REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Podróżowanie samolotem po pandemii. Jaka będzie "nowa normalność"?

  • Autor: PAP
  • 13 maj 2020 14:40
fot. Unsplash

Komisja Europejska nie zarekomendowała liniom lotniczym zachowywania pustych foteli w samolocie w celu zapewnienia dystansu pomiędzy pasażerami. Przewoźnicy będą musieli natomiast wprowadzić inne procedury ochronne, w tym nakaz noszenia masek czy zakaz serwowania posiłków.

REKLAMA

Komisja Europejska przedstawiła w środę pakiet wytycznych dotyczących otwarcia granic wewnętrznych Unii i wznowienia ruchu pasażerskiego. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, z unijnych dokumentów wynika, że przewoźnicy lotniczy nie zostaną zobowiązani do utrzymywania pustego, środkowego fotela, co miało zapewnić utrzymywanie odpowiedniego dystansu pomiędzy podróżnymi. Pomysłowi temu byli przeciwni przewoźnicy, argumentując, że byłoby to nieopłacalne.

"Prowadziliśmy dyskusje pomiędzy różnymi sektorami i uznaliśmy, że nie będziemy zalecać utrzymywania pustego miejsca, ani zachowywania dystansu społecznego pomiędzy podróżnymi, bo w samolotach byłoby to trudne. Zalecamy natomiast przestrzeganie innych procedur ochronnych" - powiedziała w środę w Brukseli komisarz UE ds. transportu Adina Valean.

Zgodnie z wytycznymi, żeby zminimalizować konieczność kontaktu w trakcie podróży, pasażerowie będą zachęcani do rezerwacji i zakupu biletów oraz dokonywania odprawy wyłącznie online. Odpowiednia odległość pomiędzy pasażerami a personelem będzie musiała zostać zachowana w trakcie kontroli bezpieczeństwa oraz podczas odprawiania bagażu. W trakcie całej podróży samolotem, podróżni oraz personel powinni nosić maski ochronne - nie muszą to być specjalistyczne maski medyczne, wystarczą maski jedno- lub wielorazowe bądź chustki zasłaniające usta i nos. Przewoźnicy powinni wyposażyć swoją załogę w odpowiednie środki ochronne, w tym maski lub płyny do dezynfekcji. Komisja zaleciła również przewoźnikom rezygnację z serwowania lub sprzedaży posiłków, napojów oraz produktów w ramach oferty bezcłowej w trakcie lotu, po to żeby jeszcze bardziej zminimalizować kontakty międzyludzkie. Linie powinny również zapewnić odpowiednią wentylację maszyn, w tym zainstalować odpowiednie filtry powietrzne i stosować systemy wentylacji horyzontalnej. Przewoźnicy powinni również opracować strategie postępowania w sytuacji, gdyby okazało się, że jeden z pasażerów jest chory lub wykazuje symptomy zakażenia koronawirusem.

Komisja Europejska przedstawiła również w środę wytyczne dotyczące innych środków transportu niż lotnicze. I tak np. pasażerowie powinni liczyć się z tym, że mniej osób będzie wpuszczanych do autobusów, pociągów czy na promy, tak żeby zachować możliwość utrzymania dystansu społecznego. Pasażerowie powinni spodziewać się również tego, że będą musieli podczas podróży siedzieć osobno. Drzwi pojazdów powinny otwierać się automatycznie, a kierowca przystawać na każdym przystanku, tak żeby podróżny nie musiał dotykać guzików otwierających drzwi ani klamek pojazdów. Pasażerowie oraz pracownicy powinni nosić maski ochronne. Przewoźnicy mogą również zainstalować bariery ochronne np. oddzielające kierowcę pojazdu od pasażerów. Podróżni mogą też zostać poproszeni o korzystanie z jednych, np. wyłącznie tylnych drzwi, podczas wchodzenia do pojazdu. Wszystkie środki transportu powinny być regularnie czyszczone i dezynfekowane.

"Musimy zdawać sobie sprawę, że podróżowanie będzie się wiązało z ryzykiem. Jedyne co możemy zrobić, to spróbować to ryzyko zminimalizować" - powiedziała wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej Margrethe Vestager.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.