Minimalizm w sztuce użytkowej



Propertydesign.pl - 23-05-2017 09:14


iSpot Apple Premium Reseller to przestrzeń sieci salonów Apple. Służy ona prezentacji produktów technologicznych zgodnie z filozofią Steva Jobsa – twórcy marki.

W salonie prezentowane są przede wszystkim iPody, iPhone’y, iPady oraz komputery Mac wraz z odpowiednimi akcesoriami. Wystrój sieci salonów powstał w oparciu o koncepcje inspirowane zasadami designu Steve'a Jobsa, ale przede wszystkim zgodne z wymogami międzynarodowego programu Apple Premium Reseller.

Twórca marki Apple to obecnie ikona designe'u, którego osobowość wywarła przemożny wpływ na kształtowanie się sztuki użytkowej od końcówki dwudziestego wieku, aż do chwili obecnej. Wśród 6 zasad, którym hołdował Steve Jobs wymienić można: przywiązanie do sztuki, skupienie na odbiorcy, empatię, wpływ kreacji, przystępność technologii, ale przede wszystkim - intuicyjność i prostotę. Ta ostatnia zasada, wraz z priorytetem "skupiania uwagi odbiorcy", polegająca na minimalizmie poprzez redukowanie nieistotnych elementów i mająca na celu zwrócenie uwagi na eksponowane produkty, to clue podejścia do projektowania wnętrz salonów iSpot Apple Premium Reseller. Człowiekiem, który pomógł Jobsowi urzeczywistnić jego wizję w architekturze wnętrz był Tim Kobe. To właśnie jemu Jobs nieustannie zwracał uwagę na mariaż sztuki i nauki, co zaowocowało obecnym designem salonów iSpot.

Zasady Jobsa w praktyce

Cechą charakterystyczną salonów marki iSpot Apple Premium Reseller jest ekspozycja obiektów sprzedaży w centrum uwagi odbiorcy odwiedzającego lokal. Na obszernej powierzchniowo przestrzeni salonu, skoncentrowano skromną liczbę produktów, by nie rozpraszać uwagi klientów. Odpowiedni dobór kolorów, kształtów i materiałów wykorzystanych przy projektowaniu wnętrza, tworzy harmonię i pozwala delektować się technologią. Dodatkowo, minimalizm ma zwrócić uwagę na piękno technologii użytkowej wybranych obiektów. Podczas testowania iPhonów czy iPadów na tle idealnie białych brył, odwiedzający może osobiście obcować ze sprzętem najwyższej jakości i poznawać jego funkcjonalność w asyście konsultanta. W salonach iSpot materializuje się połączenie fascynacji do technologii oraz sztuki. Podobnie jak w muzeum, gdzie każde dzieło jest wyeksponowane, tak że można przyjrzeć się z bliska każdemu z oferowanych przedmiotów użytkowych i zbadać jego możliwości.

Otwartą i przyjazną atmosferę dla wszystkich odwiedzających tworzą białe meble i jasny wystrój salonów. Zastosowane drewniane elementy wprowadzają naturalny element do pomieszczenia, który jednocześnie nie narzuca konkretnego stylu. Charakterystyczne dla wizerunku produktów Apple zaokrąglone krawędzie, znalazły swoje odzwierciedlenie w designie mebli, w których zastosowano tę samą estetykę kształtu. Unikanie ostrych krawędzi ma stwarzać poczucie bezpieczeństwa. Salon iSpot jest na swój sposób kolejnym wytworem Apple, spójnym z całym dorobkiem marki pod każdym względem. Przemieszczając się w jego wnętrzu, odwiedzający odnosi wrażenie przebywania w środku olbrzymiego produktu zamkniętego w gładkiej, metalowej obudowie o charakterystycznym designie. Zabieg ten ma na celu dosłowne zanurzenie klienta w świecie technologii.

