REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Malczewski, Chełmoński, Brandt na wystawie i aukcji

  • Autor: PAP
  • 08 cze 2022 10:53
Malczewski, Chełmoński, Brandt na wystawie i aukcji
Malczewski, Chełmoński, Brandt na wystawie i aukcji, fot. shutterstock

Dwa autoportrety Jacka Malczewskiego, w tym słynny „Monumentalny „Autoportret. Wizja Ezechiela” obok dzieł Józefa Chełmońskiego, Józefa Brandta, Włodzimierza Tetmajera będą licytowane na aukcji 9 czerwca.

REKLAMA

"Najbliższa aukcja +Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie+ o niezwykle przekrojowym charakterze - licytowanych będzie przeszło 70. obrazów - ma szanse stać się wydarzeniem tego sezonu. Znajdą się na niej aż trzy prace Jacka Malczewskiego, w tym dwa autoportrety mistrza. Niewątpliwą gwiazdą będzie monumentalna i niezwykle mistyczna kompozycja +Autoportret. Wizja Ezechiela+" - mówi Michał Szarek, koordynator aukcji.

Obraz z górną estymacją cenową sięgającą 3 mln złotych ma szanse stać się jedną z najdrożej sprzedanych prac Malczewskiego w historii aukcji DESA Unicum. W czołówce dzieł z równie wysokimi wycenami są także nastrojowe płótno Józefa Chełmońskiego, drugi z autoportretów Malczewskiego z 1920 roku, scena z Kozakiem Józefa Brandta oraz sielankowy obraz małopolskiej wsi Włodzimierza Tetmajera.

Pod młotek trafią również prace artystów z niezwykle popularnej École de Paris z Melą Muter na czele.

"Niewątpliwą atrakcją są obrazy reprezentantów dawno niewystawianej Szkoły Wileńskiej, między innymi Jerzego Hoppena i Bronisława Jamontta" - zapewnia koordynator aukcji.

Obrazy Jacka Malczewskiego należą do najbardziej poszukiwanych i najdroższych na polskim rynku sztuki. Do tej pory aż sześć jego dzieł uzyskało na aukcjach DESA Unicum cenę powyżej 1 mln złotych. Najdrożej, za 4,8 mln złotych sprzedane zostały w 2021 roku "Jasełka" z 1888 r. Również w ubiegłym roku za 3,6 mln złotych kupiony został "Portret Stanisława Witkiewicza". Trzecie miejsce z ceną 2,88 mln złotych zajmuje słynny "Orfeusz i Eurydyka" z 1914 roku, z którego pochodzi także prezentowany na zbliżającej się aukcji "Autoportret. Wizja Ezechiela".

W centrum tego obrazu Malczewski umieścił własną sylwetkę. Artysta odziany jest w sybiracki szynel - rekwizyt znany z wielu jego obrazów, symbolizujący walkę o niepodległość Polski. Tuż za plecami malarza pojawia się górująca nad nim postać Chrystusa w koronie cierniowej. Pejzaż w tle to pole kości znane z przepowiedni Ezechiela.

Temat proroka pojawia się na obrazach artysty kilkakrotnie, po raz pierwszy w 1914 roku. Wykorzystanie biblijnej historii jest symbolicznym odwołaniem do zniszczeń i pożogi I wojny światowej. W obrazach z tej serii nie brak jednak również nadziei na odzyskanie niepodległości przez Rzeczpospolitą. "Malujcie tak, by Polska zmartwychwstała" - miał mawiać Malczewski do swoich uczniów.

Drugi z autoportretów Malczewskiego pochodzi z 1920 roku, choć artysta nie odwołuje się na nim do losu uciemiężonej przez obce narody Polski, to jednak zapełnia płótno tymi samymi, co dawniej, upiorami; w tle widać dwie Erynie okrywające swoje głowy ciemnymi chustami. Wielokrotnie pojawiające się na obrazach Malczewskiego mitologiczne postaci są na tym obrazie boginiami chaosu i wojny.

Wcześniejszy, pochodzący z 1901 roku "Powrót z pól" jest przejawem fascynacji Malczewskiego życiem polskiej wsi. Chłopomania, zwana również ludomanią, była szeroko rozpowszechnionym nurtem pośród twórców na przełomie XIX i XX stulecia. Wieś jawiła się ówczesnym inteligentom jako Arkadia, kraina spokojna i nieskażona przez cywilizacyjne zatracenie społeczeństwa schyłku XIX stulecia.

Jednym z artystów, którzy najpełniej związali swoje życie ze wsią jest Włodzimierz Tetmajer. W 1890 roku ożenił się z chłopką, Anną Mikołajczykówną i zamieszkał z nią w podkrakowskich Bronowicach. Zachwycony wsią Tetmajer podobnie jak inni artyści z jego kręgu patrzył na nią przez pryzmat barw, tradycji, obrzędów i sielskiego życia, czerpiąc z nich inspiracje do swojej twórczości.

Na czerwcowej aukcji pojawi się obraz "Swaty" ("Zaręczyny") namalowany przez artystę ok. 1900 roku. Sielankowość wiejskiego życia przedstawia również obraz "Powrót z łąk" tworzony latem i jesienią 1911 roku przez Józefa Chełmońskiego. Główną bohaterką, obok mazowieckiej przyrody, jest tutaj Stefania Wiśniewska, której postać pojawia się na obrazach artysty wielokrotnie, m.in. w "Wieczorze na Polesiu".

Klimat południowego Mazowsza połączony z reminiscencjami wyjazdów na ukraińskie stepy oddaje obraz "Kozak na koniu" z 1883 roku autorstwa Józefa Brandta, jednego z najbardziej utytułowanych twórców polskich drugiej połowy XIX wieku, nieformalnego przywódcy polskiej kolonii artystycznej w Monachium. Modernizm w polskim malarstwie reprezentuje między innymi "Południe w Anticoli" z roku 1917, obraz sztalugowy pędzla Edwarda Okunia, rzadkość na rynku aukcyjnym.

Wpływy najważniejszych modernistów Europy: Cézanne'a, Van Gogha czy Gauguina widoczne są na obrazie "Widok portu w Collioure" stworzonym przez Melę Muter około 1925 roku, który również będzie licytowany na aukcji DESY Unicum.

Aukcja "Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie" odbędzie się 9 czerwca 2022 r. w siedzibie DESA Unicum w Warszawie.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie