elementy konstrukcyjne, ale także wyposażenie wnętrza. Projektanci coraz częściej sięgają do materiałów wyprodukowanych w zrównoważony sposób lub pracujących (starzejących się) w jak najbardziej zbliżony do natury sposób. Jednym z przykładów materiałów wykonanych w ogromnym poszanowaniu natury są wykładziny EGE z włókien pochodzących z przetworzonych odpadów przemysłowych Econyl; innym – tapety o jakości „Natural” marki Tecnografica, wyprodukowane bez użycia PCV czy rozpuszczalników i wydrukowane przy użyciu wyłącznie wodnych tuszy.

Światło

Bardzo istotne jest odpowiednie doświetlenie wnętrza. Nie chodzi tylko o rozmiar okien. Często zapominamy, jak bardzo szkodliwe jest tzw. „niebieskie światło”, czyli światło o niezwykle zimnej temperaturze barwowej, blokujące produkcję melatoniny, a co za tym idzie – zakłócające dobowe rytmy i utrudniające efektywny odpoczynek. Ciepłe światło w miejscach relaksu to podstawa produktywności i energii w ciągu dnia pełnego zadań i obowiązków.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.