Aranżacja przestrzeni salonów

Niezwykle istotnym elementem, budującym harmonię salonu iSpot jest przejrzysta aranżacja jego przestrzeni, powstała w wyniku długoletnich obserwacji oraz badań zachowań klientów. Do takich rozwiązań, budujących doświadczenia klienta (customer experience) można zaliczyć poszczególne strefy powierzchni salonu: strefę testu – wybrane, a docelowo wszystkie salony, będą wyposażone we flex table, czyli stół warsztatowy, będący miejscem szkoleń. Edukacja jest istotnym elementem poznawania produktu i budowania w świadomości klienta zainteresowania nim. Każdy może przetestować wybrany produkt, sprawdzić jego możliwości i skorzystać z porad konsultanta; strefę odpoczynku – flex table pełni jednocześnie funkcje socjalne – umożliwia kontakt z innymi użytkownikami, dlatego chętnie wykorzystywana jest przez klientów salonu jako miejsce wymiany doświadczeń i rozmowy z innymi fanami marki odwiedzającymi iSpot; strefę zakupów – tutaj można dobrać dodatkowe akcesoria, uzupełniające wybrany wcześniej produkt (np. case na telefon, torba na MacBooka), skorzystać z usług dodatkowych (w tym naprawa telefonu, konsultacja, przywrócenie systemu) oraz dokonać zakupu.

- Przez customer experience rozumiemy takie podejście do klienta, które sprawi, że po wyjściu z salonu doświadczenia klienta będą obejmowały nie tylko sam proces sprzedaży. Zostanie również zapamiętany stały kontakt z konsultantem, wsparcie, edukacja w zakresie użytkowania produktów i opieka przejawiająca się w udzielaniu wskazówek i porad - mówi Bartłomiej Janiszek, Marketing Manager w iSpot Apple Premium Reseller.

iSpot to nie tylko miejsce zakupów, ale również szkoleń i spotkań z inspirującymi gośćmi. W salonach organizowane są warsztaty z zakresu obsługi urządzeń i narzędzi oraz prowadzenia własnego biznesu.

 - Salony iSpot są miejscem spotkań z wiedzą i nowoczesną technologią. Są to aspekty, których można doświadczyć jedynie podczas obecności na żywo w miejscu, gdzie gromadzą się ludzie o tych samych upodobaniach i zainteresowaniach - zauważa Bartłomiej Janiszek.

Zakochać się w technologii

W salonach marki iSpot, podobnie jak w innych przestrzeniach użytkowych stworzonych na potrzeby Apple, Tim Kobe w pełni zrealizował założenia Jobsa oraz jego marzenia o dostarczeniu ludziom intuicyjnej technologii i najwyższej jakości. Dostrzec to można praktycznie w każdym elemencie zaprojektowanego pomieszczenia. Takie jak przeszklone witryny eksponują zadbane wnętrze sklepu i pokazują otwartość na każdego klienta, przykuwają uwagę przechodniów do tego, co dzieje się w środku; skromna liczba obiektów na wystawie pozwala zachować ład i harmonię. Skupia też uwagę na produktach oraz ich funkcjach stawiając je w centrum uwag. W salonach dominuje minimalizm. Ład oraz dyscyplina komunikatów powodują, że klienci nie są od samego wejścia bombardowani informacjami, ale pozostawia się im przestrzeń potrzebną do skupienia na pojedynczym obiekcie. A także przekazywane są wyłącznie najważniejsze informacje. Celowe lokalizowanie produktów poniżej poziomu wzroku oraz umieszczanie danych technicznych przy produkcie podkreśla przywiązanie do dostarczenia klientom jedynie przydatnych informacji, bez zbędnych, rozpraszających uwagę komunikatów. Zaś grafiki zdobiące ściany salonów służą do tworzenia nastroju wnętrza, nie mają na celu przekazywanie odwiedzającym informacji o produktach czy promocjach. A muzyka nie jest ekspansywna, daje możliwość delektowania się technologią; delikatne tony znanych melodii przewijają się tworząc idealne tło do testowania i wyboru sprzętu. Zaś zapach w salonach jest neutralny, nie stwarza bariery wejścia dla klientów spowodowanej zastosowaniem aromamarketingu.

- Zastosowane zgodnie z filozofią Jobsa rozwiązania, sprawiają, że nasi klienci czują się komfortowo – mówi Bartłomiej Janiszek. Uporządkowana, jasna, minimalistyczna przestrzeń pozwala zagłębić się w świat technologii i pokochać ją od pierwszego użytkowania – dodaje.