W dynamicznie zmieniających się organizacjach i w otoczeniu zmieniających się uwarunkowań biznesowych stare modele biur przestają funkcjonować. Jednocześnie rynek, który w ostatnich latach cechuje się z jednej strony dynamicznym wzrostem podaży, a z drugiej znaczącymi zmianami zachodzącymi na rynku pracy – m.in. ewolucją stylów pracy – otwiera coraz szerzej drzwi dla nowych strategii z zakresu tworzenia środowiska pracy.
Raport "Workplace Strategy – zaprojektuj doświadczenie w pracy i wyprzedź jutro", opracowany pod kierownictwem Karoliny Dudek, odpowiadającej w BNP Paribas Real Estate Poland za projekty z obszaru Workplace Strategy, pokazuje czym jest i jakie funkcje pełni strategia środowiska pracy, jak wykorzystywać dane naukowe w jej opracowaniu, z jakimi biurowymi wyzwaniami mierzą się dziś firmy i jak wygląda proces projektowania biura idealnego.
Czym jest strategia środowiska pracy?
Zdaniem autorów raportu to nie tylko aranżacja biura, lecz także usystematyzowane podejście do tworzenia środowiska pracy oparte na wnikliwej – naukowej, metodologicznej – analizie tego, jak pracuje dana organizacja, jakie wykonuje zadania, w oparciu o jaki model biznesowy funkcjonuje i jakie ma rzeczywiste potrzeby. To także szereg odpowiedzi na pytania, które dotyczą funkcjonowania, komunikowania się, uczenia czy ścieżek kariery poszczególnych pracowników.
- Przemyślane i mądrze zaprojektowane biura powinny być dla firm inwestycją, a nie kosztem. Stworzenie takiej przestrzeni to oczywiście wymagający proces, ale przejście go w odpowiedni sposób procentuje na koniec biurem, które podnosi efektywność pracy, usprawnia współpracę między zespołami, pomaga w lepszej komunikacji i transferowaniu wiedzy, często także jest narzędziem rozwiązywania problemów biznesowych. Pomaga również wdrażać strategie i różne projekty biznesowe - mówi Małgorzata Fibakiewicz, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Biurowych, BNP Paribas Real Estate Poland.
I dodaje, że biura stworzone w oparciu o strategię środowiska pracy często pomagają kształtować kulturę organizacyjną i budować reputację firmy, co niewątpliwie pomaga przyciągać do firmy największe talenty.
Jednym z ważniejszych wniosków płynących z raportu jest konieczność współtworzenia strategii dobrych biur i doboru do nich konkretnych rozwiązań we współpracy z ich przyszłymi użytkownikami.
Zaangażowanie zespołów w tworzenie miejsca pracy powinno odbywać się na kilku płaszczyznach. Aranżowanie przestrzeni nie jest tylko zagadnieniem technicznym. Jest także związane z procesami społecznymi w organizacjach. Te dwa wymiary – techniczno-organizacyjny i społeczny – są równie istotne. Na rynku daje się zaobserwować pewien paradoks, polegający na oczekiwaniu od pracowników zaangażowania, przedsiębiorczości, innowacyjność przy jednoczesnym wyłączaniu ich z procesu tworzenia środowiska pracy. Pytanie, jak w takim razie mają oni się czuć odpowiedzialni, jak mają identyfikować się z miejscem pracy, jeśli nie mają na nie żadnego wpływu? - mówi Karolina Dudek, pomysłodawczyni i autorka raportu, Workplace Strategy Manager, BNP Paribas Real Estate Poland
Biuro jak dobra apka
Raport "Workplace Strategy – zaprojektuj doświadczenie w pracy i wyprzedź jutro" pokazuje przykład organizacji, która wspólnie z Karoliną Dudek, Workplace Strategy Manager w BNP Paribas Real Estate Poland, stworzyła strategię swojego środowiska pracy i dostosowała do niej swoje biuro. To Monterail, według Financial Times i Deloitte jedna z najszybciej rozwijających się firm technologicznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Biuro, tworzącego od 8 lat aplikacje webowe i mobilne, software house’u mieści się we Wrocławiu w budynku przy Oławskiej 27-29.
Zaprojektowanie mądrego i dobrego biura to jak zaprojektowanie dobrej aplikacji. Popatrzmy na design biura jak na interfejs produktu cyfrowego, oba powinny mieć możliwość zmiany wraz z kolejnymi operacjami, ale jednocześnie powinny zachowywać spójność. Specyfiką naszej pracy jest dosyć dynamiczna skalowalność biznesu. Wraz z rozwojem istniejących projektów albo z pojawieniem się nowych, powstają kolejne zespoły, zdarza się też, że niektóre osoby realizują zadania w więcej niż jednym projekcie. Z tego względu, strategiczne jest zapewnienie nie tylko dobrej komunikacji i organizacji pracy dla poszczególnych działów, ale także stworzenie i dbanie o odpowiednią kulturę organizacji - mówi Szymon Boniecki, współzałożyciel Monterail.
Najbardziej niezwykłym miejscem w biurze – dopasowanym do stylu pracy – jest amfiteatr z wydzieloną sceną i monitorami zainstalowanymi pod sufitem. To otwarte i centralne miejsce w którym raz w tygodniu zbiera się cały zespół. Wtedy ogłaszane są najważniejsze informacje z życia firmy, przekazywane są wiadomości o nowych kontraktach czy podsumowania projektów, ale to także czas na powitania nowych osób w zespole i zapowiedzi nadchodzących meczy piłkarskich firmowej drużyny ZKS Monterail. Szymon Boniecki podkreśla, że ideą tej przestrzeni jest otwartość, dlatego wieczorami w amfiteatrze odbywają się m.in. spotkania społeczności programistycznych. To także jedno z narzędzi headhunterskich firmy.
Od czego by tu zacząć...
Kluczem w sprawnym przeprowadzeniu złożonego procesu tworzenia strategii środowiska pracy jest jego dobre zaplanowanie w oparciu o założenia i wiedzę oparte na badaniach. Holistyczne podejście przynosi wiele korzyści – pomaga dokładnie zrozumieć, w jaki sposób działa organizacja, zdefiniować sytuację wyjściową, a także zaplanować proces aranżacji i zaangażować w niego ludzi. To szczególnie istotne w sytuacji, w której rynek powierzchni biurowych oferuje wiele możliwości.
- Biuro w wieżowcu, w kameralnej kamienicy albo w industrialnych wnętrzach? W jakiej lokalizacji, w jakim sąsiedztwie biznesowym, z jakim zapleczem i co istotne za ile? Odpowiedzi na te pytania będą kształtować firmę przez co najmniej kilka lat - konkluduje Małgorzata Fibakiewicz, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Biurowych, BNP Paribas Real Estate Poland.
Założyciel Archimedia
Założyciel Medusagroup
Założyciel Medusagroup
Architekt, Wiceprezes Zarządu Oddziału Krakowskiego SARP SARP
współwłaściciel Biuro Architektoniczne DDJM
Właściciel Kulczyński Architekt