Firmy z branży wnętrzarskiej stawiają na ekologiczną produkcję



Propertydesign.pl - 13-12-2019 11:19


Obecnie zdecydowana część firm z branży wnętrzarskiej wprowadziła lub wprowadza ekologiczne strategie biznesowe. A wiąże się z tym na przykład dbałość o zrównoważone procesy produkcyjne.

Według opublikowanego pod koniec ubiegłego roku raportu IPCC (Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu) „Global Warming of 1.5°C” potrzebne są radykalne zmiany w światowej gospodarce, aby ograniczyć wzrost temperatury na świecie do 1,5°C i tym samym zapobiec klimatycznej katastrofie. Czasu mamy niewiele, bo nieco ponad dekadę, do roku 2030. Jeżeli dodamy do tego zanieczyszczenie wód morskich na całym świecie bilionami cząstek mikroplastiku, który przedostaje się do naszych organizmów w postaci konsumowanych przez nas ryb, rysuje nam się prawdziwie postapokaliptyczna wizja przyszłości.

W świetle tak naglącej i poważnej sytuacji coraz więcej producentów wyposażenia wnętrz
zaczyna stosować się do zasad zrównoważonego rozwoju. Obecnie już zdecydowana ich część wprowadziła lub wprowadza ekologiczne strategie biznesowe. A wiąże się z tym na przykład dbałość o zrównoważone procesy produkcyjne.

Przykładowo, drewno wykorzystywane do produkcji mebli łazienkowych niemieckiej marki Duravit pozyskiwane jest z certyfikowanych lasów zarządzanych w zrównoważony sposób, posiadających certyfikat PEFC. Zakupione materiały i środki chemiczne są z kolei poddawane regularnym kontrolom, mającym na celu ocenę, czy dany materiał można zastąpić innym, bardziej przyjaznym środowisku. Firma deklaruje, że jej celem jest recykling wszystkich materiałów, tam gdzie jest to możliwe. I tak na przykład, meble są łatwe w demontażu, co ułatwia ich utylizację, a stosowane do ich produkcji surowce, takie jak tworzywo ABS, okucia, szkło mogą być ponownie wykorzystane, akryl sanitarny wysyłany jest do utylizacji termicznej.

W  stu procentach zdatne do recyklingu są stal nierdzewna i surowy mosiądz stosowane do produkcji urządzeń sanitarnych marki Delabie, specjalizującej się w wyposażeniu łazienek publicznych. Produkty marki wyprodukowane z Inoxu w aż 60 procentach składają się ze stali nierdzewnej pochodzącej z recyklingu. Z kolei firma Laufen dumnie podkreśla, że opracowany przez nią materiał SaphirKeramik charakteryzuje się nie tylko wysoką plastycznością, umożliwiającą osiąganie efektownej formy ceramiki sanitarnej o cienkich krawędziach, ale jest również wysoce ekologiczny. Ten rodzaj ceramiki zużywa mniej surowców, a także generuje niższe koszty produkcji i logistyki, co przekłada się na mniejszą eksploatację środowiska. Może być oczywiście również poddawany recyklingowi.

Proekologiczne technologie produkcji stosuje również IKEA. Wystarczy chociażby wspomnieć fronty mebli kuchennych z kolekcji KUNGS BACKA, które na rynku pojawiły się już w 2017 roku. Do ich produkcji firma wykorzystała plastik pochodzący z recyklingu butelek PET (których nota bene co roku na świecie zużywanych jest 100 miliardów). W ten sposób ponownemu wykorzystaniu poddany został jeden z materiałów najbardziej zanieczyszczających naszą planetę, bo potrzebujący do rozkładu ok. 100 tysięcy lat. Innym ekologicznym „wynalazkiem” IKEA do stosowania w kuchni są woreczki będące alternatywą dla plastikowych opakowań i woreczków na żywność. ISTAD wyprodukowane są z bioplastiku pozyskanego z trzciny cukrowej. Firma deklaruje również, że do 2020 roku całość wykorzystywanego przez nią drewna będzie pochodziła z recyklingu bądź posiadała certyfikat FSC.

Producent sprzętu AGD, firma BSH, stosuje z kolei do produkcji swoich suszarek i chłodziarek miedź, która również jest przyjazna środowisku. Coraz więcej firm podkreśla także zalety produkcji w Europie, w fabrykach, które zobligowane są do przestrzegania norm środowiskowych. Być może już niedługo będziemy świadkami zakończenia ery krótkich okresów gwarancyjnych. Coraz więcej firm podkreśla bowiem, że jednym ze sposobów na ograniczenie zużycia surowców i zanieczyszczenia środowiska są po prostu... trwałe produkty dobrej jakości, których konsument nie będzie musiał wymieniać co kilka lat. Polska marka Deante w ubiegłym roku zmieniła warunki gwarancji na swoje zlewozmywaki granitowe, przedłużając jej okres z 5 do 15 lat. Okres gwarancji na niektóre z produktów marki Geberit wynosi 10 lat, przy czym warto nadmienić, że „żywotność” spłuczki toaletowej może osiągnąć nawet 50 lat.

Wiele marek angażuje się również lub wspiera inicjatywy edukacyjne i społeczne. Wspomniany już Geberit jest partnerem strategicznym programu WWF „Strażnicy Rzek”, którego celem jest ochrona polskich rzek. Z kolei firma Roca jest założycielem fundacji „We Are Water” promującej zrównoważone gospodarowanie wodą oraz powszechny dostęp do wody dla całej ludności na świecie.