
Charakterystyczny herb Porsche to prawdopodobnie jeden z najbardziej rozpoznawalnych znaków towarowych na świecie. Teraz projektanci marki stworzyli nową wersję kultowego logo.
Szczotkowany szlachetny metal, trójwymiarowa struktura plastra miodu, odświeżony wizerunek zwierzęcia oraz subtelniejszy złoty odcień – to tylko kilka z wielu modyfikacji, które odróżniają nowy herb Porsche od jego bezpośredniego poprzednika.
Projektanci Style Porsche z wielką uwagą, starannie i kompleksowo zmodernizowali kultowe logo, łącząc siły ze specjalistami producenta samochodów sportowych ds. marketingu. Prace projektowe trwały trzy lata. Wprowadzenie nowego herbu w samochodach rozpocznie się pod koniec 2023 r.
– 75-lecie samochodów sportowych Porsche stało się dla nas okazją do gruntownego odświeżenia naszego znaku towarowego – powiedział Michael Mauer, wiceprezes ds. Style Porsche.
Nowy herb komunikuje charakter Porsche swoim znacznie czystszym, nowocześniejszym wzornictwem. Ponownie zinterpretowaliśmy historyczne cechy i połączyliśmy je z innowacyjnymi elementami designu, takimi jak struktura plastra miodu oraz szczotkowany metal. Tak powstał ambitny od strony estetycznej łuk, który łączy historię i przyszłość marki – relacjonował Michael Mauer.
Pomimo wielu zmian herb Porsche nadal jest natychmiast rozpoznawalny – to istotny aspekt, ponieważ mamy do czynienia z jednym z najbardziej znanych znaków towarowych na świecie. Joachim Paetzel, specjalista ds. kolorów i wykończeń w Style Porsche, przez trzy lata współpracował z kolegami z działu designu oraz ekspertami ds. marketingu, aby z niezwykłą dbałością o szczegóły – ostrożnie, ale kompleksowo – zmodernizować kultowe logo.
– W procesie dojrzewania projektu, właśnie takim jak ten, bardzo ważny jest czynnik czasu” – tak Paetzel opisał iteracyjną procedurę projektowania herbu.
Nowego znaku towarowego nie tworzy się od ręki, w ciągu kilku dni. Trzeba do niego wielokrotnie wracać, czasem w dłuższych odstępach czasu. Drugie czy trzecie spojrzenie może ujawnić rzeczy, które warto zoptymalizować – aż w końcu uzyskujemy harmonijny, naturalny efekt. Dopiero wtedy można z satysfakcją powiedzieć: tak właśnie powinno być! – wyjaśniał Joachim Paetzel.
Projektantom zależało również na dokładnym dopasowaniu dwu- i trójwymiarowej wersji herbu. Znak towarowy jest bowiem odbierany nie tylko w swojej fizycznej postaci, na karoserii i we wnętrzu sportowego samochodu. Musi być również skuteczny w identyfikacji marki, w środkach komunikacji lub w punkcie sprzedaży. Jego wprowadzenie w samochodach rozpocznie się pod koniec 2023 r.
– Herb Porsche to niepowtarzalny symbol, a jednocześnie główny element tożsamości naszej marki – powiedział Robert Ader, dyrektor Porsche AG ds. marketingu.
Z tego powodu nowy herb stał się dla nas okazją do przeprojektowania naszego brandingu. Będziemy używać herbu w bardziej ukierunkowany sposób, tak aby podkreślić emocjonalne akcenty. Równocześnie jeszcze większego znaczenia nabierze napis »PORSCHE« – zapowiadał Robert Ader.
Adaptacja tożsamości marki rozpocznie się 8 czerwca 2023 r., od jubileuszowego pokazu z okazji 75-lecia samochodów sportowych Porsche.
Porsche używa swojego herbu od 1952 r. Znak towarowy był aktualizowany w latach 1954, 1963, 1973, 1994 i 2008. Wszystkie historyczne herby są dostępne dla zabytkowych i nowych modeli na całym świecie, w ramach asortymentu oryginalnych części Porsche Classic. Niektóre z nich powstają w ramach skomplikowanych procesów, jako nowe wersje tworzone na podstawie oryginalnych rysunków i przy użyciu specjalnych narzędzi.
Górna część herbu została minimalnie poszerzona, a dolna zwężona, tak aby nieco zdynamizować podstawową formę. Zaakcentowany zewnętrzny kontur wizualnie zyskał na szerokości. Wysoką jakość wzornictwa podkreśla nowy, subtelniejszy złoty odcień. Przy okazji zoptymalizowano stosunek wysokości i szerokości napisu „PORSCHE”, który jest zagłębiony na złotej powierzchni. Dzięki temu wydaje się jeszcze solidniejszy – i cenniejszy.
Zharmonizowano także rozkład poszczególnych pól, w szczególności wielkość obszarów czerwonego i czarnego. Czerwone pola o trójwymiarowej strukturze plastra miodu symbolizują lekką konstrukcję oraz efektywność. Nowoczesny efekt 3D jest zaakcentowany przez stopniowane odcienie czerwieni. Lśniący wzór plastra miodu oraz wewnętrzne obszary i ściany sześciokątów mają minimalnie zróżnicowaną kolorystykę.
Poroża są teraz smuklejsze i mają cieńsze linie, a ich rozmieszczenie stało się bardziej przestrzenne. Profil poroża, otoczony lśniącym konturem, wznosi się nad poprzecznie szczotkowaną metalową powierzchnią.
Tarczę pośrodku herbu poza rowkowaną krawędzią wyróżniają odświeżone proporcje. Napis „STUTTGART” reprezentuje typografię Porsche i ma lepszą czytelność. Także koń przeszedł aktualizację ikonograficzną – jest ukazany w chwili, gdy podnosi się przed rozpoczęciem biegu. Tym samym ucieleśnia determinację, dynamizm oraz wolę zwycięstwa.
architekt, partner More Design & Architecture (MRDA)
architekt, partner More Design & Architecture (MRDA)
właściciel werk.pl
współzałożyciel, wiceprezes zarządu MWM Architekci
Biuro Architektoniczne STRUKTURA
wspólnik MWM Architekci