REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Moda w muzeum? W Łodzi wiedzą, jak to robić

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 11 gru 2019 12:15
Moda w muzeum? W Łodzi wiedzą, jak to robić
fot. mat. Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Prezentacje polskich domów mody, wystawy prac uznanych projektantów, przekrojowe ekspozycje kontekstowe – moda na stałe zagościła w muzealnych przestrzeniach. Powraca też do Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, gdzie w zrewitalizowanych przestrzeniach ekspozycyjnych powstaje zupełnie nowa wystawa stała. Pokaże ona historię przemysłu włókienniczego, ale też zjawiska zachodzące w modzie, dzięki takim legendom jak Jerzy Antkowiak czy Barbara Hoff.

REKLAMA

Teraz, gdy budynek dawnej Białej Fabryki Ludwika Geyera odzyskał blask, łódzkie muzeum przygotowuje wystawę, która stanie się wizytówką tego miejsca. Pokaże różne oblicza i konteksty włókiennictwa, opowie o przeobrażeniach w rozwoju przemysłu i techniki włókienniczej, pozwoli doświadczyć warunków pracy w odtworzonej fabrycznej hali, odkryje mniej znane wątki losów rodziny Geyerów. W nowej formule pokazane zostaną zbiory związane w tkaniną przemysłową, ale też z samym produktem przemysłu odzieżowego – ubiorem. Na wystawie stałej odnajdziemy więc modę wplecioną w opowieść o obyczajach łódzkiej społeczności od przełomu XIX/XX wieku aż po lata 90.

– W prezentacji mody chcemy wykorzystać też nasze ostatnie doświadczenia z dwóch głośnych wystaw czasowych: „Jerzy Antkowiak – Moda Polska” oraz „Christian Dior i ikony paryskiej mody z kolekcji Adama Leja” – mówi Aneta Dalbiak, dyrektor Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. – Przy czym w prezentowanych obiektach – strojach, projektach, tkaninach widzimy przede wszystkim osadzony w szerszym kontekście produkt przemysłu włókienniczego. W tym kierunku tworzymy nową jakość modowej prezentacji w ramach naszej wystawy stałej – podkreśla.

Modowa sekcja stałej wystawy będzie co roku modyfikowana, tak by stworzyć szansę pełniejszego ukazania bogactwa całej kolekcji muzeum, liczącej blisko 4 500 obiektów. – Opowiadają one nie tylko o modnych krojach i sylwetkach, ale też o zmianach społecznych, kulturowych oraz historycznych. To właśnie obiekty: ubrania, akcesoria, projekty legend polskiej mody doby PRL-u, takich jak domy mody Hoffland, Telimena czy Moda Polska, będą stanowić centralny punkt naszej opowieści – mówi Aneta Dmochowska z Działu Kontekstów Kulturowych Włókiennictwa CMWŁ, współkuratorka części wystawy. – Taki zabieg pozwoli nam stworzyć ekspozycję, w której obiekt nie będzie stanowił jedynie materiału ilustracyjnego dla historycznej narracji, ale będzie zachęcał zwiedzających do przyjrzenia mu się bliżej. Dzięki temu pokażemy nasze zbiory w nowym świetle – dodaje Anna Grala, druga kuratorka.

Prace nad całą wystawą stałą wchodzą właśnie w decydującą fazę. Powstaje między innymi Archiwum Dawnego Designu, gdzie w laboratoryjnych próbnikach znajdą się fragmenty obrusów czy kap, produkowanych w polskich fabrykach, pojawią się też plakaty i logotypy przemysłowe. Swoje miejsce na wystawie znajdzie również eksperymentarium, skłaniające do własnych, twórczych działań.

Bardzo ważnym elementem wystawy będzie przestrzeń, w jakiej zostanie ona stworzona. Dzięki funduszom pozyskanym ze środków unijnych zmodernizowane zostały ogromne przestrzenie dawnej fabryki, które mogą pełnić funkcje wystawiennicze na miarę wyzwań XXI wieku. Ich aranżacja z jednej strony pozwoli wzmocnić kontekst historyczny wystawy, z drugiej strony surowe pofabryczne wnętrza stają się doskonałym tłem do przygotowania bardziej angażujących form uczestnictwa. Wystawa zostanie otwarta we wrześniu 2020 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.