×
Subskrybuj newsletter
propertydesign.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Biuro zdrowo oświecone

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 11 lip 2018 13:27
fot. mat. prasowe Micoled

Pracownicy zdrowsi i wydajniejsi, a firma oszczędza pieniądze – wiele zalet przy niewielkich wydatkach. By tak się stało, trzeba zadbać o odpowiednie oświetlenie biura. Podpowiadamy, co trzeba brać pod uwagę.

REKLAMA

Mało słońca – chce się spać, dużo ciepłego światła – dobrze się pracuje. W sumie to proste i skuteczne: odpowiednie światło reguluje nasz rytm biologiczny, determinuje aktywność, nie psuje wzroku.

Podstawa to naturalna barwa

Kiedy człowiek pracuje po gołym niebem, sprawa jest jasna jak słońce – naturalne światło jest najlepsze dla organizmu. Ale ci, którzy pracują w biurowcach, czyli większość, nie mają tego komfortu. O to powinien zadbać pracodawca – to nakazuje „Kodeks pracy”, ale też zdrowy rozsądek: skoro mogę mieć zdrowych, energicznych pracowników, a przy okazji nie wydawać kroci na rachunki za energię elektryczną, dlaczego nie miałabym zainwestować w nowoczesne oświetlenie?

Pierwszym czynnikiem, który trzeba brać pod uwagę, jest barwa światła – skoro ma być jak najbardziej naturalnie, powinno się korzystać z takiego, które ma temperaturę 4000 K, czyli odwzorowuje światło dzienne. Każdy produkt kupowany w sklepie musi mieć stosowne oznaczenie, które to potwierdzi. Co oznacza zły dobór? Kłopoty: oczy będą zaczerwienione, suche, a umysł działa wolniej.

­– Trzeba też zwrócić uwagę na współczynnik oddawania barw, czyli tzw Ra. On, nieco upraszczając, wskazuje, czy w danym świetle kolory są naturalne, czy nie – podpowiada Robert Woźniak, prezes firmy Micoled, która produkuje nowoczesne systemy oświetleniowe do biur, hal produkcyjnych i ulic. – Im bardziej ten wskaźnik zbliża się do 100, tym lepiej. Nasze rozwiązania wykorzystują diody o Ra powyżej 80 – dodaje. Lampy o współczynniku poniżej Ra 80 sprawiają, że nasze oczy „kłamią”, odczytując kolory.

Olśnienie, które szkodzi

Są takie olśnienia w pracy, które tylko utrudniają życie. Mamy z nimi do czynienia, gdy zastosowane zostały oprawy zbyt dużej mocy albo biurko zostało zlokalizowane w nieodpowiednim miejscu. Sprawiają, że oczy osób pracujących w takiej przestrzeni szybko się męczą, co z kolei wywołuje szybki spadek koncentracji.

Nowoczesne rozwiązania skutecznie eliminują takie niebezpieczeństwo. To, czy takimi są, decyduje również współczynnik olśnienia, oznaczany symbolem UGR. W pomieszczeniach biurowych powinien wynosić nie więcej niż 19. – O tym, czy taki będzie decyduje odpowiednio dobrana moc lampy i optyka. W naszych rozwiązaniach z serii „em-Biuro” jest tak dobrany rodzaj optyki, żeby UGR był na poziomie poniżej 19 – mówi Robert Woźniak. – Dzięki zastosowanemu dyfuzorowi światło jest tak rozproszone, że nie powoduje efektu olśnienia. Oczywiście musimy również podczas projektowania oświetlenia w danym pomieszczeniu odpowiednio dobrać moc oprawy, bo jeśli nie zadbamy o to, współczynnik będzie wyższy – uzupełnia.

Zdrowo i oszczędnie

Decyzja o wymianie oświetlenia na odpowiednio dopasowane oprawy nowej generacji przynosi oszczędność przy zakupie, ale też później, w czasie użytkowania – skoro bowiem do uzyskania skutecznego strumienia świetlnego potrzeba mniejszej mocy, rachunki za prąd będą znacząco niższe. – Trzeba wziąć pod uwagę żywotność takiej lampy: fluorescencyjne wymieniamy co kilka miesięcy, a żywotność solidnych paneli LED jest oceniana na około 10 lat użytkowania (to jest ok 35'000 godzin pracy w biurze) – tłumaczy.

Żeby zaś skutecznie przyjemne połączyć z pożytecznym (czyli wysokość rachunków ze zdrowiem pracowników), warto się zastanowić nad zastosowaniem jeszcze jednego nowoczesnego urządzenia. – Skoro barwa zbliżona do 4000 K jest najbardziej przyjazna człowiekowi, a w nowo budowanych biurowcach dba się o przeszklone powierzchnie, które zapewniają dostęp światła słonecznego, warto zastosować czujniki natężenia oświetlenia – mówi Robert Woźniak. – Kiedy czujnik wyłapie, że mamy za wysokie natężenie oświetlenia docierające z zewnątrz, automatycznie obniży strumień światła oraz zużycie energii niezbędnej do oświetlenia wnętrza – tłumaczy.

Dzięki takiemu rozwiązaniu cały czas dysponujemy optymalnym dla ludzkiego zdrowia oświetleniem przy optymalnym poborze energii.

Fachowcy najlepiej zadbają o nasze oczy

Zostaje jeszcze jedna wątpliwość: jak to wszystko odpowiednio zestawić? Na rynku są dostępne specjalistyczne programy komputerowe, które umożliwiają wykonanie symulacji: jak konkretne oprawy będą się sprawdzały w konkretnej przestrzeni biurowej. Alternatywą, skorzystanie z której sugeruje Robert Woźniak, jest sięgnięcie po wsparcie profesjonalnych projektantów oświetlenia. – Pomieszczenia biurowe budowane wiele lat temu nie zawsze zapewniały tak dużą ilość światła naturalnego, jak te powstające dzisiaj. Fachowiec będzie wiedział, co wziąć pod uwagę, żebyśmy dokonali optymalnego wyboru – wyjaśnia.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie