REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Jak technologie zmieniają środowisko pracy?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 07 gru 2017 10:38
Jak technologie zmieniają środowisko pracy?
fot. pixabay.com

Jak wyliczyli inżynierowie pracujący dla Google, wyświetlenie wyników wyszukiwania dla jednego hasła w ich przeglądarce angażuje tyle mocy obliczeniowej co cały, jedenastoletni program kosmiczny Apollo. Dynamiczny rozwój technologii widać na każdym kroku – smartfony przejęły większość dawnych funkcji komputerów i aparatów fotograficznych, producenci samochodów oferują już rozwiązania umożliwiające autonomiczną jazdę, gromadzenie i zarządzanie Big Data staje się kapitałem przyszłości. Jak nowe technologie i trendy wpływają na nieruchomości biurowe?

REKLAMA

Nowoczesne technologie i wynikająca z nich ewolucja sposobu funkcjonowania pracowników w biurze wymuszają zmiany na trzech podstawowych płaszczyznach – infrastruktury, aranżacji i wyposażenia. Pierwszy z tych aspektów dotyczy projektowania na etapie tworzenia koncepcji budynku i jest przede wszystkim polem działania dewelopera. Najemcy mają ograniczone możliwości dalszej modyfikacji tych rozwiązań. Inaczej sprawa wygląda w przypadku aranżacji i wyposażenia. Projektanci mają tu duże pole do popisu, które ogranicza wyłącznie budżet klienta i jego wizja.

Koncepcje zagospodarowania przestrzeni biurowej intensywnie ewoluują. Projektanci odchodzą od aranżacji typowych dla pracy stacjonarnej na rzecz rozwiązań odpowiadających wyzwaniom mobilności. W Stanach Zjednoczonych już 62 proc. osób korzysta z hot desks – miejsc, używanych przez wielu pracowników firmy w zależności od potrzeb.

- Tendencja ta jest związana z rosnącą elastycznością i autonomią pracy. Coraz mniej osób musi spędzać cały dzień przy swoim biurku, by właściwie wykonywać obowiązki. Wystarczy laptop i dobre łącze internetowe, by móc efektywnie pracować – wyjaśnia Monika Szawernowska, prezes zarządu pracowni architektonicznej Concept Space, zajmującej się aranżacją przestrzeni biurowych. Siedziby firm przekształcają się w strefy spotkań i pracy zespołowej. Pracownicy odwiedzają biura w konkretnym celu - aby porozmawiać z szefem lub ustalić szczegóły wspólnego projektu z współpracownikami. Dlatego w nowych projektach dominuje open space z niezależnymi stanowiskami pracy, dostępnymi dla każdego. Taka aranżacja zwiększa efektywność wykorzystania przestrzeni – z jednego biurka w trakcie całego dnia może skorzystać wiele osób. Dokumentacja przechowywana jest w chmurze, nikt nie magazynuje stert papierów w szafkach pod biurkiem. Pracownicy dysponują lockerami, w których mogą trzymać przedmioty potrzebne im do pracy. W tak zorganizowanej przestrzeni tworzy się niewielkie pokoje i sale na potrzeby spotkań zespołowych i wideokonferencji, instaluje się również dźwiękoszczelne boksy, umożliwiające komfortowe przeprowadzanie rozmów telefonicznych. Ważną funkcję pełnią przestrzenie wspólne (np. chillout roomy czy punkty kawowe), które stwarzają warunki do swobodnych rozmów i nieformalnych spotkań. Podział przestrzeni w biurze ma charakter modułowy, aby w każdej chwili można było niewielkim kosztem zmienić aranżację zgodnie z bieżącymi potrzebami.

Możliwości jakie daje cloud computing pozwalają ograniczyć wykorzystanie kosztownych metrów kwadratowych biura do przechowywania dokumentacji. Jeżeli firma jest do tego i tak zobowiązana, choćby z racji przepisów prawa, korzysta z outsourcingu. Coraz popularniejsze stają się systemy połączonej komunikacji (UCaaS), integrujące SMS, czat, e-mail, wiadomości głosowe i wideokonferencje. Łatwy dostęp do taniejących rozwiązań multimedialnych zmienia krajobraz biura, w którym pojawia się coraz więcej narzędzi usprawniających pracę. Wielkoformatowe ekrany i stoły interaktywne zwiększają możliwości i efektowność prezentacji, gogle VR przenoszą zdalną komunikację na niespotykany dotąd poziom realizmu. – Wszystkie usprawnienia wykorzystujące nowoczesne technologie mają jeden podstawowy cel: uwolnić czas pracowników. Dzięki temu mogą skoncentrować się na kreatywnym myśleniu i szukaniu rozwiązań pojawiających się problemów. To obszar, w którym komputery jeszcze długo nie będą w stanie dorównać ludziom – tłumaczy Szawernowska. Digitalizacja sprawia, że biurka mogą być bardziej kompaktowe i ergonomiczne, zajmują mniej miejsca. Dzięki elektrycznej regulacji zapamiętują ustawienia różnych użytkowników. Mogą być wyposażone w cienkie, zajmujące niewiele miejsca ekrany i miejsca do bezprzewodowego ładowania telefonów. Dostęp do internetu i systemów poprzez wifi ogranicza konieczność instalowania kilometrów kabli, na czym zyskuje budżet klienta i estetyka biura.

 Inteligentne systemy zarządzania automatyzują wiele procesów – zdalnie, za pośrednictwem aplikacji można wejść i wyjść z biura, zarezerwować salę konferencyjną i stanowisko pracy, regulować i zaprogramować pracę oświetlenia czy klimatyzacji. Nowością są rozwiązania, które pozwalają na dobór barwy, temperatury i intensywności światła do pory dnia i samopoczucia pracowników. We wczesnych godzinach ustawienia ułatwiają aktywizację, działając jak poranne espresso. Wraz z upływem godzin parametry zmieniają się tak, aby redukować efekt zmęczenia wielogodzinną pracą w sztucznym świetle. W strefach recepcji instaluje się dyfuzory zapachów, mające nadać miejscu wyjątkową atmosferę. – Możliwości są niemal nieograniczone. Przy tak bogatej ofercie atrakcyjnych rozwiązań trzeba pamiętać o założeniach i stworzyć taką koncepcję aranżacji i wyposażenia biura, która spełnia oczekiwania klienta i mieści się w budżecie. Nie można zapominać, że biuro ma być przede wszystkim funkcjonalne i ergonomiczne, ma służyć pracownikom i tworzyć przyjazne środowisko pracy – podkreśla Monika Szawernowska.

Innowacyjna aranżacja i nowinki techniczne bywają kosztowne, warto jednak iść z duchem czasu. Według badań przeprowadzonych przez firmę Dell, 42 proc. pracowników jest gotowych zrezygnować z etatu, jeżeli ich biuro nie będzie wyposażone w nowoczesne, usprawniające pracę rozwiązania.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie