REKLAMA
PARTNER PORTALU partner portalu
×

Szukaj w serwisie

Cushman & Wakefield: Firmy z sektora TAMI wyznaczają nowe trendy w projektowaniu biur

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 10 lis 2017 12:51
Cushman & Wakefield: Firmy z sektora TAMI wyznaczają nowe trendy w projektowaniu biur
Maciej Markowski, partner w Cushman & Wakefield i dyrektor Workplace Strategy na Europę Środkowo-Wschodnią w dziale Globalnej Obsługi Najemców, fot. mat. prasowe

Firmy z sektora TAMI (technologii, reklam, mediów i usług informatycznych) od dawna wiodą prym w tworzeniu nowoczesnych i innowacyjnych biur. Jako pierwsze wprowadziły koncepcję activity based working, czyli możliwości wyboru miejsca pracy w zależności od wykonywanego zadania oraz wykorzystania biura do promowania marki oraz wartości firmy - wskazuje Maciej Markowski, partner w Cushman & Wakefield i dyrektor Workplace Strategy na Europę Środkowo-Wschodnią w dziale Globalnej Obsługi Najemców.

REKLAMA

Biura firm z sektora TAMI są projektowane z myślą o ludziach i wynikach, zdaniem Macieja Markowskiego takie podejście umożliwia osiągnięcie największego sukcesu biznesowego. W porównaniu ze spółkami finansowymi i ubezpieczeniowymi mniejszą wagę przywiązują one do redukcji kosztów. - Elastyczność, innowacyjność i wydajność są istotne w każdej branży, ale dla firm technologicznych kluczowym elementem jest pozyskiwanie i zatrzymywanie najbardziej utalentowanych pracowników. To właśnie zbyt mała liczba zdolnych i młodych osób na rynku pracy spędza sen z powiek menedżerom. Ekonomiści i psychologowie zgodnie przyznają, że podwyższenie wynagrodzenia w niewielkim stopniu wpływa na wzrost zadowolenia z wykonywanej pracy. Utrata dobrze opłacanego inżyniera oprogramowania może firmę drogo kosztować, a także spowodować odejścia innych pracowników. Z tego względu czołowe firmy technologiczne szukają sposobów na zwiększenie retencji pracowników - zauważa ekspert i dodaje, że badania przeprowadzone przez firmę Cushman & Wakefield pokazują, że na decyzję o pozostaniu lub odejściu pracownika w firmie mogą w znacznym stopniu wpłynąć inwestycje w zapewnienie lepszych warunków pracy oraz rozwiązania sprzyjające poprawie samopoczucia zatrudnionych. - Zaangażowanie i lojalność pracowników można zwiększyć dzięki stworzeniu środowiska pracy, oferującego wiele rodzajów przestrzeni odpowiadających różnym potrzebom, jak np. miejsc do kreatywnego myślenia, pracy w skupieniu czy regeneracji sił. To istotne, ponieważ praca, w której spędzamy wiele godzin, ma ogromny wpływ na jakość naszego życia - wskazuje.

W sektorze technologii biurka do pracy na siedząco i stojąco są już standardem. - Dotyczy to także udogodnień i dodatkowych świadczeń, takich jak siłownia, zdrowa dieta, zajęcia jogi w miejscu pracy, czy masaże - dodaje Markowski.

Zdaniem eksperta, lokalizacja jest równie istotna. - Badanie przeprowadzone wśród 400 studentów biznesu w Paryżu (ESSEC) wykazało, że 93 proc. z nich nie jest zainteresowanych pracą w tradycyjnym biurze, a 87 proc. chciałoby pracować w centrum miasta. Trzeba to wziąć pod uwagę - podkreśla.

W opinii Markowskiego, technologia staje się obecnie najmniejszym kosztem, a wynagrodzenia największym. - Nie dotyczy to tylko sektora technologicznego. Firmy reklamowe są również coraz bardziej uzależnione od utalentowanych technologów i dążą do ich pozyskiwania i zatrzymania - zauważa. Jak wspomina, klient firmy Cushman & Wakefield i dyrektor agencji reklamowej w Londynie ujął to dobitnie: „Nie boję się, że moi pracownicy odejdą do konkurencji. Boję się, że polecą do Tajlandii i będą pracować jako wolni strzelcy leżąc na plaży. Nasze biuro musi być bardziej atrakcyjne. Musi być miejscem, które kochają. Ich domem”.

- Do pracy wirtualnej niezbędne będzie zapewnienie zarówno odpowiedniej przestrzeni, jak i możliwości bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami. Firmy będą musiały stworzyć równowagę pomiędzy powierzchnią do pracy wspólnej i indywidualnej - zauważa Markowski.

Biuro jako marka

Zdaniem eksperta, firmy reklamowe przodują również w wykorzystywaniu miejsca pracy jako narzędzia sprzedażowego. - Jedna z londyńskich agencji reklamowych, której biuro jest przykładem  zastosowania najnowszych trendów - pełną energii, atrakcyjną i kreatywną przestrzenią - prezentowała klientom oferty w eleganckiej, ale nieprzyjaznej sali. Przekonaliśmy jej pracowników, aby najpierw oprowadzali klientów po tętniącym życiem biurze. Efekt? „Klienci decydują się na współpracę z nami, zanim przedstawimy ofertę” - mówi Markowski.

W jego opinii, spółki z branż TAMI są liderami w zakresie przejmowania start-upów, co stwarza ciekawe wyzwania związane z fuzją organizacji. - Jedna z dużych amerykańskich firm technologicznych, z którą współpracowaliśmy w regionie EMEA, opracowała skuteczne, ale elastyczne wytyczne dotyczące organizacji miejsc pracy i zmian, aby ułatwić włączanie nowych firm do jej struktury - dodaje.

- Firmy z sektora TAMI pod wieloma względami wytyczają nowe trendy. Jak wykorzystać miejsce pracy do tego, aby zwiększyć zaangażowanie i satysfakcję pracowników? Jak pozytywnie zaskoczyć klientów? Warto śledzić działania tych organizacji - konkluduje.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie