REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Najbardziej zrównoważony sklep Ikea. Nadchodzą wielkie zmiany

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 25 cze 2018 10:19
Najbardziej zrównoważony sklep Ikea. Nadchodzą wielkie zmiany
fot. mat. pras.
Najbardziej zrównoważony sklep Ikea. Nadchodzą wielkie zmiany
Najbardziej zrównoważony sklep Ikea. Nadchodzą wielkie zmiany
Najbardziej zrównoważony sklep Ikea. Nadchodzą wielkie zmiany

Na początku czerwca Ikea ogłosiła swoje plany w zakresie inspirowania zrównoważonego rozwoju w perspektywie do 2030 roku. Zgodnie z motto zmarłego niedawno założyciela sieci, przedsiębiorstwo zaczyna zmiany od siebie – otwierając pierwszy na świecie "More Sustainable Store".

REKLAMA

„Nie ma metody skuteczniejszej niż dobry przykład” – głosi cytat z Ingvara Kamprada zamieszczony w broszurze prezentującej strategię zrównoważonego rozwoju założonej przez niego sieci sklepów na kolejne 12 lat. Plany sformułowane w dokumencie „Pozytywnie dla Ludzi i Planety”(ang. „People and Planet Positive”) są ambitne. Potentat branży meblarsko-wnętrzarskiej już dziś daje dowody, że swoje zobowiązania traktuje poważnie. Od października 2017 roku w niemieckim Kaarst funkcjonuje już pierwszy, pilotażowy „Bardziej Zrównoważony Sklep” (ang. More Sustainable Store).

Co ma się zrównoważyć do 2030?

- Naszą ambicją jest stać się do 2030 pozytywnymi dla ludzi i planety przy stałym rozwoju działalności Ikea. Dzięki naszemu rozmiarowi i zasięgowi mamy możliwość, by zainspirować i stworzyć warunki do lepszego życia ponad miliardowi osób – mówi Torbjörn Lööf - prezes Grupy Inter Ikea - cytowany w informacji prasowej towarzyszącej publikacji opisu strategii. Lista sformułowanych w nim celów zawiera obietnice:

·  docelowego projektowania produktów z wykorzystaniem materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu;

·  przygotowania oferty usług, które ułatwią klientom transport produktów do domu oraz ich przekazywanie;

·  wprowadzania do 2025 r. bezemisyjnych dostaw do domu;

·  usunięcia z asortymentu Ikea na całym świecie oraz sklepowych restauracji wszystkich jednorazowych produktów z plastiku – do roku 2020;

· zwiększenia w sierpniu 2018 dostępności w ofercie żywieniowej Ikea produktów roślinnych;

·  rozszerzenia do 2025 r. oferty niedrogich domowych rozwiązań solarnych na 29 rynkach, na których działa Ikea;

·  emitowania gazów cieplarnianych w ilości mniejszej niż skala, w jakiej firmie uda się ją zredukować – łącznie ze zmniejszeniem śladu węglowego średnio o 70 proc. na produkt.

- Tworzenie gospodarki obiegu zamkniętego jest równoznaczne z: poznawaniem zmieniającego się stylu życia ludzi, przedłużaniem życia produktów i materiałów oraz inteligentniejszym wykorzystywaniem zasobów. Aby to urzeczywistnić, od samego początku będziemy projektować wszystkie produkty tak, by mogły zostać ponownie wykorzystane, naprawione, odsprzedane i poddane recyklingowi – mówi Lena Pripp-Kovac, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju. Wśród wspomnianego w wypowiedzi nowego podejścia do designu, planów poszerzenia oferty i wykluczenia z użycia jednorazowych plastików, szczególnie wyróżnia się – i dodatkowego wyjaśnienia wymagać może - ostatni z wymienionych celów. Jego realizacja oznacza bowiem, że tytuł dokumentu stanie się rzeczywistością – działalność Ikea będzie miała pozytywny wpływ na środowisko naturalne: w jej skutek będzie ubywać ogółem więcej gazów cieplarnianych niż będzie wytwarzane. Ma to stać się możliwe dzięki: całościowemu zmniejszeniu emisji CO2, wychwytywaniu i magazynowaniu węgla powstałego w wyniku funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz umożliwieniu klientom generowania w domach energii odnawialnej. Przykładem już teraz mających miejsce aktywności na odcinku redukcji ilości powstającego dwutlenku węgla jest zrealizowanie pierwszego, pilotażowego obiektu w ramach projektu „Bardziej Zrównoważony Sklep” (ang. More Sustainable Store).

