Według raportu „Rynek Hoteli oraz Condohoteli w Polsce 2018” branża hotelowa w naszym kraju rozwija się niezwykle dynamicznie, notując znacznie wyższe wzrosty niż w innych państwach z regionu. W latach 2012-2017 liczba turystów korzystających z hoteli wzrosła o ponad 7 mln osób. Wraz z wzrostem liczby odwiedzających rośnie także stopień wykorzystania pokoi hotelowych - ponad 10 p.p. od 2009 r.
– Dobra koniunktura rynkowa, zarówno w Polsce jak i na świecie, oznacza zwiększone przychody, a co za tym idzie – zwiększenie puli środków możliwych do przekazania na cele rozwojowe. Dlatego też można ostatnio dostrzec popyt na nowoczesne rozwiązania w tej branży, i to właśnie w nowych technologiach hotele upatrują nowe możliwości na przyciągnięcie kolejnych klientów do swoich obiektów – mówi Piotr Pawlikowski, ekspert z MCX PRO, firmy wyspecjalizowanej w tworzeniu rozwiązań technologicznych i komunikacyjnych m.in. dla branży hotelarskiej. Jak więc będą zmieniać się hotele w najbliższych latach?
Wszystko przez aplikację
Współcześnie dla wielu osób, nie tylko tych znajdujących się w podróży, smartfon jest najważniejszym urządzeniem jeżeli chodzi o konsumpcję multimediów, łączność z globalną siecią czy dokonywanie płatności. Obecnie za pomocą telefonu kupujemy bilety do kina i tramwaju, umawiamy się do lekarza czy też opłacamy domowe rachunki. Na wyjeździe nasze potrzeby związane z komunikacją dodatkowo wzrastają, a często jedynym urządzeniem jakie ze sobą zabieramy jest właśnie smartfon. Nic więc dziwnego, że najnowocześniejsze sieci hoteli na całym świecie dążą do tego, by wszystkie czynności, związane z pobytem w placówce, gość mógł wykonać właśnie z poziomu urządzenia mobilnego.
– W nowoczesnych hotelach podróżujący rozpoczyna wizytę od rezerwacji pokoju z poziomu aplikacji. Po przyjechaniu na miejsce dokonuje check-in’u również przez telefon. Wtedy też jego smartfon, dzięki wykorzystaniu NFC, automatycznie staje się kluczem do pomieszczenia. Przez cały czas pobytu to właśnie przez aplikację klient łączy się z obsługą i dokonuje zamówień np. w hotelowym barze. Finalnie, check-out i ocena pobytu również odbywa się za pomocą aplikacji w smartfonie – mówi Piotr Pawlikowski z MCX PRO. Dodatkowo, raport „Rynku hoteli” pokazuje wyraźnie, że w ogólnej puli gości z roku na rok rośnie odsetek osób będących w podróży służbowej. Dlatego też duża część nowych hoteli w Polsce jest budowana obok centrów biurowych. Trend ten jest zauważalny także w rozbudowującej się palecie usług oferowanych przez placówki dla osób podróżujących służbowo.
– Dla klientów biznesowych dodatkową korzyścią jest to, że w hotelu mogą poczuć się jak w swoim biurze, dzięki np. funkcjonalności szybkiego sparowania smartfona z pokojowym telefonem stacjonarnym, z poziomu jego wyświetlacza mogą wybrać numer ze swojej, komórkowej książki adresowej, lub też prowadzić telekonferencje traktując go jako system głośnomówiący. Mają również dostęp do hotelowego kalendarza z możliwością rezerwacji sal konferencyjnych bez wychodzenia z pokoju, a to wszystko dzięki aplikacji udostępnianej gościom hotelu – dodaje ekspert MCX PRO.
W kierunku digitalizacji
Podczas wyobrażania sobie jak będzie wyglądać branża hotelowa za 10 czy 20 lat, należy pamiętać, że żadna z innowacji nie jest wprowadzana na próżno i wszystkie one mają jeden cel – zwiększenie satysfakcji z pobytu. Dlatego też hotele coraz częściej sięgają po technologie, które umożliwiają im wpływanie na pozytywne doświadczenia gości hotelowych. Służą do tego rozwiązania z zakresu Digital Signage - zintegrowanych systemów do komunikacji audiowizualnej, które oprócz branży hotelarskiej wykorzystywane są także w takich miejscach jak centra handlowe, dworce, lotniska, czy różnego rodzaju zakłady usługowe i placówki edukacje. W przypadku hoteli elementy składowe takiego systemu są indywidualnie dobierane pod potrzeby danego obiektu. - Decydując się na rozwiązanie Digital Signage, hotel może pozwolić sobie na dowolny sposób prezentacji treści, od prostych wyświetlaczy po złożone, wielomonitorowe ściany wideo i z poziomu jednego centralnego interfejsu WWW zarządzać treścią. Dodatkowo wykorzystanie Digital Signane w marketingu cyfrowym, z integracją treści reklamy internetowej, Internetu Rzeczy czy Business Intelligence to narzędzia, które w niedalekiej przyszłości będą warzyć nad sukcesem w przyciąganiu uwagi klientów wszelkiej branży. Do tego typu systemów warto dołożyć też inne rozwiązania audio-wideo, np. centralne operowanie muzyką w tle czy rozbudowane systemy telewizji hotelowej. Wszystkie urządzenia audio-wideo są zarządzane przez centralny serwer z oprogramowaniem pozwalającym na współpracę z innymi systemami w budynku - roletami, oświetleniem czy klimatyzacją, tworząc tym samym unikalne środowisko dostarczania treści i wrażeń gościom hotelowym– mówi Piotr Pawlikowski z MCX PRO. Należy jednak pamiętać, że nie każda technologia używana w procesie budowania pozytywnego customer experience jest dostrzegana przez klienta na pierwszy rzut oka. Hotele równie mocno inwestują m.in. w rozwiązania do efektywnej komunikacji pomiędzy pracownikami jak systemy DECT, punkty dostępowe WI-FI o coraz większej przepustowości czy nowoczesne telefony w pokojach hotelowych.
Z badania „Digital Transformation” firmy doradczej Deloitte wynika, że ponad połowa polskich firm przechodzi przez proces digitalizacji. Walcząc o klienta, branża hotelarska bardzo dokładnie śledzi trendy i działania swojej konkurencji na rynku. Właściciele oraz dyrektorzy firm wiedzą bowiem, że pozostanie w tyle za konkurencją oznacza dla nich wymierne straty. Dlatego też, dzięki temu, że obecnie digitalizacja udowadnia swoją olbrzymią przydatność, możemy spodziewać się jej szybkiego rozprzestrzenienia, i dzięki temu - zmiany w sposobie funkcjonowania hoteli na całym świecie.