REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Polskie firmy meblowe muszą inwestować w dobry design

  • Autor: BiznesMeblowy.pl
  • 30 gru 2019 10:26
Polskie firmy meblowe muszą inwestować w dobry design
Kolekcja Hilo zaprojektowana dla Libra Sofa przez Szymona Hanczara

Aby osiągnąć wyższą rentowność polskie firmy meblowe muszą wyróżnić się na konkurencyjnym i coraz bardziej globalnym rynku. Inwestycje w innowacje wzornicze to więc konieczność, przed którą stoi lub w najbliższej przyszłości stanie wielu polskich producentów mebli. Pomóc w tym może wsparcie oferowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

REKLAMA

Polska to dzisiaj szósty największy producent mebli na świecie i trzeci światowy eksporter mebli. Aby utrzymać tę wysoką pozycję oraz zwiększyć konkurencyjność w czasach spowolnienia gospodarczego i rosnących kosztów działalności, polscy producenci mebli powinni wyjść poza dotychczasowe ramy działalności, a przede wszystkim inwestować w innowacje i wzornictwo. Pomóc w tym może wsparcie oferowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Polskie meblarstwo jest dziś w światowej czołówce

Branża meblowa to dzisiaj z pewnością jedna z najmocniejszych i najszybciej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki. O tym, że na świecie jesteśmy meblarską potęgą, świadczą liczby. Polska jest obecnie szóstym największym producentem mebli na świecie – przed nami są tylko tak silni gracze, jak Chiny, USA, Niemcy, Włochy czy Indie. W ciągu kilku lat awansowaliśmy na to miejsce z 10. pozycji. Co więcej, jesteśmy też trzecim światowym eksporterem mebli (po Chinach i Niemczech) i drugim (po Niemczech) eksporterem w Europie. Eksport w branży meblarskiej wzrósł od 2006 roku ponaddwukrotnie. Eksportujemy więcej mebli niż Stany Zjednoczone, Meksyk czy Wietnam, a w Europie wyprzedzamy chociażby Włochy.

Imponująco przedstawiają się także statystyki dotyczące liczby przedsiębiorstw meblowych w Polsce – wg danych Eurostatu z 2016 roku w naszym kraju zarejestrowanych było łącznie ponad 16 tys. firm zajmujących się produkcją mebli. To drugi wynik w Europie po Włoszech, wyższy niż liczba podobnych firm w Hiszpanii czy Niemczech, przy czym cała europejska populacja firm meblowych liczy ok. 120 tys. podmiotów. W całej branży zatrudnionych jest ok. 200 tys. pracowników.

Firmy meblowe muszą zwiększyć konkurencyjność

Choć Polska jest jednym z najsilniejszych i najbardziej dynamicznych graczy na światowym i europejskim rynku mebli, branżę w naszym kraju czeka w najbliższym czasie wiele wyzwań. Niemało jest także problemów, które powodują, że polskie meblarstwo, choć ilościowo silne, wciąż musi walczyć o większą wydajność, wyższe marże czy lepszą rozpoznawalność. Produkujemy i eksportujemy dużo, ale relatywnie mało wydajnie – wg danych Eurostatu przeciętna wydajność pracy w polskim meblarstwie jest niższa niż średnia europejska. Ciągle konkurujemy głównie niższymi kosztami pracy, które stwarzają ryzyko przenoszenia produkcji mebli z Polski do innych krajów. Generowanie wartości dodanej dla polskich marek meblowych hamuje także anonimowe podwykonawstwo oraz niska wartość eksportowanych mebli – średnie ceny eksportowe polskich mebli są o 40% niższe od cen mebli niemieckich czy włoskich i aż o 30% niższe niż średnia europejska. Polska branża meblowa boryka się też z rosnącymi kosztami pracy i brakiem pracowników.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.