REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Jak gig economy zmienia biura

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 19 kwi 2017 10:43
Jak gig economy zmienia biura
fot. mat. prasowe Mikomax Smart Office

Poświęcają na pracę więcej godzin w tygodniu niż pracując w biurze, ale są bardziej szczęśliwi. Bywają w firmie raz w tygodniu, ale to oni w porównaniu do pracowników stacjonarnych częściej przyznają, że czują się związani z miejscem pracy i mają poczucie, że menedżerowie dbają o ich satysfakcję oraz atrakcyjność zleceń. Wolą nawet zarabiać mniej i zrezygnować z innych udogodnień, jakie oferują korporacje, w zamian za elastyczne godziny pracy i możliwość wykonywania obowiązków z domu, kawiarni, parku. Praca zdalna to jeden z ważniejszych trendów wskazywanych przez ekspertów HR w 2017 roku. Okazuje się, że to zjawisko ma w sobie wiele paradoksów i nie przez wszystkich jest postrzegane jako rozwiązanie idealne. Sprawdzamy dlaczego oraz jak zmieniają się pracodawcy i biura?

REKLAMA

- Jeśli przyjrzymy się najnowszej Flexjobs Survey, respondenci zapytani, jakie zmiany w dotychczasowej pracy najchętniej by widzieli, aż 86 proc. z nich myśli o działaniu zdalnie w wymiarze pełnoetatowym, 73 proc. wybiera bardziej elastyczny grafik, a 49 proc. choć częściowe wykonywanie obowiązków poza firmą. Za głosem pracownika idą pracodawcy, biorąc pod uwagę także aranżowanie przestrzeni biurowej na nowo. Według ekspertów Microsoft potrzeba korzystania z biura zmienia się z miejsca, gdzie jest dostępny sprzęt, materiały i dane niezbędne do realizowania projektów na rzecz przestrzeni przeznaczonej na rozmowę ze współpracownikami, wymianę poglądów, spotkania kreatywne lub podsumowujące. Dlatego nowoczesne open space’y przekształcają się w dedykowane strefy relaksu oraz tzw. hot deski. Zmiany nie oznaczają wcale kosztownej rewolucji, wystarczy w odpowiedni sposób przeprojektować obecną przestrzeń przy pomocy dostępnych mebli lub dodatkowych mobilnych elementów. Takimi mogą być na przykład popularne kabiny typu Hush Closed lub Hush Phone. W obszarze tzw. gorących biurek znakomicie sprawdza się system Stand Up do pracy o zmiennej dynamice sit & stand. Z doświadczeń współpracy z dużymi firmami z różnych branż wynika, że coraz bardziej doceniają oni ideę smart changes, czyli stopniowo wprowadzanych zmian w obszarze planowania i dopasowywania rozwiązań do potrzeb organizacji, które wspierają funkcjonowanie biura. Nie są zaś diametralną zmianą, która zazwyczaj nie jest konieczna – komentuje Zuzanna Mikołajczyk.

Za i przeciw

Podobno wchodząca na rynek pracy generacja Z, czyli najmłodsi, najczęściej korzystający z nowych technologii i najbardziej mobilni pracownicy, najchętniej widzieliby siebie w biurze 1 czy 2 razy w tygodniu. Okazuje się jednak, że taką formę współpracy doceniają także obecni 30- i 40-latkowie. Badanie firmy Kenex wskazuje dodatkowo, że taki przywilej mają zazwyczaj osoby z kilkuletnim stażem (3-5 lat). Praca zdalna to nie tylko szansa dla młodych adeptów rynku oraz millenialsów. To także możliwość dłuższej aktywności zawodowej dla przedstawicieli pokolenia X oraz starszych. Na przykład w Stanach Zjednoczonych coraz więcej Amerykanów powyżej 64 roku życia nadal pracuje, a 74 proc. z nich przyznaje, że elastyczne godziny pracy to bardzo dobre rozwiązanie. Czy z takimi recenzjami ze świata można jeszcze dyskutować? Jak każde rozwiązanie – nie jest idealne i jak każdy trend – ma swoich przeciwników.

Sicencedaily.com w oparciu o materiały badawcze z University of Iowa wskazuje, że praca zdalna może w przyszłości nie być tak pozytywnie postrzegana przez pracowników. Przede wszystkim ze względu na to, że pracując zdalnie z domu robimy większą liczbę nadgodzin przy stosunkowo małym dodatkowym wynagrodzeniu. Ponadto osoby pracujące z domu mogą czuć potrzebę, by pokazać, jak bardzo są produktywni, narzucając sobie taką dyscyplinę, czują się bardziej zestresowani. Pracy zdalnej nie przeceniają też kluczowi menedżerowie międzynarodowych gigantów takich jak Yahoo czy Google. W 2013 roku Marissa Mayer, CEO, sprzeciwiła się takiej polityce, twierdząc, że jej współpracownicy są bardziej innowacyjni i zaangażowani we wspólne projekty, kiedy są razem. A Patrick Pichette, CFO, zapytany, ile osób w Google wykonuje obowiązki zdalnie, odparł, że jak najmniej, na ile to jest możliwe. Co przyniesie przyszłość?

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.