REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Biuro zgodne z employee-wellbeing, czyli jakie?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 31 paź 2017 12:42
Biuro zgodne z employee-wellbeing, czyli jakie?
Wnętrze Warsaw Trade Tower fot. materiały prasowe
Biuro zgodne z employee-wellbeing, czyli jakie?
Biuro zgodne z employee-wellbeing, czyli jakie?
Biuro zgodne z employee-wellbeing, czyli jakie?

Czym jest employee-wellbeing? Najprościej mówiąc, to koncepcja propagująca rozwiązania pozytywnie wpływające na komfort pracownika – jego zdrowie fizyczne i psychiczne. W jej myśl budynek powinien być traktowany jako miejsce, w którym funkcjonuje konkretna biznesowa społeczność, posiadająca swoje potrzeby i oczekiwania - mówi Izabela Kapil, Vice President Portfolio Management - Europe w Heitman, asset manager Warsaw Trade Tower.

REKLAMA

Za początek zainteresowania koncepcją employee-wellbeing można uznać lata 80. ubiegłego wieku, gdy World Health Organization zidentyfikowało tzw. sick building syndrome, czyli zespół dolegliwości takich jak bóle głowy, omdlenia, mdłości, spowodowane długotrwałym przebywaniem w danym budynku. Od tego momentu zaczęto uważniej przyglądać się warunkom, jakie panują w biurowcach i tego, jak środowisko pracy wpływa na zdrowie i samopoczucie pracownika.

W 2015 roku World Green Building Council – organizacja zajmująca się promowaniem zrównoważonego budownictwa – opublikowała raport dotyczący czynników sprzyjających stworzeniu przyjaznego biura. Wymieniono w nim osiem elementów, które mają największe znaczenie dla dobrostanu osób na co dzień przebywających w danym budynku. Znalazły się wśród nich: jakość powietrza, komfort termiczny, dobre oświetlenie i dostęp do światła dziennego, a także akustyka, różnorodność powierzchni biurowej, wygląd i wykończenie biura oraz lokalizacja i dostęp do udogodnień.

W Polsce udaną próbę wcielenia koncepcji employee-wellbeing w życie stanowi zlokalizowany na warszawskiej Woli Warsaw Trade Tower. Wybudowany pod koniec lat 90. biurowiec, w 2016 roku przeszedł rebranding, którego osią była orientacja na potrzeby pracowników. Na podstawie wniosków wyciągniętych z badania przeprowadzonego wśród osób na co dzień pracujących w budynku oraz analizy sytuacji wyjściowej udało się wypracować kompleksową strategię zmian w duchu employee-wellbeing. Jednym z wprowadzonych udogodnień było udostępnienie pracownikom wspólnej jadalni – stanowiło to reakcję na odpowiedzi osób uczestniczących w ankiecie, dotyczące spożywania posiłków przynoszonych z domu przed komputerem. Wśród innych zmian było uruchomienie pierwszego w Polsce bezpłatnego car-sharingu – najemcy mają do dyspozycji dwa elektryczne auta i3 marki BMW – oraz stworzenie sali aktywności, otwartej dla pracowników przez cały dzień, również poza godzinami urzędowania biur. Jednocześnie odświeżeniu uległo lobby wieżowca. Przeszklona i pełna światła przestrzeń zyskała nie tylko nowoczesne wykończenie z wykorzystaniem kamienia, metali i drewna tekowego. W projekcie aranżacji wnętrza uwzględniono również potrzeby najemców dotyczące większej liczby miejsc siedzących i obecności roślin. Zainstalowano też Wi-Fi i nowe oświetlenie. Ponadto, dodano niestandardowy element: fortepian, z którego korzystają zarówno profesjonalni wykonawcy podczas odbywających się co dwa tygodnie koncertów, jak i pracownicy najemców. Wszystko w trosce o komfort osób na co dzień przebywających w biurowcu – ich kondycję fizyczną i psychiczną.

Na świecie najwięcej powierzchni biurowych stworzonych zgodnie z koncepcją employee-wellbeing można znaleźć w tzw. Dolinie Krzemowej. W siedzibach takich firm jak Google, Apple czy Facebook panują warunki pozytywnie wpływające na dobrostan pracowników i nie jest to jedynie odpowiednie oświetlenie czy temperatura. Osoby tam zatrudnione mogą korzystać ze specjalnych miejsc do drzemek czy gabinetów masażu. Pracodawca zapewnia również opiekę nad zwierzętami domowymi. Innymi dobrymi przykładami employee-wellbeing w budownictwie są budynki, w których w trosce o pracowników zainstalowano najnowsze rozwiązania technologiczne: Turkish Contractors Association w Ankarze, gdzie wentylację wspomaga specjalna technologia labiryntu, czy siedziba firmy Microstoft w Pekinie, w której natężenie światła kontrolowane jest przez system czujników.

Dzięki employeee-wellbeing zyskują wszyscy – zarówno pracownik jak i pracodawca. Ten pierwszy wygrywa zdrowie i dobre samopoczucie.  Ten drugi – oszczędności finansowe, bo jak wynika z wyliczeń firmy Conperio nieobecności jednego pracownika w firmie generują koszt nawet do 4,5 tys. złotych rocznie. Koncepcja cały czas ewoluuje – na podstawie coraz to nowszych badań dowiadujemy się jak sprawić by otoczenie pozytywnie wpływało na nasze samopoczucie i produktywność. W myśl employee-wellbeing biurowiec powinien być traktowany jako swoisty mikroświat. Ważny jest nie tylko odpowiedni klimat – oświetlenie, jakość powietrza, temperatura, lecz także dostępne udogodnienia, które usprawniają funkcjonowanie danej społeczności. Tak rozumiana przestrzeń ma stanowić optymalne warunki do osiągnięcia równowagi między życiem prywatnym a zawodowym.

Komentarz eksperta: Izabela Kapil ─ Vice President Portfolio Management ─ Europe w Heitman, asset manager Warsaw Trade Tower.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie