×
Subskrybuj newsletter
propertydesign.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Kreatywne meble do przechowywania stworzone przez studentów

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 19 lip 2021 12:54
Kreatywne meble do przechowywania stworzone przez studentów
Tworząc koncepcję swojej szafki na herbatę Christoph Kurzman zainspirował się pracą projektanta tkanin – Jo Elbourne'a, czerpiąc wzór graficznego kształtu z tradycyjnej japońskiej techniki układania mat Tatami, fot. mat. pras.
Kreatywne meble do przechowywania stworzone przez studentów
Kreatywne meble do przechowywania stworzone przez studentów
Kreatywne meble do przechowywania stworzone przez studentów
Kreatywne meble do przechowywania stworzone przez studentów
Kreatywne meble do przechowywania stworzone przez studentów
Kreatywne meble do przechowywania stworzone przez studentów
Kreatywne meble do przechowywania stworzone przez studentów

W ramach stałej współpracy Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) ponownie zaprosiło studentów jednej z najbardziej renomowanych szkół meblarstwa w Wielkiej Brytanii – Rycotewood Furniture Centre przy City of Oxford College – do wspólnego projektu kreatywnego. Tym razem zadaniem adeptów było stworzenie mebli do przechowywania z wykorzystaniem wybranego przez nich surowca: amerykańskiego czerwonego dębu, wiśni lub klonu.

REKLAMA

Zadanie postawione przez AHEC studentom drugiego roku polegało na stworzeniu mebli do przechowywania z wybranych amerykańskich gatunków drewna liściastego, które nie cieszą się wielką popularnością wśród projektantów. Uczestników projektu zachęcono do wykorzystania surowca w możliwie najbardziej twórczy i efektywny sposób, w pełni czerpiąc z jego naturalnych właściwości. W ich ostatecznych projektach wykorzystano różnorodne techniki, takie jak opalanie, obróbkę CNC, nacinanie i tkanie.
Do roli mentorki projektu zaproszono brytyjską projektantkę mebli Nathalie de Leval, która na początku współpracy podzieliła się ze studentami własnymi doświadczeniami. W kolejnych etapach projektu nadzorowała postępy prac i kontynuowała mentoring, służąc każdemu poradą i konstruktywną krytyką pomysłów.

– Współpraca z AHEC i studentami szkoły Rycotewood to prawdziwa przyjemność. Obserwowanie studentów eksperymentujących z drewnem, odkrywających nowe sposoby obróbki i stosujących tę wiedzę w praktyce było wspaniałym doświadczeniem – powiedziała Nathalie de Leval. – Wiele osób biorących udział w tym przedsięwzięciu wniosło bardzo osobiste podejście do swoich projektów, co tylko podkreśliło ich zrozumienie zadania. Pomimo ograniczeń, z jakimi musieli się zmierzyć w związku z pandemią, jakość projektów i ich wykonania jest wyjątkowa i mam nadzieję, że studenci będą dzielić się oraz wzajemnie inspirować swoimi przyszłymi projektami – dodała Nathalie de Leval.

Ubiegły rok był bardzo trudny dla młodych adeptów meblarstwa właśnie ze względu na pandemię.

– To był naprawdę wyjątkowy rok, w którym studenci wykonali innowacyjne meble do przechowywania na potrzeby projektu AHEC. Tuż przed zamknięciem gospodarki wszyscy mieli okazję spędzić dwa tygodnie na warsztatach i poeksperymentować z amerykańskimi gatunkami drewna liściastego przy użyciu szeregu kreatywnych procesów wytwórczych, co stanowiło podstawę do rozwoju własnych pomysłów podczas nauki zdalnej. Biorąc pod uwagę okoliczności i wykorzystane procesy pracy, uczestnicy stanęli na wysokości zadania i moim zdaniem tegoroczna grupa może pochwalić się wybitnymi efektami prac – powiedziała opiekunka roku, Rachel Hicks.

Jakie idee przyświecały studentom?

Tworząc koncepcję swojej szafki na herbatę Christoph Kurzman zainspirował się pracą projektanta tkanin – Jo Elbourne'a, czerpiąc wzór graficznego kształtu z tradycyjnej japońskiej techniki układania mat Tatami. Kurzman zdecydował się na wykorzystanie wiśni ze względu na jej subtelne ciepło, które uzupełnia tkane panele.

Alastair Minus stworzył szafkę do przechowywania kawy i akcesoriów do jej parzenia, którą można umieścić w kuchni. Amerykański czerwony dąb został na początku opalony przy użyciu japońskiej metody Shou Sugi Ban, a następnie przycięty i nałożony na płótno, które umożliwia płynne otwieranie drzwi.

Alasdair Sandy zaprojektował wiszącą szafkę do przechowywania whisky, ozdobioną plecionymi frontami z czerwonego dębu. Surowiec ten został również użyty do wykonania korpusu mebla, podczas gdy szuflada powstała z wiśni, aby uzyskać subtelne zróżnicowanie kolorystyczne.

Szafka Dana Alexandra ma wzór krzyżowy, stworzony przy użyciu techniki kerfingu, co pozwala na prześwitywanie światła z wewnątrz mebla. W tym projekcie wykorzystany został czerwony dąb z dodatkiem miękkiego klonu do wykonania detali.

Leo Freechild stworzył stolik nocny z czerwonego dębu i wiśni z wnęką na czasopisma oraz ukrytą szufladą i drzwiczkami. Panele przednie zostały wyżłobione w technologii CNC, aby zwiększyć doznania dotykowe, podczas gdy precyzyjne połączenia na jaskółczy ogon przekładają się na większą wytrzymałość mebla. W korpusie projektant zastosował pojedynczą wiśniową deskę, aby uzyskać ciągłą linię słojów wokół gotowego mebla.

Charlie Teager-Neale zaprojektował szafkę na whisky z wycięciami na odbijającą światło miedź. Mebel inspirowany jest miedzianymi alembikami używanymi do produkcji alkoholi. Przemyślnie ukryty czujnik pod szafką aktywuje wewnętrzne światło LED. Konstrukcja mebla wykonana jest z czerwonego dębu, barwionego japońskim tuszem.

Szafka na zioła i przyprawy Willa Kenyona została wykonana z amerykańskiego miękkiego klonu z ukośnymi łączeniami z orzecha włoskiego, który nadaje meblowi kontrastu kolorystycznego. Dekorację na frontach szafki wykonano ręcznie z największą pieczołowitością za pomocą wygiętych spinaczy i młotka odciskającego faktury.

Harry Alvarez-Garmon wykonał skromny, ale funkcjonalny stojak na telefon i klucze przeznaczony do umieszczenia przy drzwiach wejściowych w mieszkaniu. Całość wykonana jest z litego czerwonego dębu.

– Współpraca z Rycotewood to znakomita okazja, aby zapoznać utalentowanych młodych ludzi ze świetnie się prezentującym, ale niedostatecznie wykorzystywanym w produkcji mebli zrównoważonym materiałem, a jednocześnie zachęcić ich do eksperymentowania – powiedział David Venables, dyrektor AHEC na Europę. – Projekt zrealizowany we współpracy z Rycotewood jest częścią naszych szerszych działań mających na celu zachęcenie europejskich projektantów i twórców młodszej generacji do odejścia od używania wybranych modnych gatunków drewna i sięgania po wszystkie gatunki, jakie oferuje natura, aby w ten sposób przyczyniać się do zrównoważonego wykorzystania zasobów leśnych – dodał David Venables.

Podobał się artykuł? Podziel się!