REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Przyszłość aranżacji biur. Co się zmieni?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 06 lip 2020 11:02
Przyszłość aranżacji biur. Co się zmieni?
Jak znaleźć złoty środek w kwestii efektywności, bezpieczeństwa i komfortu pracy?, fot. John Schnobrich / Unsplash

Jesteśmy świadkami głębokiej transformacji modelu pracy i funkcjonowania w przestrzeni biurowej. COVID-19 to nie jedyny powód - jeszcze przed wybuchem epidemii pojawiły się nowe, globalne trendy gospodarcze i społeczne, które zainicjowały zmiany. Wiele znanych rozwiązań zostało lub zostanie zakwestionowanych, w ich miejsce pojawią się nowe koncepcje. Jak znaleźć złoty środek w kwestii efektywności, bezpieczeństwa i komfortu pracy? Jakie innowacje wdrażają wiodące firmy na rynku? Jak wreszcie przekonać pracowników, by z pełnym przekonaniem wrócili do biur?

REKLAMA

Epidemia postawiła przed firmami nowe wyzwania, związane przede wszystkim z bezpieczeństwem i koniecznością zapewnienia organizacji sprawnego funkcjonowania w realiach pracy zdalnej. Jedno jest pewne - biura już nigdy nie będą takie same. - Celem jest stworzenie sprawnie funkcjonującego modelu hybrydowego, umożliwiającego organizacji efektywne połączenie stacjonarnego biura, korzystania z powierzchni coworkingowych i pracy zdalnej. Wszystkie te elementy muszą współistnieć tworząc spójny ekosystem, zapewniający płynną wymianę informacji i interakcję bez względu na to, z którego z tych komponentów korzysta pracownik – wyjaśnia Wojciech Zebura, Director, Head of Warsaw w Nuvalu Polska. W jaki sposób powinno zmienić się biuro, by efektywnie spełniać swoją rolę w nowych realiach?

#1 zmiany w aranżacji

Stanowisku pracy w biurze dość niespodziewanie wyrósł konkurent w postaci domowego gabinetu. Choć praca w trybie home office stawała się coraz bardziej popularna jeszcze przed wybuchem epidemii, COVID-19 nadał tej zmianie niespotykane tempo. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi w Stanach Zjednoczonych aż 59 proc. pracowników, którzy z powodu epidemii pracują zdalnie, chce w miarę możliwości kontynuować pracę w tej formie. Choć metoda ta nie jest pozbawiona wad, wiele osób dostrzegło jej niezaprzeczalne korzyści, m.in. oszczędność czasu czy elastyczność. Oznacza to, że część pracowników zada pracodawcom pytanie: skoro wszystko działa dobrze, po co mam wracać do biura? I tu zaczyna się rola architektów.

Nowoczesna aranżacja biura powinna zachęcać pracowników do powrotu podkreślając jego atuty względem pracy w domu. Dotyczy to wielu aspektów – od ergonomicznego, profesjonalnego i wygodnego fotela oraz biurka (których zazwyczaj nie mamy w domach), przez odpowiednie oświetlenie, po atrakcyjny, przyjazny wystrój, czyli w skrócie - więcej domu w biurze. Kluczowe znaczenie w tym kontekście ma bezpieczeństwo – pracownik musi mieć pewność, że wracając do biura nie podejmuje niepotrzebnego ryzyka. Ten aspekt będzie miał największy wpływ na zmiany w podejściu do aranżacji. - Formuła open space, która dotąd była najbardziej popularna ze względu na największą efektywność, przejdzie głęboką przemianę. Otwarta przestrzeń będzie dzielona na mniejsze powierzchnie pracy zespołowej z wykorzystaniem modułowych ścianek, które umożliwiają szybką rearanżację w razie potrzeby. Wokół stanowisk pracy będzie więcej przestrzeni, by umożliwić pracownikom zachowanie zasad social distancingu. Powstaną małe salki do e-spotkań wyposażone w sprzęt multimedialny, które będą eliminowały konieczność kontaktu face-to-face w sytuacjach, które tego nie wymagają. W jadalniach social tables będą zastępowane przez małe stoliki – mówi Monika Szawernowska, CEO pracowni projektowej Concept Space.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.