REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Pięknie opowiedziane historie, niesamowite bryły. Oto TOP polskich muzeów - istniejących i realizowanych

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 20 lip 2018 13:02

Szał na niesamowite i oryginalne muzea trwa. Trend ten dotarł do Polski już parenaście lat temu i nadal jest na silnej pozycji. Zapierające dech w piersiach ekspozycje, niekonwencjonalne bryły, nowe koncepty - architekci co rusz zaskakują odbiorców kultury. Propertydesign.pl przygotowało subiektywne zestawienie najpopularniejszych i najbardziej designerskich muzeów w Polsce. Musicie je zobaczyć!

REKLAMA

Istniejące

Muzeum Powstania Warszawskiego / Wojciech Obtułowicz, Nizio Design International

Muzeum zostało otwarte 31 lipca 2004, w przeddzień 60. rocznicy wybuchu powstania. Mieści się w dawnej Elektrowni Tramwajów Miejskich w Warszawie. Placówka dokumentuje historię powstania warszawskiego. Prowadzi działalność naukowo-badawczą oraz edukacyjną poświęconą dziejom powstania, a także historii i działalności Polskiego Państwa Podziemnego. Ma stanowić hołd wobec tych, którzy walczyli i ginęli za wolną Polskę i jej stolicę, pokazując następnym pokoleniom Polaków sens tamtych wydarzeń. Ekspozycja przedstawia walkę i codzienność powstania na tle okupacji, poprzez ukazanie złożonej sytuacji międzynarodowej, aż po powojenny terror komunistyczny i losy powstańców w PRL. Muzeum wykorzystuje nowoczesne techniki audiowizualne.

Muzeum II Wojny Światowej / Studio Architektoniczne Kwadrat, LOFT Magdalena Adamus

Muzeum II Wojny Światowej powstało w Gdańsku przy placu Władysława Bartoszewskiego, blisko historycznego centrum miasta. Od zachodniej strony dotyka Kanału Raduni, a od południowej – otwiera się na szeroką panoramę Motławy. Budynek Muzeum II Wojny Światowej nazywany jest odważną wizją o międzynarodowej randze. To wyrazista ikona głęboko zakorzenionego w Polsce tematu. Dynamicznie wznosząca się ku górze pochyła forma bryły jest znakiem mieszczącego się pod nią muzeum. Jako miejsce upamiętniające historię jest nowym symbolem tragedii przeszłości, żywotności teraźniejszości i horyzontu przyszłości. Autorzy projektu architektonicznego nazwali go „milczącym gmachem”, który powinien wywoływać u zwiedzających głębokie refleksje. Za projekt bryły odpowiada Studio Architektoniczne Kwadrat, zaś za wnętrza LOFT Magdalena Adamus.

Muzeum POLIN / Lahdelma & Mahlamäki, Nizio Design International

Prace nad budynkiem Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie zostały zakończone w styczniu 2013 roku. Budynek, realizowany według projektu fińskiego architekta Rainera Mahlamäkiego, ma 12,8 tys. mkw. powierzchni użytkowej. Jedną trzecią zajmuje wystawa stała. Pozostałą część – wystawy czasowe, wielofunkcyjna sala: audytoryjna, kinowa i koncertowa, sale projekcyjne i warsztatowe, restauracja i kawiarnia. Pracownią, która współtworzyła projekt lokalnie była pracownia Kuryłowicz & Associates. Projekt i wykonanie wystawy stałej powierzono pracowni Nizio Design International.  Budynek był nominowany do nagrody Mies van der Rohe Award 2015. Otrzymał także dwie nagrody Stowarzyszenia Architektów Polskich - w 2012 i 2013 r. Budynek muzeum z zewnątrz jest stonowany i nawiązuje do prostej bryły pobliskiego pomnika Bohaterów Getta i architektury powojennych budynków Muranowa. Jednak wewnątrz, na całej długości i wysokości jest przecięty rozświetloną, rzeźbiarską przestrzenią stworzoną przez dwie pofalowane ściany.

Jest to wieloznaczna i metaforyczna architektura, która opowiada historię żydowskich dziejów na ziemiach polskich - niemal przeciętych przez zagładę i powojenne represje. Jednocześnie jasne, otwarte przestrzenie budynku i użyte w nim naturalne materiały (drewno, kamień, miedź i mosiądz) odzwierciedlają hasło „muzeum życia”, poświęconego tysiącowi lat życia Żydów polskich i nie ograniczającego się do tematyki Holokaustu.

Muzeum Warszawy / Stanisław Zamecznik, Stanisław Jankowski, Jan Kosiński, Maciej Siuda

- Muzeum Warszawy jest skarbcem miasta, w którym prezentowane będą tylko oryginalne przedmioty, „Rzeczy warszawskie”. Poprzez te przedmioty i kontakt z nimi chcemy obudzić potrzebę wiedzy o stolicy i jej historii. Mamy nadzieję, że wszyscy którzy nas odwiedzą, dzięki naszej kolekcji i atmosferze panującej we wnętrzach kamienic, będą mogli docenić to, co mają wokół siebie i lepiej zrozumieć rzeczywistość, która ich otacza – mówi Ewa Nekanda-Trepka, dyrektor Muzeum Warszawy. Muzeum mieści się przy rynku Starego Miasta, w zabytkowej kamienicy.

Muzeum Polskiej Wódki / Nizio Design International

Muzeum Polskiej Wódki mieści się przy Placu Konesera 1, w XIX-wiecznym budynku Rektyfikacji, na terenie dawnej Warszawskiej Wytwórni Wódek „Koneser”. Trudno o lepszą lokalizację. To właśnie w tym miejscu pod koniec XIX w. powstała jedna z najbardziej znanych fabryk wódek na ziemiach polskich, w której zostały opracowane receptury i rozpoczęła się produkcja znanych do dziś Polskich Wódek. W Muzeum znajduje się pięć galerii tematycznych oraz sala kinowa. Trwającą około godziny wycieczkę przez kilka wieków historii polskiego trunku rozpoczyna pokaz filmowy, a nowoczesne instalacje multimedialne doskonale komponują się z historycznymi wnętrzami.

Prace nad Muzeum Polskiej Wódki rozpoczęły się cztery lata temu. Pod koniec 2014 r. został przedstawiony projekt aranżacji wnętrz autorstwa renomowanej pracowni Nizio Design International, który został wybrany do realizacji. Zaprezentowano także logo Muzeum stworzone przez cenionego artystę, grafika - Andrzeja Pągowskiego. Następnie przystąpiono do całkowitej rewitalizacji zabytkowego budynku, zaś wiosną 2017 r. rozpoczęła się aranżacja wnętrz i montaż ekspozycji. Projekt otrzymał 2,5 mln złotych dofinansowania ze środków Unii Europejskiej.

Muzeum Śląskie / Riegler Riewe Architekten

Muzeum powstało na terenie dawnej kopalni Katowice. XIX-wieczną kopalnię połączono z nowoczesną powierzchnią wystawienniczą umieszczoną pod ziemią i unikatowymi zbiorami. Główne ekspozycje pokazywane są w ośmiokondygnacyjnym budynku, którego połowa znajduje się pod ziemią. Przeszklone bloki zbudowane na powierzchni umożliwiają oglądanie wystaw w świetle dziennym.

Wystawy stałe zajmują ok. 6 tys. z 25 tys. mkw. powierzchni użytkowej. W piątek muzeum zaprezentowało pięć z sześciu zapowiadanych: "Światło historii" - Górny Śląsk na przestrzeni dziejów, Galerię sztuki polskiej 1800-1945, Galerię sztuki polskiej po 1945 roku, Galerię plastyki nieprofesjonalnej, "Laboratorium przestrzeni teatralnych - przeszłość w teraźniejszości" - wystawa ze zbiorów Oddziału Muzeum Śląskiego Centrum Scenografii Polskiej. Szósta wystawa stała - Galeria Śląskiej Sztuki Sakralnej - otwarta zostanie jesienią. Do nowej siedziby muzealnicy wybrali 1400 eksponatów spośród ponad 118 tys. znajdujących się w posiadaniu Muzeum Śląskiego.

Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. rodziny Ulmów w Markowej / Nizio Design International

- Muzeum-symbol zamknięte w unikatowej bryle. Proste w formie, wręcz ascetyczne a jednocześnie naładowane znaczeniami, historią i emocjonalnym przekazem. To jeden z takich projektów, którego siłą jest formalna skromność i wysunięcie na pierwszy plan narracji ukrytej we wnętrzu. Opowieść o rodzinie Ulmów, zamordowanej podczas okupacji za niesienie pomocy rodzinom żydowskim, jest mocna i wyrazista sama w sobie. Projektując ekspozycję skupiłem się na ich postaciach, na zachowanych pamiątkach i artefaktach. W jej centrum umieściłem świetlisty kubik, skonstruowany na kształt domu Ulmów - mówi Mirosław Nizio. 

Muzeum Ognia / OVO Grąbczewscy Architekci

Interaktywne Muzeum Ognia powstało w Żorach położonych niedaleko Katowic. Projekt architektoniczny wykonała pracownia OVO Grąbczewscy Architekci. W części nadziemnej znajduje się część promocyjno-wystawiennicza, z kolei w podziemnej części zlokalizowane jest nowoczesne, multimedialne muzeum. Podziemia pawilonu na Hulokach podzielono się na pięć stref tematycznych: Okiełznanie żywiołu, Przez antyk i wieki średnie, Pali się, Obszar duchowości, Mędrca szkiełko i oko.

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha /  Arata Isozaki, Krzysztof Ingarden

Jest to krakowskie muzeum założone w 1994 roku. Projekt koncepcyjny wykonał i podarował Fundacji Kyoto-Kraków znany, japoński architekt Arata Isozaki. Z biurem Isozakiego po stronie polskiej współpracował architekt Krzysztof Ingarden i JET Atelier. Jest to bardzo nowoczesny obiekt, odwołujący się jednak do dawnej sztuki japońskiej. W centrum znajdują się sale wystawowe oraz konferencyjne. Oprócz stałej ekspozycji organizowane są także wystawy czasowe (związane ze sztuką, kulturą i techniką japońską). Ponadto instytucja prowadzi kursy parzenia herbaty, układania kwiatów (ikebana) oraz kursy języka japońskiego. Centrum jest siedzibą Ogólnopolskiego Klubu Bonsai.

Muzeum Katyńskie / BBGK Architekci

Muzeum Katyńskie powstało w 1993 r. i początkowo mieściło się w Forcie Czerniakowskim; po 16 latach funkcjonowania zostało zamknięte m.in. w związku ze złym stanem technicznym.

Nowa siedziba muzeum znajduje się w liczącym 3,5 ha parku na terenie Cytadeli Warszawskiej. Na jego teren wiedzie wykonana z bazaltu droga prowadząca na Plac Apelowy. "Motyw drogi jest tu bardzo ważny, stanowi odzwierciedlenie zbrodni katyńskiej, gdzie zaprowadziła ona polskich oficerów z domów, przez mobilizację w oddziałach, niewolę do miejsc kaźni" - opowiadał PAP Konrad Grabowiecki, współautor Muzeum Katyńskiego z pracowni Brzozowski Grabowiecki Architekci (BBGK).

Centralnym elementem Placu Apelowego jest tzw. Warta, czyli ponad 90 grabów posadzonych w równych rzędach, symbolizujących "wartę wojskową" trzymaną przed Muzeum. "Otacza je żywa i bogata zieleń porastająca okalającą plac skarpę. To ma nas powoli naprowadzać na wątek Katynia, bo przecież tajemnica tej zbrodni kryła się w lesie" - mówił Grabowiecki. Plac Apelowy jest częściowo trawiasty, a częściowo zbudowany z płyt kamiennych, których liczba ma nawiązywać do wielości ofiar. Ma on być miejscem uroczystości rocznicowych. Centralnie umieszczono dębowy krzyż z rdzeniem z ołowiu. Na większej płycie przewidzianej na ołtarz polowy wyryto cytat z wiersza Zbigniewa Herberta "Guziki" poświęconego pamięci jego stryja, który zginął w Katyniu.

 

Realizowane

Muzeum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie / Nizio Design International 

- Bardzo mnie cieszy, że doceniono nie tylko formę, ale też ideę mauzoleum. Ta symbolicznie podzielona, „niszczejąca” betonowa bryła pomieści interaktywną ekspozycję pokazującą etapy represji, jakim poddawano mieszkańców polskich wsi podczas II wojny światowej. Od strony budowlanej inwestycja jest zakończona, kolejnym etapem realizacji będzie wykończenie wnętrza i wykonanie wystawy stałej - mówi Mirosław Nizio na temat projektu. 

Muzeum Historii Polski / WXCA

Muzeum jako część Parku Niepodległości na terenie Cytadeli sąsiadować będzie z Muzeum Wojska Polskiego, Muzeum Katyńskim oraz Muzeum X Pawilonu. Placówka ma mieć powierzchnię ok. 30 tys mkw., z czego 7 tys. mkw. przeznaczono na wystawę stałą, a 1500 mkw. – na ekspozycje czasowe. Ekspozycja stała ma się mieścić na górnym, okalającym budynek piętrze. Na dole – w części nazwanej przez projektantów z pracowni WXCA – „miastem historii”, rozmieszczone będą m.in. audytorium na ok. 570 osób, biblioteka, mediateka, czytelnia, sala kinowa oraz pomieszczenia edukacyjne. Na parterze znajdzie się także pomieszczenie, gdzie będą eksponowane wystawy czasowe.

Wystawa stała w MHP jest realizowana przez zespół historyków z Muzeum Historii Polski przy współpracy z historykami, historykami sztuki, ekspertami z polskich uczelni wyższych oraz Polskiej Akademii Nauk. Za część plastyczną ekspozycji odpowiada konsorcjum WWAA/Platige Image, którego jednym z członków jest uznany słowacki scenograf Boris Kudlicka.

Muzeum Książąt Lubomirskich / WXCA 

Projektowany budynek Muzeum Książąt Lubomirskich we Wrocławiu to współczesny miejski pałac o otwartej, swobodnej strukturze. Rytmiczne podziały, silnie zarysowane porządki, wyważone proporcje są współczesnym wyobrażeniem klasycznej miejskiej rezydencji – Pałacu Kolekcji Lubomirskich, w którym miejsce dziedzińca zajęły przestrzenie magazynowania zbiorów – serce zgromadzonej kolekcji. Masywne, utkane z drobnych kamiennych bloków ściany piętrzą się misternie tworząc wraz z otworami okiennymi wyraźną gradację struktury, tradycyjny, niemal klasyczny porządek ujęty w swobodną kompozycję. Rytm otworów początkowo odczytywany jako jednorodny, rygorystyczny okazuje się uwolniony od matematycznej siatki, tworzący nieregularny, lecz dążący do harmonii rysunek.

Muzeum Pamięci Sybiru / Jan Kabac

Powstające Muzeum Pamięci Sybiru przy ul. Węglowej w Białymstoku będzie ogólnopolską placówką zajmującą się m.in. tematyką wywózek Polaków na Wschód. Władze miasta liczą, że obiekt uda się zbudować i wyposażyć w latach 2018-2019. 

