REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Internet Rzeczy na odsiecz branży hotelarskiej

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 22 kwi 2020 11:23
fot. Unsplash

Nowe technologie są dla tradycyjnych hoteli najlepszą odpowiedzią na konkurencję ze strony firm opartych na ekonomii współdzielenia. Aż 70 proc. menedżerów branży hotelarskiej wdrożyło lub wdraża w swoich obiektach projekty związane z Internetem Rzeczy.

REKLAMA

Wykorzystanie Internetu Rzeczy (IoT, Internet of Things) w codziennej praktyce hoteli obejmuje zarówno obszary związane z komfortem i zadowoleniem klientów, jak i z zarządzaniem działalnością obiektu. Przykładowo, wdrożenie IoT umożliwi gościom samodzielne zameldowanie się o dowolnej porze dnia, bez angażowania recepcji. Pozwoli im na włączanie i wyłączanie świateł czy opuszczanie rolet w pokoju za pomocą własnego smartfona. Połączona sieć smart-urządzeń i czujników może przewidywać potrzeby – np. inteligentna taca sama zaalarmuje obsługę, że gość zjadł posiłek i można już ją zabrać. A na koniec pobytu, gdy turysta samodzielnie się wymelduje, system może wysłać informację do obsługi hotelu, że pokój jest gotowy do sprzątania.

Wszystkie takie działania są możliwe dzięki uniwersalnej platformie technologicznej, łączącej rozproszone inteligentne urządzenia w jeden system. Jej przykładem jest EcoStruxure – platforma stworzona przez Schneider Electric, pozwalająca na zarządzanie całą infrastrukturą Internetu Rzeczy w budynku hotelowym: od zbierania danych, przez ich analizę, po „podpowiadanie” sposobów na ich wykorzystanie.

– Dobrze skonfigurowany system urządzeń połączonych w ramach takiej platformy tworzy niesamowite pole do optymalizacji działań – komentuje Marek Olszewski, marketing menadżer Kanału System Integratorów Automatyki Budynkowej (EcoXperts BMS), Klaster Europy Środkowo-Wschodniej w Schneider Electric. – Z naszych danych wynika, że od 40 do 80 proc. energii wykorzystywanej przez przeciętny hotel jest zużywane w pokojach, choć turyści z reguły spędzają w nich zaledwie osiem godzin dziennie.

High-tech to być albo nie być

70 proc. kierowników hoteli wdrożyło w swoich obiektach projekty związane z Internet of Things. W innych badanych branżach średnio zaledwie 48 proc. osób na stanowiskach kierowniczych zadeklarowało to samo.

Nie jest to przypadek. Firmy internetowe zbierające ogromną liczbę ofert noclegowych z całego świata, działających na zasadach sharing economy, stały się dla sektora tradycyjnych sporą konkurencją. Nowy internetowy model okazał się być tzw. disruptive technology – technologią zasadniczo zmieniającą warunki gry biznesowej w danej branży. A wkrótce wyzwanie to będzie jeszcze większe, bo Airbnb, flagowy gracz w tym zakresie, rośnie w siłę. W 2020 roku planuje wejść na giełdę. Będzie też sponsorem Igrzysk Olimpijskich.

– Pojawienie się nowych modeli biznesowych zredefiniowało ten rynek. Tańsze noclegi, oferowane przez lokalnych mieszkańców, umożliwiły wielu turystom zmianę stylu podróżowania. W odpowiedzi branża hotelarska zaczęła również stawiać na najnowsze technologie, by dzięki nim zwiększyć efektywność i poprawić doświadczenia gości – mówi Marek Olszewski.

Efekty są już widoczne. 53 proc. menedżerów w hotelarstwie deklaruje, że wykorzystanie Internetu Rzeczy umożliwiło poprawę doświadczenia gości, lepsze zarządzanie obiektem czy bezpieczeństwem. Przy tym, aż 47 proc. respondentów odnotowało wzrost zysków przy jednoczesnej redukcji kosztów3.

– Planowane wejście Airbnb na giełdę oznacza, że hotele będą musiały stać się jeszcze bardziej smart, aby utrzymać pozycję na rynku – zauważa Marek Olszewski. – To moment, w którym powinny szczególnie zadbać o profesjonalizm usług, odróżniając się w ten sposób od oferty konkurencji. Narzędzia związane z Internetem Rzeczy mogą im w tym bardzo pomóc.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.