REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Jak nowe realia zmienią sposób postrzegania roli biura?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 01 wrz 2020 15:44
fot. Unsplash

Wraz z rozwojem nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych coraz więcej organizacji zaczęło proponować pracownikom elastyczne formy zatrudnienia, które są uważane za bardziej efektywne i sprzyjające zachowaniu work-life balance. COVID-19 nadał temu procesowi całkiem nową dynamikę. To, co do niedawna było udziałem niewielu, staje się właśnie nowym status quo. Co się zmieni z perspektywy pracownika i pracodawcy? Jak nowe realia zmienią sposób postrzegania roli, jaką pełni biuro?

REKLAMA

Siła relacji

Trudno wyobrazić sobie efektywny team building za pośrednictwem wideokomunikatora. Podobnie z klientami – o ile istniejące relacje można podtrzymać wirtualnie, w przypadku nawiązywania nowych czasem trzeba spotkać się twarzą w twarz, najlepiej w biurze firmy, które jest jednocześnie jego wizytówką. Spotkania mają szczególną wartość w kontekście innowacyjności i rozwoju organizacji. To podczas nich rodzą się nowe koncepcje, dochodzi do spontanicznych burz mózgów czy wymian opinii. Biura będą więc ewoluowały tak, by stworzyć optymalne warunki dla takich interakcji i zachęcić pracowników, by w określonych sytuacjach wyszli z domu i spotkali się na wspólnej przestrzeni, oczywiście z zachowaniem wszelkich zaleceń dotyczących bezpieczeństwa. W znacznie większym stopniu będą też brały udział w budowaniu motywacji oraz poczucia przynależności do firmy i jej kultury.

Kierunek: modułowość

Bezkresne open space’y przejdą do historii. Nie znaczy to, że radykalnie zmniejszy się powierzchnia biur. Zgodnie z prognozami Nuvalu zostanie zredukowana o maksymalnie 10-15%. Przestrzeń będzie jednak inaczej zorganizowana.

- W związku z popularyzacją pracy zdalnej zniknie większość stacjonarnych stanowisk pracy, przypisanych do konkretnych osób. Coraz więcej biur będzie wykorzystywała formułę hot desks, czyli stanowiska rotacyjne, wykorzystywane przez różne osoby w zależności od potrzeb i ich obecności w biurze. Przestrzeń będzie dzielona na strefy przypisane do konkretnych zespołów, by z jednej strony umożliwić ludziom bieżące interakcje, z drugiej – w razie potrzeby móc odseparować zespoły od siebie, choćby w przypadku drugiej fali epidemii czy podobnych zdarzeń w przyszłości. Kluczem do efektywności takiego rozwiązania będzie wykorzystanie modułowych ścianek i mebli, które w razie potrzeby umożliwiają szybka rearanżację i zmianę układu biura – wyjaśnia Monika Szawernowska, CEO pracowni projektowej Concept Space.

Wspólnym mianownikiem nowych projektów będzie elastyczność. Miejsce likwidowanych biurek zajmą przestrzenie wspólne, jednak zorganizowane inaczej niż do tej pory. Strefy relaksu, kuchnie czy playroomy będą przypisane do danych stref biura, by ze względów bezpieczeństwa ograniczyć dostęp do nich do określonej grupy pracowników. Będą w związku z tym miały mniejsze powierzchnie niż dotychczas, będzie ich jednak więcej.

Nowe wyzwania

W najbliższych miesiącach będziemy świadkami kluczowej transformacji rynku pracy i rynku biurowego. Przed firmami staną dwa kluczowe wyzwania.

- Pierwsze to dostosowanie kultury organizacyjnej do nowych oczekiwań pracowników - już teraz widać znaczny wzrost ofert pracy zdalnej. Drugie związane jest z koniecznością adaptacji powierzchni biurowej do nowych realiów tak, by podążyć za specyfiką nowego, hybrydowego modelu pracy i umożliwić zatrudnianym zespołom efektywne wykonywanie obowiązków. Te organizacje, które to rozumieją, zyskają istotną przewagę rynkową i dostęp do najlepszych kandydatów na rynku pracy. Jedno jest pewne – pracownicy działów HR i architekci będą mieli dużo pracy – podsumowuje Bartosz Kozieł.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.