(naj)Bardziej Zrównoważony Sklep

W październiku 2017 roku w Kaarst pod Düsseldorfem otworzono najlepszy dotychczas pod względem zrównoważonego rozwoju sklep Ikea. Jego „ekologiczność” wykracza daleko poza efektywność energetyczną i niski poziom emisji gazów cieplarnianych. Nowa koncepcja koncentruje się na potrzebach ludzi – nie tylko klientów, ale także sąsiadów obiektu i jego pracowników. To holistyczne podejście wyraża się między innymi w koncepcji architektonicznej, w której odrębne budynki połączone są zielonymi tarasami i dostosowanymi do ruchu pieszych przejściami po dachach. Dodatkowo, w kompleksie przewidziano miejsce na trzy kluby zainteresowań dla lokalnej społeczności: salę prób muzycznych, studio artystyczne oraz „kawiarnię naprawczą”, w której seniorzy mogą spędzać czas, nadając nowe życie używanym produktom. – Takie podejście do zrównoważonego rozwoju bliskie jest idei certyfikacji WELL, w której nacisk kładzie się na zdrowie i samopoczucie użytkowników budynku – mówi Konrad Romanowicz, projektant oświetlenia Trilux Polska. – Obok znanych z popularnych systemów BREEAM i LEED kategorii dotyczących efektywności energetycznej, Well akcentuje to, jaki wpływ na ludzi mają warunki panujące w budynku i jego otoczeniu. Warunki te rozpatruje się w siedmiu kryteriach - powietrze, woda, odżywianie, światło, kondycja fizyczna, komfort oraz umysł – tłumaczy Romanowicz. – Uważamy, że sklep z meblami nie powinien być samotną wyspą, ale raczej miejscem przyczyniającym się do poprawy jakości życia lokalnej społeczności i po prostu dobrym sąsiadem - mówi w raporcie sustainability niemieckiej Ikea Armin Michaely, jej kierownik ds. innowacji i zrównoważonego rozwoju. – Kluczowe jest dla nas dobre samopoczucie klientów i pracowników ­–dodaje. W związku z tym, przed sklepem umieszczono tereny zielone z miejscem do zabawy i uprawiania sportu i punktem przeznaczonym do grillowania. Do dyspozycji użytkowników pozostaje zlokalizowana na dachu kawiarnia, realizująca koncepcję maksymalnego dostępu do światła dziennego. Co więcej, pracownikom udostępniono pokój sportowy i przestrzeń do samodzielnego gotowania.

Koncentracja na humanistycznych potrzebach nie oznacza jednak, że zaniedbano prozaiczne kwestie zużycia energii. W obiekcie wdrożono systemy: ponownego wykorzystania deszczówki i ścieków, pobierania słonecznej energii cieplnej, fotowoltaiki oraz innowacyjną instalację oświetleniową.
 – Dopełnieniem wykorzystanych rozwiązań, mających na celu zapewnienie użytkownikom obiektu dobrego samopoczucia, było zastosowanie dynamicznego zarządzania oświetleniem zgodnie z  koncepcją Human Centric Lighting. Dzięki niemu parametry oświetlenia sztucznego dostosowywane są do okołodobowego rytmu człowieka, poprzez symulację zmienności światła naturalnego– mówi Konrad Romanowicz – pracownik firmy Trilux, która dostarczyła oprawy oświetleniowe dla sklepu Ikea w Kaarst. – Wymierną korzyścią z wdrożenia tego rozwiązania jest również to, że dobrze czujący się w placówce klienci zostają w niej dłużej i częściej ją odwiedzają – tłumaczy Romanowicz. – W Kaarst staraliśmy się jak najlepiej zrównoważyć kwestie ekologiczne, ekonomiczne i społeczne. Niekonwencjonalne podejście zaowocowało zupełnie nowym konceptem, stanowiącym małą rewolucję w świecie Ikea. Tak unikalnej architektury nie mamy jeszcze nigdzie indziej – tak w raporcie sustainability niemieckiej Ikeapodsumowuje Armin Michaely. Nie tylko on docenił zastosowane w Kaarst rozwiązania. „Za spójną koncepcję zrównoważonego rozwoju, przejawiającą się między innymi w wykorzystaniu w strefie wejściowej drewna” placówka została uhonorowane tytułem Sklepu Roku 2018 przyznawanym przez Niemiecki Związek Handlu.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie