REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Jak nowe realia zmienią sposób postrzegania roli biura?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 01 wrz 2020 15:44
fot. Unsplash

Wraz z rozwojem nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych coraz więcej organizacji zaczęło proponować pracownikom elastyczne formy zatrudnienia, które są uważane za bardziej efektywne i sprzyjające zachowaniu work-life balance. COVID-19 nadał temu procesowi całkiem nową dynamikę. To, co do niedawna było udziałem niewielu, staje się właśnie nowym status quo. Co się zmieni z perspektywy pracownika i pracodawcy? Jak nowe realia zmienią sposób postrzegania roli, jaką pełni biuro?

REKLAMA

Po ogłoszeniu lockdownu zdecydowana większość pracowników niemal z dnia na dzień opuściła biura i przeszła na tryb home office. Dla organizacji, których struktury były zawczasu przygotowane do pracy zdalnej, zmiana miała charakter płynny. Nie wszyscy mieli jednak ten komfort. Zgodnie z wynikami badań przeprowadzonych w marcu br. przez Devire 35% firm napotkało bariery w przejściu na pracę zdalną. 22% z nich zaoferowało taką możliwość jedynie części pracowników, a 13% zastosowało jej w ogóle. Wśród kluczowych trudności ankietowani wymienili charakter świadczonej pracy (83%), brak sprzętu (30%), ale również decyzję zarządu (10% odpowiedzi).

- Firmy o bardziej konserwatywnym stylu zarządzania nie były gotowe na taki scenariusz. Brakowało odpowiednich ścieżek komunikacji i procedur, a przede wszystkim – kultury organizacyjnej, która umożliwia sprawną współpracę z pracownikami na odległość. Są też branże, które nie były w stanie wprowadzić tej zmiany z przyczyn obiektywnych, wynikających z branży, w której prowadzą działalność – wyjaśnia Michał Młynarczyk, prezes Devire i członek zarządu Polskiego Forum HR. (Devire jest firmą rekrutacyjną i outsourcingową, działającą w Polsce i regionie CEE). Przypadek ten dotyczył przede wszystkim handlu (35%), transportu, spedycji i logistyki oraz administracji publicznej (33%) oraz branży motoryzacyjnej i lotniczej (30%).

… to zostanie z nami na dłużej

Mimo utrudnień w wielu obszarach w zdecydowanej większości firm praca zdalna stała się nową normą. W czołówce znalazła się branża nieruchomości (92% podmiotów wdrożyła pracę zdalną), IT i telekomunikacja (86%), usługi dla biznesu (84%) oraz SSC/BPO (80%). Średnio 82% pracowników wszystkich badanych firm zadeklarowało, że przeszło w tryb zdalny. To imponująca wartość, która z pewnością będzie miała przełożenie na przyszły kształt rynku pracy.

- Z jednej strony pracownicy przekonali się, że elastyczne formy zatrudnienia sprawdzają się w praktyce, będą więc oczekiwali takiej możliwości w przyszłości. Z drugiej – choć praca zdalna nie jest pozbawiona wad, pracodawcy dostrzegli jej potencjał, choćby w kontekście optymalizacji kosztów powierzchni biurowej czy większej swobody w doborze kadr i możliwości zatrudniania osób mieszkających z dala od siedziby firmy, nawet w innych krajach – podkreśla Michał Młynarczyk z Devire.

Mimo znoszenia kolejnych obostrzeń wiele osób wciąż pracuje w domu lub korzysta z modelu hybrydowego, pojawiając się w biurze raz na pewien czas. Można spodziewać się, że sytuacja ta szybko się nie zmieni i 2021 r. będzie wyglądał podobnie. Im trwalsza będzie ta zmiana, tym większy będzie miała wpływ na docelowy kształt rynku pracy. Pociągnie to za sobą duże zmiany i reorganizacje w biurach – pracodawcy będą musieli dostosować ich model funkcjonowania i aranżację do nowych wyzwań.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.