REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Jak zaplanować przestrzeń biura hybrydowego?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 06 paź 2021 10:20
Jak zaplanować przestrzeń biura hybrydowego?
Pandemia Covid-19 trwale zmieniła style pracy w wielu organizacjach oraz wymusiła dostosowanie i reorganizację fizycznego środowiska pracy, fot. shutterstock

O ile 2020 i 2021 zapiszą się w historii pod znakiem pracy zdalnej, o tyle końcówka 2021 i 2022 będą już pod znakiem modelu hybrydowego, do którego stopniowo przechodzą kolejne organizacje. Jak zarządzać przestrzenią wykorzystywaną dynamicznie przez zespoły? Polski start-up Whirla opublikował raport, w którym wyjaśnia, jak zaplanować model hybrydowy i jak nim zarządzać.

REKLAMA

O ile dla XX wieku charakterystyczny był model pracy z biura od 9 do 17, w którym biurko było przypisane do pracownika a zatem potrzebnych było tyle biurek, ile organizacja zatrudniała osób, o tyle w XXI wieku żaden z tych elementów nie będzie definiować tego, jak pracujemy. Pandemia Covid-19 trwale zmieniła style pracy w wielu organizacjach oraz wymusiła dostosowanie i reorganizację fizycznego środowiska pracy. Mniej biurek, więcej przestrzeni do współpracy i spotkań – to podstawa wytycznych w wielu obecnie realizowanych projektach. Hybrydowe modele zakładają obecność pracowników w biurze oscylującą między 6 w miesiącu a 3 dniami w tygodniu, a to przekłada się na wdrażanie bardziej odważnych – niż te realizowane do czasów pandemii – polityk dotyczących współdzielenia biurek. O ile przed pandemią przydzielanie 7 biurek na 10 pracowników było dość powszechnie akceptowaną normą w świecie korporacji, o tyle dziś zarządy zatwierdzają strategie zakładające 4 biurka na 10 pracowników. Jednak wciąż wiele organizacji mierzy z wyzwaniami związanymi z zaplanowaniem i wdrożeniem modelu hybrydowego.

- Wiemy, że niełatwo podejmować decyzje w warunkach niepewności, szczególnie te dotyczące najmu nieruchomości lub zmiany aranżacji i funkcji biura, bo wiążą się z ogromnymi kosztami rozłożonymi na kilka lat. Wiemy też, że planowanie modeli hybrydowych obecnie spędza sen z powiek kadrze menedżerskiej w niejednej organizacji. A my te kwestie musieliśmy przemyśleć i opracować w najdrobniejszych szczegółach przy projektowaniu modułu zaawansowanej analityki wykorzystania przestrzeni na podstawie danych z systemu rezerwacji biurek oraz czujników podbiurkowych. Postanowiliśmy podzielić się tą wiedzą. – wyjaśnia Piotr Dylczyński, współzałożyciel Whirla.
 

To, o czym przeczytać można w raporcie, to efekty prac badawczo-rozwojowych nad systemem Whirla, które były możliwe dzięki dofinansowaniu z programu BRIdge Alfa współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój i wsparciu funduszu Evig Alfa. Do współpracy zaproszone zostały m.in. dr Karolina Dudek, ekspertka zajmująca się strategiami środowiska pracy, oraz dr Aleksandra Bogocz, specjalistka w dziedzinie data science. Analityczki opracowały wspólnie z Whirlą model biura przyszłości i typologię stylów pracy. Pracowały przede wszystkim na zbiorach danych, ale na potrzeby raportu zaprojektowały narracyjny interfejs: zamiast operować linijkami kodu, opowiadają historię biura Ewy, dyrektor administracyjnej w firmie zatrudniającej 500 pracowników. Prosta opowieść o wyzwaniach Ewy, preferencjach i stylach pracy różnych osób z zespołu menedżera Marcina porządkuje i omawia różne aspekty pracy hybrydowej.





REKLAMA

REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.