Renesansowa solniczka z XVII w. wykonana z włoskiej ceramiki oraz XIX-wieczny, politurowany na czarno stolik, zdobiony masą perłową i złoceniami, wróciły po konserwacji do Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich. Oba artefakty można już podziwiać na tamtejszych wystawach.
Konserwację zabytkowych muzealiów przeprowadziły warszawska i krakowska Akademia Sztuk Pięknych.
Jak przekazał dyr. jarosławskiego muzeum Konrad Sawiński stan zachowania obydwu obiektów przed konserwacją pozostawiał wiele do życzenia.
- Spękania polewy, odpryski, pęknięcia, zarysowania, plamy, osłabienia struktury drewna i ubytki malatury to tylko niektóre z problemów konserwatorskich, z którymi musieli się zmierzyć wykonawcy prac. Kompleksowe badania przy użyciu nowoczesnych metod pozwoliły rozwikłać szereg zagadek związanych z muzealiami, a ich konserwacja zabezpieczyła je przed zniszczeniem i przywróciła ich pierwotne walory estetyczne, tak, by jeszcze bardzo długo mogły cieszyć oko zwiedzających - podkreślił Sawiński.
Konserwacji niezwykłego artefaktu, jakim jest renesansowa solniczka datowana na XVII stulecie, podjęła się, w ramach zadania badawczego, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie.
Solniczka na co dzień eksponowana jest Wielkiej Izbie, najbardziej reprezentacyjnym i najpiękniejszym wnętrzu kamienicy Orsettich w Jarosławiu.
Główny inwentaryzator jarosławskiego muzeum Adriana Pobuta oceniła, że majolikowa solniczka (majolika - ceramika pokryta nieprzezroczystą polewą ołowiowo-cynową o bogatej kolorystyce; rodzaj fajansu produkowanego we Włoszech od XIV w. do XVII w. - PAP) zdecydowanie wyróżnia się wśród wysokiej klasy rzemiosła artystycznego eksponowanego w tej sali.
- Naczynie jest pokryte kolorową polewą i ręcznie malowane. Solniczka ma formę niewielkiej miseczki, usadowionej na stopce. Ciekawie wyglądają umieszczone po bokach, modelowane plastycznie uchwyty, w postaci dwóch kobiet, które są najbardziej dekoracyjnym i przyciągającym wzrok elementem - oceniła Pobuta.
Dodała, że solniczka jest przykładem włoskiej ceramiki renesansowej i pochodzi prawdopodobnie z wytwórni Deruta, leżącej w regionie Umbria.
Z kolei konserwacja XIX-wiecznego, politurowanego na czarno stolika, zdobionego masą perłową i złoceniami, została przeprowadzona w pracowni Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, w ramach pracy dyplomowej.
- Usadowiona na finezyjnych nóżkach kasetka służyła zapewne jako toaletka lub niciak, czyli podręczny mebelek, w którym przechowywano przybory do szycia i haftowania. Cała powierzchnia płyty wierzchniej stolika zdobiona jest stylizowanym chińskim pejzażem architektonicznym ze sztafażem - opisała artefakt Adriana Pobuta.
Wyjawiła, że stolik po powrocie do muzeum trafił do Saloniku Eklektycznego.
Dyrektor jarosławskiego muzeum dziękując za profesjonalną pracę studentów i pracowników warszawskiej i krakowskiej ASP wyraził nadzieję na kontynuacje współpracy z uczelniami.
- Zostały już wybrane kolejne obiekty do konserwacji, toczone są rozmowy, co do formy tej współpracy i - jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem - będzie to możliwe po podpisaniu umów jeszcze w tym roku - przekazał Sawiński.
Kamienica Orsettich w Jarosławiu, siedziba tamtejszego muzeum, jest jedną z najpiękniejszych późnorenesansowych kamienic mieszczańskich w Polsce. Wybudowana w XVI w., przeszła gruntowną przebudowę po jej zakupie ok. 1630 r. przez Wilhelma Orsettiego, Włocha pochodzącego z Lukki, który działał już w Polsce, m.in. w Krakowie, jako kupiec i bankier.
Do kamienicy dobudowano wówczas piętro i charakterystyczne podcienia, dach zwieńczono attyką. Stała się najpiękniejszą kamienicą w mieście, jego wizytówką i rolę taką pełni do dziś.
Działalność Orsettiego w Jarosławiu wiąże się ze złotym okresem w historii miasta, które w XVI i XVII w. było prężnie działającym ośrodkiem handlowym, oddziałującym także na okoliczne miejscowości. Położone na styku kilku ważnych szlaków handlowych oraz nad spławną rzeką San, przyciągało na odbywające się kilka razy w roku jarmarki kupców z całej Europy i ze Wschodu.
Projektant Pracownia Architektoniczna 1997 sp. z o.o.
Vice Prezes Zarządu, Współwłaściciel, Architekt-Partner APA Wojciechowski Architekci
Prezes Zarządu, Współwłaściciel, Architekt-Partner APA Wojciechowski Architekci
Projektant, Członek Zarządu Pracownia Architektoniczna 1997 sp. z o.o.
Projektant Pracownia Architektoniczna 1997 sp. z o.o.
Prezes Zarządu, Projektant BULANDA MUCHA Architekci