×
Subskrybuj newsletter
propertydesign.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Poznań odnawia tramwaje. Wielki powrót w designerskim stylu

  • Autor: UM Poznań
  • 16 lut 2023 11:19
Poznań odnawia tramwaje. Wielki powrót w designerskim stylu
Na poznańskie torowiska powraca tramwaj Siemens Combino - pierwszy, który przeszedł kompleksowy remont, fot. UM Poznań
Poznań odnawia tramwaje. Wielki powrót w designerskim stylu
Poznań odnawia tramwaje. Wielki powrót w designerskim stylu
Poznań odnawia tramwaje. Wielki powrót w designerskim stylu
Poznań odnawia tramwaje. Wielki powrót w designerskim stylu
Poznań odnawia tramwaje. Wielki powrót w designerskim stylu
Poznań odnawia tramwaje. Wielki powrót w designerskim stylu
Poznań odnawia tramwaje. Wielki powrót w designerskim stylu
Poznań odnawia tramwaje. Wielki powrót w designerskim stylu

Na poznańskie torowiska powraca tramwaj Siemens Combino - pierwszy, który przeszedł kompleksowy remont. Na jednym z pojazdów zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne.

REKLAMA

  • MPK Poznań posiada 14 tramwajów Siemens Combino, które od 2003 roku przewożą pasażerów.
  • Po latach użytkowania pojazdy wymagają kompleksowej naprawy, czyli przeglądu elementów konstrukcji oraz wszystkich zamontowanych urządzeń, podzespołów, instalacji i wyposażenia.
  • Prace przeprowadza firma Saatz.
  • Wszystkie tramwaje Siemens Combino z poznańskiej floty mają przejść naprawy do końca 2024 roku.

Pierwszy z tramwajów Combino (numer boczny 503) przeszedł już konieczne naprawy i rozszerzone badanie techniczne - właśnie zakończyły się odbiory, potwierdzające, że można nim przewozić pasażerów. Wymieniono bądź odnowiono poszczególne elementy, w tym układy elektryczne, sterowania i napędowe - podaje oficjalny portal miejski Poznania.

Wzbogacona odsłona

Jednocześnie pojazd zyskał oświetlenie LED oraz nową powłokę lakierniczą - na tramwaju nadal dominujący jest kolor zielony, ciągle występują elementy żółte, ale więcej jest czerni. System informacji pasażerskiej wzbogacony został o dodatkowe wyświetlacze z numerem linii po bokach pojazdu oraz monitory informacyjne.

Wewnątrz m.in. wymieniono wykładzinę podłogową, odnowiono fotele pasażerskie, panele ścienne i poręcze, które - poza tymi znajdującymi się przy drzwiach - są teraz szare. Wymienione zostały wszystkie przyciski, z których korzystają pasażerowie m.in. do otwierania drzwi. Zamontowano uchwyt i pasy do mocowania przewożonych rowerów.

Odnowiona została też kabina motorniczego - wymieniony został jego fotel, a pulpit został zregenerowany i wyposażony w nową aparaturę sterującą. Dodane zostały nowe ekrany komputera pokładowego oraz wymieniono sterownik systemu informacji pasażerskiej (SIP), PEKA i ITS (inteligentnego sterowania ruchem). Dotychczasowy rejestrator zdarzeń (czarna skrzynka) zastąpiło urządzenie nowszej generacji.

Prace przy kolejnych tramwajach Siemens Combino będą prowadzone sukcesywnie - obecnie wykonawcy przekazano dwa kolejne wagony, a następny jest do tego przygotowywany. Na jednym z pojazdów zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne - pozyskana dzięki nim energia wspomagać będzie zasilanie systemów pokładowych. To jednak rozwiązanie testowe, którego realizacji podjęły się (bez dodatkowych kosztów po stronie MPK Poznań) firmy Enika oraz Saatz.

Wszystkie tramwaje Siemens Combino z poznańskiej floty mają przejść naprawy do końca 2024 roku. Działania te przyczyniają się do zwiększania niezawodności taboru oraz poprawy komfortu podróżowania i pozwolą na dalszą eksploatację przez kolejne lata.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie