
Green Caffè Nero w centrali Banku Millennium, lodziarnia Lukullus w St. Tropez, salon Orsay w Cuprum Arenie w Lubinie, 4F Flagship Store w Westfield Arkadia, restauracja Niewinni Czarodzieje 2.0. Każde z tych wnętrz zachwyca bądź zaskakuje swoim wzornictwem, które jednak zgarnie główną nagrodę? Zobaczcie wielką piątkę nominowanych w konkursie Property Design Awards, w kategorii "Design - Wnętrza: Przestrzeń Handlowo-Usługowa".
Konkurs Property Design Awards organizowany jest w ramach 4 Design Days – największego w tej części Europy wydarzenia rynku nieruchomości, architektury, wnętrz i wzornictwa (MCK i Spodek w Katowicach, 6-9 lutego br.). Ma za zadanie nagrodzić najlepsze komercyjne i publiczne projekty zrealizowane w Polsce do końca 2019 roku.
Poznajcie piątkę nominowanych realizacji w kategorii "Design - Wnętrza: Przestrzeń Handlowo-Usługowa".
69. kawiarnia Green Caffè Nero powstała w miejscu o tyle nietypowym, że jest nim centrala Banku Millenium. W rezultacie koncept lokalu, z którego korzystają pracownicy i goście banku, był współtworzony razem z jego przyszłymi użytkownikami. – Bank Millennium zmienia się dla swoich klientów i pracowników na poziomie strategicznym. Zmienia się styl oraz kultura pracy, którą kształtuje wymagające, młode pokolenie pracowników, które coraz liczniej zasila także struktury Banku Millennium. Zaprosiliśmy do naszej Centrali markę, która serwuje doskonałą kawę, ale także stworzyła komfortową i klimatyczną przestrzeń do pracy dla naszych pracowników – powiedział Ivo Novo, dyrektor Departamentu Administracji i Infrastruktury Banku Millennium.
– Zagospodarowanie potrzeb naszego partnera stanowiło bardzo miłe wyzwanie. Przy projektowaniu skupiliśmy się na stworzeniu przestrzeni, która odda ducha obu marek. Zależało nam na kawiarni, która będzie przede wszystkim przedłużeniem biura służącym mniej lub bardziej formalnym spotkaniom służbowym, a dodatkowo stanowić będzie strefę relaksu dla pracowników i gości banku – podkreśla Adam Ringer, Prezes Green Caffè Nero. Jednocześnie, przy pełnieniu funkcji przedłużenia biura, jest ona również swoistym "antybiurem". Jej wnętrze sprawia bowiem, że użytkownicy zapominają o typowych dla biur atrybutach. Zamiast nich znajdziemy tutaj typowe dla kawiarni stoliki, wygodne fotele czy nawet pozwalające swobodnie się w nich rozsiąść sofy.
Autorom projektu, Grażynie Piotrowskiej i Marcinowi Piotrowskiego z pracowni PiotrowscyDesign, udało się zagospodarować wcześniej służący wyłącznie jako ciąg komunikacyjny szeroki i pusty korytarz, prowadzący od wejścia do budynku do wind, do maksimum wykorzystując dostępną przestrzeń. Aranżacja wnętrz ponad 300-metrowego lokalu to wyjątkowe połączenie stylistyki nowoczesnej z bardziej klasycznymi elementami, a także akcentami zainspirowanymi sławną światową architekturą. Wzrok przyciąga efektowny element dekoracji wnętrza: wykonany przez zaprzyjaźnionych z firmą kowali dach z zardzewiałej blachy, który góruje nad wnętrzami, pełniąc jednocześnie funkcję oryginalnego podwieszanego sufitu. Inne metalowe elementy dekoracyjne, zastosowane w wystroju wnętrza nawiązują do estetyki wejścia do Wersalu. Wdzięcznym akcentem lubianym przez pracowników korzystających z kawiarni są wszechobecne we wnętrzu rośliny.
– Bardzo cenimy nagrodę Property Design Awards, dlatego jest nam niezmiernie miło z powodu nominacji do tej prestiżowej nagrody w kategorii Design – Wnętrza: Przestrzeń Handlowo-Usługowa. Mamy nadzieję, że wspólnie z Bankiem Millennium udało nam się stworzyć miejsce ciekawe architektonicznie, ale jednocześnie domowe i przytulne: biurowej kawiarni, w której każdy poczuje się jak u siebie – mówi Adam Ringer.
– Od początku wiedzieliśmy, że sklep w Lubinie i jego optymalna sprzedażowo aranżacja to spore wyzwanie, zarówno dla architektów jak i ekipy budowlanej. Efekt, który osiągnęliśmy jest naprawdę wspaniały. Sklep wyróżnia się na tle naszych innych projektów przede wszystkim długą, otwartą witryną. Dla niektórych marek mogłaby stanowić ona problem. Nam udało się w pełni wykorzystać jej potencjał do prezentacji kolekcji i przyciągania Klientek spacerujących po pobliskich pasażach – mówi o salonie Orsay w Cuprum Arenie w Lublinie, Magdalena Wieja, Construction Manager Orsay.
We wnętrzu salonu dominuje jasna kolorystyka, która stanowi świetne tło dla ekspozycji odzieży marki. Całość urządzono w nowoczesnym stylu, z szynami punktowego oświetlenia w białych oprawach, harmonizujących z kolorem ścian. Wizualnie przestrzeń ociepla rysunek drewna na połodze. Ciekawym akcentem są geometryczne detale – podwieszany sufit z podłużnymi lampami ułożonymi w efektowną, "zygzakowatą" kompozycję czy płytki o stukturze 3D wieńczące fragmenty ścian. Salon został zaprojektowany przez głównego architekta Orsay, Markusa Hintzena przy wsparciu kobiecego oka Christine Baur – Shop Designerki marki – w końcu salon powstał głównie dla kobiet!
– Nominacja do prestiżowej nagrody Property Design Awards 2020 to dla nas zaszczyt i dowód, że kierunek, który obraliśmy w projektowaniu salonów jest trafiony w dziesiątkę. Zazwyczaj skupiamy się na osiąganiu zadowolenia wśród naszych Klientek i to dla nich zmieniamy salony. Docenienie nowego konceptu Orsay przez profesjonalistów, jest dla nas dodatkowym motywatorem i miłą niespodzianką. Podkreśla też nasze kompetencje nie tylko w projektowaniu kolekcji dla kobiet, ale również w designie wnętrz – zaznacza Magdalena Wieja.
4F Flagship Store jest największym i jednocześnie najnowocześniejszym salonem w całej sieci ponad 240 sklepów detalicznych 4F. Inspiracją dla architektów odpowiedzialnych za projekt salonu o powierzchni 700 mkw. była miejska dżungla, stąd też wystrój jest połączeniem miękkich form, odwołujących się do natury z industrialną estetyką charakterystyczną dla zurbanizowanych przestrzeni miejskich.
– Nominacja w konkursie Property Design Awards 2020 stanowi dla OTCF S.A. duże wyróżnienie. 4F Flagship Store to najważniejsza inwestycja w całej historii rozwoju sklepów marki 4F. Poprzedzona wieloletnim procesem projektowym, stanowi zwieńczenie wielopoziomowej pracy wewnątrz spółki – mówi Architekt Kreatywny OTCF, Robert Polański.
Nadrzędną wartością towarzyszącą projektowaniu było zapewnienie klientom marki customer experience na najwyższym poziomie. Osiągnięto to między innymi poprzez przemyślany podział salonu na strefy, które dostarczają klientom informacji o produktach, w odpowiednio stworzonej atmosferze, która ma budować klimat odpowiadający ofercie produktowej (np. atmosferę nadchodzącej zimy i sezonu narciarskiego czy klimat lata, sprzyjającego bieganiu na świeżym powietrzu). Atmosferę tę budują nie tylko stylizacje VM-owe czy multimedialne kapsuły produktowe, ale również zintegrowany system oświetlenia, który umożliwia zarządzanie nie tylko natężeniem światła, ale i jego kolorem. Dla najmłodszych klientów przewidziano specjalną strefę, w której znalazł się m.in. kosz do gry.
– Ten innowacyjny projekt wymagał setek godzin pracy, spotkań, przygotowywania szczegółowych kierunków projektowych, które musiały odpowiadać potrzebom marki 4F. Proces stanowił wyzwanie dla nas samych. Liczył się czas, cele a przede wszystkim trafność decyzji projektowych, które musiały celować idealnie w potrzeby klienta 4F, jak i w produkt o zmiennej sezonowości. To właśnie sezonowość, duże zróżnicowanie dyscyplin sportowych per sezon, upewniły nas w tym, iż sklep powinien posiadać możliwość transformacji, powinien „żyć”, zmieniać swoje oblicze wraz z porami roku/kolekcją – relacjonuje Robert Polański. – Jesteśmy dumni z tak innowacyjnej realizacji, nowe oblicze digital designu oraz customer experience wyróżnia nas jako markę na tle rynku. Inwestycja na poziomie premium stawia nas w kategorii pionierów tego typu designu w przestrzeniach centrów handlowych – konkluduje architekt.
Założycieli restauracji, Józefa Krawczyka i Kubę Wojewódzkiego, połączyła pasja oraz wieloletnie doświadczenie, które zaowocowały pierwszym wspólnym projektem w sercu warszawskiego Powiśla. Lokal inspirowany filmem Andrzeja Wajdy „Niewinni Czarodzieje” to miejsce nieoczywiste, będące połączeniem restauracji serwującej autorską kuchnię z klubem, w którym na gości czekają koncerty, stand-upy i wydarzenia kulturalne. Loftowo zaprojektowane wnętrza, łączące industrialne przedmioty pochodzące z dawnej Elektrowni z elementami glamour, jak kryształowe żyrandole, tworzą w tym miejscu niezapomniany klimat.
Jak mówi Kuba Wojewódzki: „Niewinni Czarodzieje to najbardziej nieoczywisty film Andrzeja Wajdy. Najbardziej nie Wajdowski obraz Wajdy. Opowiada o ludziach kochających określony styl życia – Modne restauracje, dobrą muzykę i żadnych zobowiązań. To credo naszego miejsca. No może z wyjątkiem tych zobowiązań. Miejsca nieoczywistego. Jak mówi mój wspólnik 2/3 restauracja i 1/3 klub. Chcemy, aby u nas świat muzyki spotykał się ze światem stand-upu. A ludzie otwarci na innych ludzi spotykali sobie podobnych. Zawsze chciałem być jak Humphrey Bogart w Casablance…".
Znajdująca się na warszawskim Powiślu lodziarnia Lukullus to pierwszy taki lokal znanej cukierni. Przyciąga jednak nie tylko oryginalnymi smakami lodów, ale także równie oryginalnymi wnętrzami. Stworzona przez Aleksandrę Wasilkowską aranżacja wnętrz zachwyca połączeniem złota i powracającego do łask w ostatnim sezonie lastryko, odwiedzający je mogą odnieść wrażenie, że przenieśli się w czasie do kolorowych lat 80. ubiegłego stulecia. Pełna nazwa lokalu, Lukullus St. Tropez, jest nieprzypadkowa. Lodziarnia ma bowiem kojarzyć się z wakacjami – i w tę koncepcję idealnie wpisują się bajkowe wnętrza lokalu.
Oprócz wszechobecnego koloru złota w przestrzeń lodziarni mieni się również odcieniami różu, zieleni, koloru pistacjowego. Ściany wieńczą duże lustra duplikujące optycznie powiększające i powielające niezwykłą przestrzeń. A jej niezwykły charakter dodatkowo podkreślają również dekoracyjne detale, takie jak złota palma, białe "potwory" stojące na ladzie, czy wreszcie... złota figura w toalecie o anatomicznym kształcie pośladków. Szczególne wrażenie robi jednak ogromne oko unoszące się nad stolikami na jednej ze ścian.
© Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Generalny projektant Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne Sp. z o.o.
współwłaściciel Biuro Architektoniczne DDJM
Generalny Projektant, wiceprezes Kuryłowicz & Associates Sp z o.o.
główny projektant MAAI
współwłaściciel JSK Architekci
Współwłaściciel i Prezes FS&P ARCUS Biuro Architektoniczne