O planach budowy w Białymstoku Muzeum Pamięci Sybiru mówi się od kilku lat; według wstępnego projektu, miało ono powstać do ubiegłego roku. Od 1 stycznia 2017 roku placówka jest już samodzielna - wcześniej była oddziałem Muzeum Wojska w Białymstoku. Kolekcja Muzeum Pamięci Sybiru jest tworzona, gromadzone są m.in. pamiątki przekazywane przez Sybiraków lub pochodzące z zakupów, dokumentowane są też losy wywiezionych. Część z zebranych eksponatów można już oglądać w tymczasowej siedzibie muzeum, otwartej przed rokiem w komunalnym budynku w centrum Białegostoku.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej / Thomas Phifer and Partners

W 2014 roku pracownia Thomas Phifer and Partners z Nowego Jorku została wybrana w toku procedury negocjacji z ogłoszeniem. Koncepcję tę komisja wyłoniła spośród kilkunastu zgłoszeń uznanych pracowni krajowych (m.in. JSK Architekci i Moon Studio, Fiszer Atelier, WXCA) i zagranicznych (m.in. Norman Foster & Partners, UNStudio, Henning Larsen). Nowojorski architekt, zdobywca wielu prestiżowych wyróżnień, jest autorem cenionych budynków publicznych i muzealnych w USA, m.in. North Carolina Museum of Art w Raleigh (2011, nagroda American Institute of Architects).

Do tej pory zrealizowano cztery z sześciu etapów umowy z projektantem - wstępny projekt koncepcyjny, projekt koncepcyjny i projekt budowlany, projekt wykonawczy został rozdzielony dla obu inwestycji, w przypadku MSN jest on kompletny (w przypadku TR Warszawa trwają ostatnie uzgodnienia). 31 stycznia wydane zostało pozwolenie na budowę, które jest już prawomocne. Ostatni - szósty etap – nadzór autorski zostanie rozpoczęty po podpisaniu umowy z wykonawcą). Obiekt ma się znajdować na warszawskim Placu Defilad, tuż przy PKiN-ie. 

Muzeum PRL-u / MAE Multimedia Art & Education

Muzeum będzie mieścić się w Krakowie. W konkursie na jego projekt wygrała pracownia MAE Multimedia Art & Education, a jury oceniło projekt następująco: "Treści ekspozycyjne są bogate, zharmonizowane, ale niestety nie wolne od błędów merytorycznych. Trzeba jednak w większym zakresie wprowadzić nowoczesne koncepcje i rozwiązania muzealnicze. Należy też kontynuować prace nad scenariuszem przy udziale wykwalifikowanych historyków – specjalistów od historii najnowszej. Nagroda za innowacyjne rozwiązanie polegające na lokalizacji głównej sali ekspozycyjnej po południowej stronie placu pod placem wejściowym oraz pozostawienie bez zmian przestrzeni wewnętrznej budynku, w tym sali kinowej oraz wzbogacenie budynku nowymi formami przestrzennymi, w tym salą wielofunkcyjną i kinem letnim na poziomie dachu. Na podkreślenie zasługuje koncepcja rozbudowy od strony południowej bez ingerencji w elewację obiektu. Obiekt w całości dostępny jest dla osób niepełnosprawnych".

Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych / MOC Architekci

Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL jest wyjątkowym przedsięwzięciem realizowanym w polu współczesnej, polskiej kultury pamięci. Kompleks łączyć będzie w sobie dwie funkcje: muzealną i miejsca pamięci narodowej, dzięki czemu Muzeum ma być swoistym pomnikiem wystawionym przez społeczeństwo wszystkim, którzy wierni zawołaniu Bóg, Honor, Ojczyzna, Wolność przywrócili Polsce Niepodległość. Stała ekspozycja muzeum zlokalizowana zostanie na terenie kompleksu dawnego więzienia i aresztu śledczego Warszawa – Mokotów przy ulicy Rakowieckiej 37 w Warszawie, który w całości zostanie przekształcony na siedzibę Muzeum.

Wystawa ukazywać będzie całość polskiego wysiłku niepodległościowego po 1944 roku, między innymi konspirację wojskową, stanowiącą kontynuację podziemia niepodległościowego z czasów funkcjonowania Polskiego Państwa Podziemnego, jak również późniejsze, różnorodne działania ze sfery oporu społecznego w kraju i poza jego granicami, zwłaszcza działania mieszczące się w pojęciu „opozycji demokratycznej” i „opozycji niepodległościowej”.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie