REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Jak będzie wyglądać prywatność w biurze po pandemii?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 01 lip 2021 12:17
Jak będzie wyglądać prywatność w biurze po pandemii?
Jak będzie wyglądać prywatność w biurze po pandemii?, fot. Maro Office Furniture

Prywatność w kontekście warunków pracy rzadko była obiektem zainteresowania osób odpowiedzialnych za kształtowanie przestrzeni biurowej. Był to termin związany raczej z czasem wolnym pracownika, ewentualnie z przysługującymi mu przerwami. Tymczasem okres pandemii przyniósł przewartościowanie tego tematu. Po wielu miesiącach pracy w domach, coraz więcej pracowników wraca do biur z szeregiem nowych przyzwyczajeń i oczekiwań. Wszystko odbywa się na nowych, podyktowanych lockdownem zasadach i biura muszą to uwzględniać. Co dokładnie się zmieniło i jak sprostać wynikającym z tego wyzwaniom?

REKLAMA

Czas pracy spędzony w prywatnych, domowych przestrzeniach pomógł nam wszystkim zauważyć nowe potrzeby pracownika XXI wieku. Dostrzeżenie wad i zalet home office znacząco wpływa na projektowanie przestrzeni biurowych.

Praca we wspólnej przestrzeni, w większej grupie ludzi to pomysł z początku XX wieku. Jak wiele innowacji, tak i ta, przypłynęła do nas zza oceanu. Głównym założeniem wprowadzenia takiego modelu umiejscawiania pracowników w firmie, był ukłon w stronę potrzeb komunikacyjnych. Łatwiej się porozumieć przebywając w tym samym (nawet jeśli dużym) pomieszczeniu, niż biegać po korytarzach i pokojach.

Ta zaleta otwartych, wieloosobowych przestrzeni biurowych pozostaje aktualna do dziś, podobnie jak możliwość elastycznego łączenia stanowisk w zespoły, czy możliwość bardziej efektywnego zagospodarowania powierzchni. Jednak lata praktyki pokazują, że nie brak tu także minusów. Do najważniejszych zalicza się problemy z koncentracją, nadmierny hałas czy problemy z doborem optymalnej temperatury w pomieszczeniu. Mimo, że mamy nadzieję, że najgorszy czas pandemii już za nami, nie da się jednak ukryć, że dodała ona do tej listy jeszcze kilka zagadnień. Wśród nich prawdopodobnie najważniejsze: troska o bezpieczeństwo pracowników i potrzeba zachowania prywatności. Po wielu miesiącach pracy z domu, ludzie wracają do biur z nowymi opiniami i oczekiwaniami. Jak wynika z badań JLL „Shaping Human Experience”, tylko niewiele ponad jedna trzecia pracowników chce ponownie pracować 100% stacjonarnie, z biura. Koncern Microsoft w swoim najnowszym raporcie „2021 Work Trend Index” podsumował badanie przeprowadzone wśród ponad 30 tys. pracowników w 31 krajach. Wynika z niego jednoznacznie, że nie wróci już model pracy znany sprzed pandemii i skupiający się wokół pracy stacjonarnej w dotychczasowym rozumieniu. Wiele miesięcy spędzonych w domowej izolacji dało się we znaki. Większość ludzi szczególnie spragnionych jest relacji społecznych, powrotu do „normalności”. Ostatnimi czasy zaszły zmiany, które z pewnością zostaną z nami na dłużej.

Kreatorzy przestrzeni biurowych dostrzegają zachodzące zmiany w projektowaniu przestrzeni wspólnych w firmach – mówi Joanna Woźniak z Działu Marketingu MARO Office Furniture. Rośnie znaczenie zachowywania dystansu od innych w dwóch wymiarach: zarówno w wymiarze troski o prywatność, jak i troskę o bezpieczeństwo epidemiologiczne. Pandemia przyzwyczaiła nas do samodzielnej pracy z dala od fizycznego kontaktu z resztą teamu. Powrót do biur dla wielu osób okazuje się codzienną ingerencją w wypracowaną w ciągu tego roku strefę prywatności. Pragną zachować pewien dystans społeczny. W okresie pandemii wyraźnie wzrosła również świadomość wpływu otaczającej nas przestrzeni, na nasze samopoczucie i naszą produktywność. A co za tym idzie coraz ważniejsza jest dla pracowników możliwość samodzielnego wpływania na aranżację otoczenia – dodaje.


DO POBRANIA





REKLAMA

REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.