Jaka jest dziś rola światła w branży retail?



PropertyDesign.pl - 25-10-2019 11:06


Rola światła w branży retail wykracza dziś daleko poza oświetlenie pomieszczeń. Dzięki technologii LED nie tylko przyczynia się ono do zwiększenia szans na wejście przechodniów do sklepu, ale także pomaga kierować ruchem i stanowi o jakości doświadczeń zakupowych.

Wysyłanie z daleka pozytywnych, zapraszających sygnałów (zarówno na zewnątrz sklepu, jak i już wewnątrz, do konkretnych stref), przyciąganie wzroku do punktów szczególnie zasługujących na uwagę, ułatwianie odnalezienia i identyfikacji poszukiwanych produktów – to tylko kilka spośród funkcji, jakie pełni współcześnie oświetlenie sklepowe. Dzięki zastosowaniu technologii LED wszystkie te cele można realizować oszczędzając jednocześnie coraz droższą energię elektryczną. Eksperci Global Market Insights przewidują w związku z tym, że w najbliższych latach wartość europejskiego rynku oświetlenia diodowego wzrośnie z 11,5 mld dolarów w 2017 do 30 mld w 2024. Na własne oczy możemy zobaczyć, jak na tej kanwie zmienia się oblicze dużych sklepów w naszym regionie – zarówno w kraju, jak i za naszą zachodnią granicą. Dobrym przykładem inwestycji, w której w parze z energooszczędnymi innowacjami wprowadzono wiele estetyczno-funkcjonalnych usprawnień oświetleniowych, jest market E-Center Ehlers w Soltau.

Charakterystyka obiektu

Hipermarket w Soltau należy do grupy Edeka, potentata niemieckiego segmentu FMCG z roczną sprzedażą na poziomie 53,6 mld euro; 376 tys. pracowników i rocznym wzrostem na poziomie 3,2 proc. Sklep jest przykładem E-center, jednego z prowadzonych przez sieć formatów sklepu o powierzchni z przedziału 2 – 5 tys. mkw. W planach obiektu od początku uwzględniono kwestie zrównoważonego rozwoju i wydajności, a w proces projektowania placówki włączono dostawcę rozwiązań oświetleniowych.

Wdrożone rozwiązania

Pierwszym, co widzi się spoglądając na przeszkloną fasadę E-Center Ehlers, są świetliste, zawieszone w przestrzeni prostokątne kontury. – Wykonane na bazie aluminiowych profilów indywidualizowane oprawy zostały umieszczone w pasażu handlowym oraz w strefie kas i wyposażone w układy optyczne o dużym, sięgającym 11 000 lm strumieniu świetlnym - tak, by były dobrze widoczne już z zewnątrz i przyciągały oko, zaciekawiały i zapraszały do wejścia. Tworzą one zarazem nowoczesny wystrój sklepu i dobrze kontrastują z naturalnymi surowcami wykorzystanymi wokół: szarymi kaflami, jasnym drewnem i cegłą – relacjonuje Filip Gabryelczyk, menadżer sprzedaży segmentu retail Trilux Polska. Prostokąty są powtarzalnym motywem większości wykorzystanych w placówce rozwiązań. Zastosowano w niej także oprawy punktowe w formie sześciennych kostek oraz oświetlenie alejek w formie podwieszanych prostokątnych paneli. – W miejsce typowych szyn zasilających panele świetlne wykorzystano cienkie, zintegrowane z przewodami linki stalowe. Dało to ciekawy, lekki efekt wizualny. Równomiernie rozświetlając płaszczyznę alejek, oprawy te umożliwiają przy tym klientom komfortowe poruszanie się po sklepie – tłumaczy Gabryelczyk. – Tam, gdzie szczególnie zasadne jest dodatkowe podkreślenie walorów towarów, na przykład w dziale z żywnością świeżą, instalację uzupełniono oświetleniem akcentującym – mówi ekspert.

Uzyskane efekty

– Włączenie partnera oświetleniowego do procesu planowania już na bardzo wczesnym etapie przyniosło wspaniałe rezultaty – mówi Ralf Ehlers, dyrektor zarządzający Edeka Ehlers. – Lekkie rozwiązanie ożywia strefę kas i tworzy nad głowami klientów świetny akcent końcowy – dodaje. Całość systemu jest przykładem interesującego, nowoczesnego wzornictwa łączącego efektywność energetyczną z wysokim potencjałem zaciekawienia klientów, zapewnieniem im dobrej orientacji w przestrzeni oraz gwarancją skutecznej ekspozycji towaru.