Kalwaria Zebrzydowska wprowadziła nowe logo, które połączyło symbole związane z historią i teraźniejszością miasta. To krzyż, czyli wiara, hebel - stolarstwo, kształt buta – szewstwo, a także fragment herbu papieża Jana Pawła II – podał kalwaryjski magistrat.
Rzecznik kalwaryjskiego samorządu Tomasz Baluś poinformował PAP, że wśród problemów, z jakimi zmaga się samorząd, są m.in. mała rozpoznawalność samego miasta, migracja młodych, a także problemy branży szewskiej. "Wprowadzając nowe logo chcemy dać nowy impuls" - powiedział.
Jak podkreślił, nowe logo powstało z połączenia czterech symboli ściśle związanych z przeszłością i teraźniejszością miasta. "Równoramienny krzyż symbolizuje wiarę, towarzyszącą od wieków mieszkańcom oraz sanktuarium pasyjno-maryjne w Kalwarii Zebrzydowskiej. Drugi element to hebel. Symbolizuje stolarstwo, które od wieków stanowi jedną z najważniejszych gałęzi gospodarki tego obszaru. Poniżej umieszczony został kształt buta, jako znak rozpoznawczy szewstwa. Podobnie jak stolarstwo zakorzenione jest w historii Kalwarii Zebrzydowskiej. Całość kompozycji dopełnia fragment herbu papieża Jana Pawła II, patrona miasta" - opisał.
Elementy logo na - białym tle - są czerwone. "Czerwień w heraldyce oznacza wspaniałomyślność, hart ducha oraz waleczność. Tych cech nie możemy odmówić mieszkańcom gminy. W psychologii kolor ten jest kolorem ciepła, energii, miłości oraz żywotności" - wyjaśnił Tomasz Baluś.
Herbem Kalwarii Zebrzydowskiej jest Radwan. Rzecznik samorządu podkreślił, że władze pozostawiły go w niezmienionej, historycznej formie. "Ale to z niego właśnie zaczerpnięto inspirację kolorystyczną do zaprojektowania nowego logo miasta. Umieszczenie krzyża w projekcie logo nie jest przypadkowe i nawiązuje do herbu" - wyjaśnił.
W identyfikacji wizualnej jednym z motywów przewodnich są ilustracje ikonicznych postaci, odnoszących się do dziejów miasta. To: szewc, fundator miasta - Mikołaj Zebrzydowski, zakonnik, Jan Paweł II oraz stolarz. "Postacie są bezpośrednim odniesieniem do symboliki zawartej w logo" - zaznaczył urzędnik.
Hasło reklamowe: "od wieków", nawiązuje do bogactwa historyczno-kulturowego gminy Kalwarii Zebrzydowskiej. "Podstawowa jego wersja brzmi: +Kalwaria Zebrzydowska od wieków+. Występuje ono również w wersji rozszerzonej: +od wieków staranni, od wieków uczciwi, od wieków przykładni+" - dodał Tomasz Baluś.
Pracę nad opracowaniem nowego logo i identyfikacji wizualnej trwały blisko rok. "Dzięki nim, a także zasadom tworzenia materiałów reklamowych, Kalwaria Zebrzydowska zyskała nowy, świeży, atrakcyjny dla odbiorcy wizerunek: gminy, która stawia na mieszkańców. Podkreśla on też tradycje (...)" - dodał rzecznik.
Tomasz Baluś zapowiedział, że samorząd podejmie kolejne działania w promocji Kalwarii Zebrzydowskiej. "Będziemy promowali produkt lokalny, jakim jest +ogórek kalwaryjski+" - dodał.
Kalwarianie nazywani niegdyś byli "ogórcorzami". Wspomniał o tym m.in. papież Jan Paweł II podczas pielgrzymi do Wadowic w 1999 r.
Kalwaria Zebrzydowska leży nieopodal Krakowa. W miasteczku mieszka 4,5 tys. osób, a w całej gminie ok. 20 tys. Została założona na początku XVII w. przez Mikołaja Zebrzydowskiego, wojewodę krakowskiego, marszałka wielkiego koronnego i marszałka Trybunału Głównego Koronnego. Rozwinęła się jako ośrodek szewstwa i stolarstwa. Zebrzydowski ufundował także klasztor, w którym opiekują się Bernardyni. Dziś sanktuarium stanowi duchowe centrum Małopolski.
Św. Jan Paweł II został ogłoszony patronem Kalwarii Zebrzydowskiej w sierpniu ub.r.
Generalny Architekt, Właściciel Maćków Pracownia Projektowa Sp. z o.o.
Właściciel Autorska Pracownia Architektury HUBKA
Założyciel, Główny Projektant Massive Design
Projektant, właściciel Autorska Pracownia Architektoniczna – Jacek Bułat
Założyciel BXBstudio
Właściciel, Główny projektant MAU - Mycielski Architecture & Urbanism