REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo Forbo
×

Szukaj w serwisie

Projektowanie sklepów krok po kroku: tworzymy wnętrze luksusowego butiku

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 31 mar 2021 17:19
Projektowanie sklepów krok po kroku: tworzymy wnętrze luksusowego butiku
Aranżacja luksusowego butiku. fot. materiały Loftable
Projektowanie sklepów krok po kroku: tworzymy wnętrze luksusowego butiku
Projektowanie sklepów krok po kroku: tworzymy wnętrze luksusowego butiku
Projektowanie sklepów krok po kroku: tworzymy wnętrze luksusowego butiku
Projektowanie sklepów krok po kroku: tworzymy wnętrze luksusowego butiku
Projektowanie sklepów krok po kroku: tworzymy wnętrze luksusowego butiku
Projektowanie sklepów krok po kroku: tworzymy wnętrze luksusowego butiku

Jak urządzić luksusowe wnętrze butiku? Chociaż trendy zmieniają się kilka razy w roku, to jednak dobrze zaprojektowane wnętrze jest ponadczasowe i cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem klientów. Czego unikać, czym się kierować i o co pytać? O projektowaniu luksusowych sklepów opowiadają eksperci Loftable.

REKLAMA

Na aranżację luksusowych wnętrz nie trzeba wydać milionów, żeby osiągnąć pożądany efekt. I odwrotnie, możemy zainwestować wielkie pieniądze i uzyskać bardzo marny skutek. Kluczem do sukcesu jest oczywiście nasz produkt. Jednak żeby ten produkt się sprzedał potrzebujemy idealnej otoczki wizualnej. Potrzebujemy dobrego projektu.

Projektowanie luksusowego sklepu: przepisy

Na początku należy wspomnieć o kwestiach prawnych. Przede wszystkim chodzi o przepisy prawa budowlanego i BHP. Jednak ze względu na to, że komentarz do ustaw i rozporządzeń byłby wybitnie długi i prawdopodobnie bardzo nudny, jedynie zasygnalizuję najważniejsze hasła, które trzeba omówić z architektem, czyli:
- czy inwestycja podlega wymogowi uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę lub jakiejkolwiek innej,
- czy lokal spełnia aktualne warunki techniczne (głównie chodzi o bezpieczeństwo pożarowe),
- które przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy należy uwzględnić,
- czy jest wiedza nt. norm dot. elementów wyposażenia (np. antypoślizgowość, antyrefleks, itp.),
- czy należy uwzględnić przepisy odrębne, np. o ochronie zabytków?

W przypadku wyjątkowo trudnej sytuacji warto wiedzieć, że istnieje możliwość wystąpienia o odstępstwo od przepisów. Takim wnioskiem powinien zająć się architekt posiadający uprawnienia do projektowania bez ograniczeń, gdyż ma on odpowiednią wiedzę techniczną i poradzi sobie zarówno z argumentacją, jak i ze ścieżką administracyjną. 

Cechy luksusowego wnętrza

Czas na zdefiniowanie głównych cech luksusowego wnętrza, wokół których będziemy się poruszać. Są to między innymi: dobra jakość użytych materiałów i staranność wykonania,  intrygująca atmosfera, dotyczy zarówno wnętrz w jasnej, jak i ciemnej kolorystyce oraz błysk metali lub/i kamieni szlachetnych – tak, to zdecydowanie kojarzy się z prestiżem!

Pamiętajmy, że w budowaniu zachwycającego, luksusowego wnętrza kluczowe są dwa aspekty: kolor i światło. Pierwsze bez drugiego po prostu nie istnieje. Jednak równie istotne jest to, iż źle dobrane barwy i oświetlenie potrafią zepsuć cały efekt, tworząc wrażenie sztuczności i tandety mimo poniesionych sporych nakładów finansowych.

W budowaniu zachwycającego, luksusowego wnętrza kluczowe są dwa aspekty: kolor i światło.
W budowaniu zachwycającego, luksusowego wnętrza kluczowe są dwa aspekty: kolor i światło.

8 najczęściej popełnianych błędów podczas projektowania luksusowego wnętrza sklepu

Zanim przejdziemy do omówienia doboru barw i oświetlenia warto zdać sobie sprawę z pułapek, w które można wpaść podejmując nieprzemyślane decyzje. Dotyczy to zarówno projektowania, jak i zamawiania elementów wystroju wnętrz. Mając wiedzę o błędach będziemy wiedzieć czego unikać i ewentualnie co poprawić.

Do najczęściej popełnianych błędów możemy zaliczyć:

- niespójną i chaotyczną kolorystykę,

- zły dobór tekstur i kształtu mebli,

- niepoprawne rozmieszczenie punktów świetlnych i przypadkowe barwy światła,

- złą akustykę

- a także - wychodząc nieco poza samą aranżację wnętrz - nieregularne sprzątanie i towarzyszące im kurz i widoczne odciski palców na elementach wyposażenia, dress code personelu niespójny z wizją całości marki oraz nieświeży zapach w pomieszczeniu.

Dobry projekt luksusowego sklepu

Wnętrza luksusowych sklepów nigdy nie są przeładowane produktami. Mają idealnie zbilansowaną powierzchnię ekspozycyjną i komunikacyjną. Nie ma zatem ścisku i przytłaczającej ilości półek i wieszaków. Ma to oczywiście głębokie uzasadnienie. Sklepy z dobrami luksusowymi są dedykowane dość wąskiej grupie kupujących. Przestrzeń takiego butiku ma zapraszać i gościć, a nie przytłaczać i popędzać, tak jak np. w hipermarkecie, skąd aż chce się uciec, bo w głowie się kręci od nadmiaru... wszystkiego.

Dlatego we wnętrzu sklepu prestiżowej marki znajdziemy zarówno spójną kolorystykę ścian i podłóg, odpowiednio dobrane oświetlenie główne i dekoracyjne, jak i miękkie dywany, wygodne kanapy, fotele i konsole z wazonami pełnymi kwiatów. Te wszystkie „wyróżniki” zostały przecież kiedyś zaprojektowane i uwzględnione w kosztorysie, który wchodzi w skład ogólnego biznes planu firmy. Ważne zatem jest żeby wiedzieć co dokładnie należy zakupić, żeby inwestycja była dobrze oszacowana i w przewidywanym czasie zaczęła przynosić zyski.

We wnętrzu sklepu prestiżowej marki znajdziemy zarówno spójną kolorystykę ścian i podłóg, odpowiednio dobrane oświetlenie główne i dekoracyjne, jak i miękkie dywany, wygodne kanapy, fotele i konsole z wazonami pełnymi kwiatów
We wnętrzu sklepu prestiżowej marki znajdziemy zarówno spójną kolorystykę ścian i podłóg, odpowiednio dobrane oświetlenie główne i dekoracyjne, jak i miękkie dywany, wygodne kanapy, fotele i konsole z wazonami pełnymi kwiatów

Luksusowy sklep: wybieramy materiał wykończeniowy

Podłoga często jest niedoceniona, wręcz niezauważalna. W rzeczywistości to właśnie ta pozioma powierzchnia „prowadzi” klienta po sklepie. W niewielkich lokalach pożądane są zwłaszcza wzory jednorodne na podłodze. Taki motyw ułożony w jednym kierunku powiększa i porządkuje przestrzeń. Nie stawia „formalnych” granic. Z kolei w bardzo dużych przestrzeniach sprawdzą się podłogi z wzorami niejednorodnymi. Inna tekstura lub/i kierunek układania w bardzo dużych przestrzeniach powoduje tworzenie stref, co jest bardzo przydatne przy wielu działach: damskim, męskim, dziecięcym, itp.- bez potrzeby wydzielania osobnych części ścianami.

Większe natężenie ruchu w sklepie powoduje szybsze ścieranie powierzchni posadzki. I tak jak ściany można w dość łatwy sposób odświeżyć, tak wymiana podłogi wiąże się z dużo większym nakładem pracy i pieniędzy. Warto zatem zainwestować w dobrej jakości produkt już na samym początku i dbać podczas konserwacji. Wśród najczęściej wybieranych materiałów są gres, panele winylowe oraz kamień naturalny (np. granit, marmur, trawertyn). Efektownymi dodatkami dodającymi charakteru podłogom sklepowym są maty, tworzące świetlne ścieżki oświetlenie na wzór samolotowego oraz, oczywiście, dywany.

Wśród najczęściej wybieranych jest m.in. kamień naturalny (np. granit, marmur, trawertyn).
Wśród najczęściej wybieranych jest m.in. kamień naturalny (np. granit, marmur, trawertyn).

Pomimo faktu, że wypolerowana posadzka jest uznana za bardzo elegancką, warto pamiętać, że nie może być zbyt błyszcząca i śliska. Po pierwsze taka powierzchnia działa jak lustro i bardzo skutecznie odbije nam zarówno światło - mogąc powodować oślepienie, jak i samą oprawę, a tę często chcemy ukryć. No i nie o taki efekt nam chodzi... Po drugie nie chcemy narazić klienta na kontuzję, czy wręcz kalectwo, a siebie na wypłatę odszkodowania z tytułu utraty zdrowia. 

Ściany to arcyważny temat. To właśnie ich wykończenie tworzy oprawę dla prezentowanych produktów. Im większy kontrast między tłem a obiektem tym większy efekt teatralności. I o to przecież chodzi. Przy ścianach w zasadzie nie ma sztywnych reguł, czy ma być jeden materiał wykończeniowy, czy kilka. Wszystko zależy od strategii marki. Z pewnością trzeba pamiętać jednak o zaletach uniwersalności tła przy przyszłej re-aranżacji.

Wśród najpopularniejszych materiałów wykończeniowych na ścianach w sklepach są farba, tapeta, cegła, panel ścienny dekoracyjny (np. gipsowy), płytka ceramiczna. Do wyboru mamy różnorodne rodzaje dodatków: podświetlane panele dekoracyjne, ekrany multimedialne, lustra, linie świetlne, lamele, boazeria angielska, obrazy, kurtyny (zasłony), żywe obrazy z mchu i gałązek.

Ściany to arcyważny temat. To właśnie ich wykończenie tworzy oprawę dla prezentowanych produktów. Oprócz materiału wykończeniowego warto zwrócić uwagę również na dodatki. Charakter wnętrzom nadadzą np. kurtyny i zasłony.
Ściany to arcyważny temat. To właśnie ich wykończenie tworzy oprawę dla prezentowanych produktów. Oprócz materiału wykończeniowego warto zwrócić uwagę również na dodatki. Charakter wnętrzom nadadzą np. kurtyny i zasłony.

Sufit w zdecydowanej większości przypadków jest przestrzenią „techniczną” dla wszelkiej maści szynoprzewodów, ukrytych opraw i listew oraz instalacji przeciwpożarowych, wentylacji i klimatyzacji. Może być neutralny i jednolity w postaci sufitu podwieszanego, ażurowy w postaci kraty, jeżeli takie są wymogi przeciwpożarowe (stałe urządzenia gaśnicze - tryskacze), np. w centrach handlowych. Sufit może jednak również posłużyć jako element wnętrza uwydatniający jego walory estetyczne, np. oryginalne sklepienie łukowe czy 100-letnie drewniane belki. W przypadkach uzasadnionych warto zainteresować się produktami dedykowanymi do pomieszczeń o gorszej akustyce, żeby wytłumić pomieszczenie, tworząc bardziej intymną, domową atmosferę.

Rola koloru w projekcie wnętrz sklepu

W projektowaniu każdego wnętrza, również tego sklepowego, ogromną rolę odgrywa kolor. Generalne założenie jest takie, aby klient zapomniał o całym świecie i chciał sam odkrywać nowe atrakcje. Mamy go zaciekawić, ale nie przytłoczyć. Zachwycić, zauroczyć... uwieść. Im więcej czasu spędzi w miłym jego sercu miejscu tym większe są szanse na udane zakupy, a to przekłada się na... stałą współpracę. Mówiąc bez ogródek – na zysk.

  • Złoto i srebro to bezsprzecznie synonimy luksusu, wraz z platyną kojarzone głównie z jubilerstwem, jednak są zbyt drogie by wykonywać z nich całe elementy, zatem szlachetne oryginały można z powodzeniem zastąpić, na przykład za pomocą chromu lub jego zamiennika znanego z przemysłu motoryzacyjnego (DLC = „diamond-like carbon”), albo po prostu stosując farby o metalicznym połysku. Dobrym zastępstwem będzie także stal nierdzewna w różnym wykończeniu, np. polerowanie matowe, satynowe, czy lustrzane, albo szczotkowanie, pokrywanie delikatnym wzorem lub też powlekanie metalem np. cyną, tytanem lub aluminium (uszlachetnienie).

Czerń, antracyt to kolory kojarzące się z siłą, elegancją i tajemniczością. Idealnie wpiszą się w aranżację luksusowego butiku.
Czerń, antracyt to kolory kojarzące się z siłą, elegancją i tajemniczością. Idealnie wpiszą się w aranżację luksusowego butiku.

  • Biel to z kolei symbol czystości i skromności, a w połączeniu ze złotem lub srebrem kojarzy się z nienachalnym bogactwem.
  • Czerń, antracyt – oznaka siły, elegancji i tajemniczości - podobnie jak biel wraz z metalami szlachetnymi przywodzi na myśl dobrobyt i zamożność.
  • Brąz, sepia, umbra, sjena, beż to odcienie natury, ziemi, symbolizuje trwałość, wiekowość, dostojeństwo i autorytet.
  • Purpura i fiolet kojarzą się z mądrością, dostojeństwem, sprytem, sferą duchową, magią.
  • Róż zazwyczaj przypisywany jest cechom kobiecym, dziewczęcym, delikatnym, nieco naiwnym, ale też słodyczy i poczuciu humoru.
  • Czerwień, karmazyn to barwy energii, śmiałości i odwagi, ale również arogancji, zatem trzeba z tym postępować rozważnie i rozsądnie zapraszać go do wnętrz. 
  • Błękit, kobalt, szafir symbolizują spokój, stateczność, bezpieczeństwo i profesjonalizm, a zieleń i szmaragd kojarzą się naturalnie z przyrodą, zdrowiem i świeżością.
  • Pomarańcz, bursztyn – to kolory tętniące życiem, witalnością, kreatywnością i młodością, a żółty – to kolor słońca, ciepła, ale też... zazdrości.

Warto uwzględnić powyższe skojarzenia w przygotowywaniu projektu wnętrz sklepu.

Mając już połączone barwy ze skojarzeniami, należałoby przygotować kilka propozycji zestawień kolorystycznych w odniesieniu do logotypu marki, tzw. „moodboardów”. Moodboardy to plansze, najczęściej w formie kolażu zdjęć, zestawiające obok siebie próbki różnych materiałów np. drewno (dąb), kamień (marmur calacatta), szczotkowane złoto, jasnobeżowa tkanina (wełna, welur) oraz gałąź kwitnącej wiśni. Poprzez zabawę kolorem i kształtem otrzymujemy ramy wizualne – kierunek, w jakim ma iść dalsza praca nad projektem wnętrz. I jest to tak naprawdę najtrudniejszy etap, ponieważ łatwo przeholować. Stosując zasadę „do trzech kolorów”, mamy jednak pewność, że nie przekroczymy granic dobrego smaku.

Oświetlenie w luksusowym sklepie

Całą ciężką pracę nad doborem idealnej kolorystyki można bardzo szybko zniweczyć źle dobranym i niefortunnie rozmieszczonym oświetleniem. Przy aranżacji luksusowego wnętrza sklepu kluczowe są takie kwestie jak temperatura barwowa światła (K) – np. świeczka ma temperaturę barwową 1800 K, wschód słońca 3000 K, lampa błyskowa 5500 K, współczynnik oddawania barw (CRI) – nie mniejszy niż 80, gdy 100 = światło dzienne; natężenie (lx) – 150-200 lx, wschód słońca przy bezchmurnym niebie 400-500 lx oraz redukcja lśnienia, czyli ukrywamy źródło światła przed klientem, kierując je w całości na prezentowany przedmiot.

Równie istotna jest również żywotność samej żarówki. Nie ma nic gorszego niż brak ciągłości świetlnej ścieżki. Każdy ciemny obszar powoduje, że klient instynktownie unika zaglądania w ten rejon sklepu, gdyż być może jest to strefa dostępna tylko dla personelu. Równie niekorzystne wrażenie robi mrugająca lub „przygaszona” świetlówka. Należy zatem być czujnym i regularnie serwisować lampy, by zachować prestiżowy charakter naszej marki.

Co jakiś czas sklep zmienia nieco lokalizację poszczególnych towarów, tak, żeby klienta stale czymś zaskakiwać, a przy okazji, żeby nie chodził na pamięć. I choć jest w tym pewna premedytacja to trzeba uważać, żeby ta strategia nie zemściła się na nas samych. Projekt powinien przewidywać kilka scenariuszy przemeblowań bez straty ergonomii. Należy pilnować stałych elementów, czyli np. głównych tras komunikacyjnych i zadbać, by były one zawsze świetnie oświetlone. Zależy od tego bezpieczeństwo klientów i personelu. 

Bardzo dobrą praktyką jest utrzymanie proporcji 60% - 40% na rzecz efektów dekoracyjnych. Różnica nie jest znacząca, za to podbija efekt teatralności. To z kolei utwierdza klientów w przekonaniu, że właściciel sklepu dba o szczegóły.

Meble i dodatki

Żeby odpowiednio wyeksponować nasz produkt, czy raczej całą rodzinę produktów, potrzebować będziemy różnorodnych typów mebli. Oto podstawowe, ale również najbardziej „trafione” elementy wyposażenia luksusowego wnętrza sklepu:

- lada do obsługi końcowej klienta (kasa) z blatem wysokim (dla kupującego) i niskim (dla personelu) z szufladami zamykanymi na klucz oraz panelem zasilającym typu lift box,

- regał lub komoda na torby firmowe (w strefie dostępnej wyłącznie dla personelu),

- gondole z półkami,

- gondole bez półek,

- konsole wysokie,

- konsole niskie,

- stoliki wysokie z witrynami (jubilerskie) i podświetleniem,

- stoliki niskie z witrynami i podświetleniem,

- półki z podświetleniem,

- półki bez podświetlenia,

- szafki niskie zamykane na klucz z podświetleniem dolnym (cokołowym),

- relingi montowane do sufitu,

- podesty i pochylnie; 

Błędem byłoby zapomnieć o witrynie sklepowej, której wyposażenie jest w zasadzie najważniejsze, gdyż stanowi wizytówkę naszej marki. Trzeba bardzo skrupulatnie podjeść do przestrzeni, którą dysponujemy i zaaranżować ją w najmniejszym detalu nie zapominając o tym, że możemy sobie pozwolić na nieco mocniejsze jej podświetlenie. Albo przeciwnie – słabsze, jeśli tym zagraniem odróżnimy się od konkurencji i zapewnimy intrygujący klimat, zachęcający klienta do sprawdzenia, co „artysta miał na myśli”.

Diabeł tkwi w szczegółach. Nasycone oko to dopiero jeden ze zmysłów. Do pełni szczęścia i sukcesu należy jeszcze zadbać o piękny zapach, nastrojową muzykę, aromatyczną kawę lub idealnie schłodzonego szampana, wygodną kanapę i... i koniec? Nie, musimy zapewnić również wzorową obsługę. Warto nadmienić, że prestiżowe marki dbają o spójny dress code i nienaganne maniery swojego personelu. 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.