REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

IKEA bada dom. Co wynika z tych badań i jak prognozuje "dom przyszłości"

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 16 wrz 2022 13:36
IKEA bada dom. Co wynika z tych badań i jak prognozuje "dom przyszłości"
13 września w Reducie Banku Polskiego w Warszawie odbyła się debata IKEA pt. „Domy przyszłości – relacje a innowacje”. W trakcie wydarzenia eksperci dyskutowali m.in. o tym jak będzie zmieniał się dom oraz jak wpływają na niego aktualne zmiany społeczne, ekonomiczne i geopolityczne, fot. IKEA

IKEA bada rynek i odwiedza domy. Z jej badań wynika, że słowo "dom" przez ostatnie lata zyskało na znaczeniu – to nie tylko najbliżsi i wnętrza. Dzisiaj patrzymy na niego także przez pryzmat najbliższego otoczenia: społeczności oraz planety.

REKLAMA

  • IKEA ponownie zbadała rynek, za cel wzięła sobie: "dom".
  • Z badań wynika, że słowo "dom" przez ostatnie lata zyskało na znaczeniu.
  • IKEA zauważyła również potrzebę wielofunkcyjności domów.
  • Wskazała również, że dom wpływa na samopoczucie jego mieszkańców.
  • Coraz widoczniejszy jest trend do bycia bardziej przyjaznym planecie, a także wprowadzania zieleni do przestrzeni.

Według IKEA, kryzysy i ludzkie tragedie, takie jak pandemia COVID i wojna tuż za naszą granicą sprawiły, że otworzyliśmy się na sąsiadów. Na małej przestrzeni szukamy rozwiązań, dzięki którym możemy żyć zarówno wspólnie, jak i oddzielnie, mając jednocześnie miejsce do pracy, nauki oraz tworzenia więzi. W związku z potrzebą wielofunkcyjności wyraźnie obserwujemy wydzielenie strefy produktywnej i strefy relaksu w naszych domach.

Mimo tak wyraźnego wpływu domu na samopoczucie – przeciętne miesięczne wydatki na buty i odzież na 1 osobę w gospodarstwach domowych stanowią 4,4 proc. wydatków ogółem, a na wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego poświęcamy 5,6 proc., czyli niewiele więcej (do tej kategorii wlicza się także elektronika i AGD).

Na ile dla Polaków ważny jest zrównoważony rozwój?, fot. IKEA
Na ile dla Polaków ważny jest zrównoważony rozwój?, fot. IKEA

IKEA wierzy, że to jak mieszkamy, ma wpływ nasze samopoczucie, a 34 proc. Polaków w Raporcie „Życie w domu 2021” zgodziło się z tym stwierdzeniem.  Świat nieustannie się zmienia, dlatego musimy dostosowywać naszą rzeczywistość, dom i nawyki. Coraz uważniej patrzymy na to jak żyjemy, chcąc robić to w sposób bardziej przyjazny planecie.

IKEA debatuje o domach przyszłości

13 września w Reducie Banku Polskiego w Warszawie odbyła się debata IKEA pt. „Domy przyszłości – relacje a innowacje”. W trakcie wydarzenia eksperci dyskutowali m.in. o tym jak będzie zmieniał się dom oraz jak wpływają na niego aktualne zmiany społeczne, ekonomiczne i geopolityczne.

Z naszych badań wynika, że dom to są relacje. Niestety zostały one zaburzone podczas lock downu. Ale jak mówimy o relacjach, to nie są to tylko relacje z domownikami, ale i z sąsiadami oraz społecznością lokalną, a także relacje z przyrodą. A te ostatnie relacje zdaje się , że przez ostatnie lata traciliśmy. Badania wskazują, że właśnie w domu staramy się te relacje odbudować. Tak na przykład coraz częściej i bardziej otaczamy się zielenią - powiedziała Agata Czachórska, dyrektorka ds. zrównoważonego rozwoju IKEA.

Katarzyna Piwowarczyk, dyrektorka marketingu IKEA podkreśliła, że Polacy i Polki zawsze mieszkali w mniejszych mieszkaniach niż reszta Europejczyków i trzeba było to sobie wszystko poukładać . - Teraz suwak przenosi się z przedmiotów na relacje i staramy się z naszymi komunikatami dostrzec do rożnych podmiotów. I tak na przykład część naszych mebli testowały zwierzęta. Z naszej perspektywy ważna jest zmienność pokoleniowa, dostosowanie się do wielu grup - zauważyła Katarzyna Piwowarczyk.

13 września w Reducie Banku Polskiego w Warszawie odbyła się debata IKEA pt. „Domy przyszłości – relacje a innowacje”. W trakcie wydarzenia eksperci dyskutowali m.in. o tym jak będzie zmieniał się dom oraz jak wpływają na niego aktualne zmiany społeczne, ekonomiczne i geopolityczne, fot. IKEA
13 września w Reducie Banku Polskiego w Warszawie odbyła się debata IKEA pt. „Domy przyszłości – relacje a innowacje”. W trakcie wydarzenia eksperci dyskutowali m.in. o tym jak będzie zmieniał się dom oraz jak wpływają na niego aktualne zmiany społeczne, ekonomiczne i geopolityczne, fot. IKEA

Anna Cybulska, dyrektorka ds. projektowania wnętrz i rozwoju rynku wnętrzarskiego IKEA zwróciła uwagę na to, że ostatnie 3 lata wpłynęły na to, iż chcemy oddzielić strefy w  domu. Wyodrębniamy tę, w której  odpoczywamy, od tej, w której pracujemy.

Naturalnie oddzielana jest strefa produktywna od strefy odpoczynku i to dobrze, bo dom ma wpływ na nasz dobrostan. 90 proc. z nas uwielbia swoje domy, ale tylko 6 proc. lubi te domy za to jakimi są. Chcemy się dobrze czuć w domu, w którym przebywamy. W tym celu otaczamy się na przykład coraz częściej roślinami - powiedziała Anna Cybulska.

Przeczytaj więcej

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie