- Nasz projekt miał na celu przywrócenie dawnej świetności wnętrza hallu i foyer kina Muranów. Dodatkowo chcieliśmy dyskretnie wprowadzić nowe elementy i usprawnić tę przestrzeń. Naszym zdaniem stworzyliśmy wyjątkowe miejsca dla kinomanów, kreujące kameralną atmosferę oraz odpowiadające ambitnemu repertuarowi - mówią architekci z pracowni MFRMGR, którzy w pięknym stylu przywrócili blask wnętrzom kultowego warszawskiego kina.
Kino Muranów jest miejscem silnie zakorzenionym w sercach Warszawiaków od wielu pokoleń. Powstało po II Wojnie Światowej w epoce tzw. socrealizmu jako pierwsze dwusalowe kino w Polsce, mieszczące ok. 700 widzów. Wnętrze wówczas zostało wykonane z dużym rozmachem - było to widoczne zarówno w ukształtowaniu założenia funkcjonalnego, jak i w użytych materiałach. Posadzki głównych pomieszczeń, słupy i filary, a także część pilastrów i ścian wyłożone zostały różnobarwnymi, ściśle przylegającymi do siebie skrawkami marmuru. We wnętrzu nie zabrakło także rzeźb i sztukaterii oraz charakterystycznego, kasetonowego sufitu w głównym holu.
- Z biegiem lat wnętrze kina i hallu ulegało degradacji. Zmieniano i modyfikowano je tanim kosztem, by finalnie w 2000 roku przybrało charakter karykatury, gdzie większa cześć wystroju wspaniałego kamiennego wnętrza została przykryta karton-gipsowymi ściankami. Dodatkowo pojawiły się tandetne przypadkowe meble oraz podesty z drewno-podobnym linoleum. Wszędzie leżały nieskładne ulotki, reklamy i boksy, które wprowadziły chaos i zamazały wytworny klimat panujący we wnętrzu kina Muranów - mówi pracownia MFRMGR Architekci. - Nasz projekt miał na celu przywrócenie dawnej świetności wnętrza hallu i foyer kina. Dodatkowo chcieliśmy dyskretnie wprowadzić nowe elementy i usprawnić tę przestrzeń. Naszym zdaniem stworzyliśmy wyjątkowe miejsce dla kinomanów, kreujące kameralną atmosferę oraz odpowiadające ambitnemu repertuarowi - dodają architekci.
Motywem przewodnim projektu była iluzja, która jest nieodłącznym elementem filmów. Projektowana przestrzeń foyer stała się miejscem przejścia z rzeczywistości do stanu odrealnienia, a także miejscem kontemplacji po seansie. Dodatkowo strefa ta stała się idealnym miejscem do spotkań i dyskusji nie tylko na tematy filmowe.
W celu usprawnienia funkcjonowania kina przeprojektowano również toalety oraz dodano toaletę dla niepełnosprawnych.
- W pierwszej kolejności skupiliśmy się na odzyskaniu dawnego charakteru wnętrza. Usunęliśmy płyty kartonowo-gipsowe, ścianki działowe oraz podesty, które zniekształciły oryginalny układ funkcjonalny kina. Znajdujący się pod warstwą karton-gipsu marmur został odświeżony i wypolerowany. Cała istniejąca mozaika marmurowej posadzki została wypolerowana i oczyszczona - wyliczają architekci.
Nie chcąc zbytnio ingerować w zastaną przestrzeń twórcy postanowili wprowadzić dyskretnie nowe elementy. Pierwszymi z nich były panele lustrzane, które umieszczono w postaci wertykalnych pasów na ścianach oraz na froncie baru. Przymocowano je pod trzema różnymi kątami - zabieg ten miał na celu nieco "odrealnić" przestrzeń. W dolnych częściach paneli na ścianach przewidziano miejsca do podłączenia ładowarek telefonów komórkowych oraz zasilaczy laptopów.
Kolejnym dodanym elementem są ażurowe ścianki o metalowej konstrukcji na plakaty i fotosy filmowe. Każda ścianka może stać się przestrzenią zarówno na czasową ekspozycje aktualnych afiszów i plakatów filmowych, jak i na stałą kolekcję portretów klasyków polskiego kina.
Na nowo zaprojektowano również osłony na grzejniki. Wykorzystany na nim wzór inspirowany zachowanymi printami wycięty został w technice CNC z grubych arkuszy blachy, a następnie polakierowano go proszkowo na czarno.
- Zadbaliśmy o to, aby wykorzystane materiały były wysokiej jakości. Blaty stolików i baru wykonane zostały z litego dębowego drewna. Nogi stolików i siedzisk wykonano ze stali malowanej proszkowo na czarno. Siedziska i sofy wykonane zostały z dwóch rodzajów obić - ze skóry i filcu. Fotele przy mniejszych stolikach to oryginalne meble z lat 50-tych pochodzące z dawnej Czechosłowacji, które w celu podniesienia jakości poddano modernizacji i obszyto skórą. Do wykończenia ścian toalet użyliśmy lastryko - wyliczają architekci.
Na nowo - wedle wytycznych inwestora i najemcy baru - została zaprojektowana cała strefa baru wraz i informacją menu oraz półkami na kieliszki i alkohole. Wnętrze hallu i foyer oświetlają listwy ledowe umieszczone w kasetonach na suficie, które umożliwiają zmianę natężenia i koloru światła. Dodatkowo strefę kawiarni oświetlają przymocowane do ścian lampy, z możliwością regulacji wysokości.
--------------
Nazwa projektu: Kino Muranów / projekt aranżacji wnętrz Kina Muranów (hol z kawiarnią, foyer, toalety)
Lokalizacja projektu: Warszawa
Autorzy/Projektanci: MFRMGR ARCHITEKCI / Zespół - Marta Frejda, Michał Gratkowski, Klaudia Zyza
Zdjecia: PION
Status projektu: zakończony 2017
© Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Prezes Atelier Loegler Architekci Sp. z o.o.
Generalny Architekt, Właściciel Maćków Pracownia Projektowa Sp. z o.o.
Właściciel Autorska Pracownia Architektury HUBKA
Założyciel, Główny Projektant Massive Design
Projektant, właściciel Autorska Pracownia Architektoniczna – Jacek Bułat
Założyciel BXBstudio