REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Scenariusze dla polskiego meblarstwa po czasach pandemii

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 27 lip 2020 13:10
fot. Unsplash

Polski przemysł meblarski został mocno dotknięty przez sytuację związaną z epidemią koronawirusa. Niemniej szybsze, niż pierwotnie planowano, otwarcie handlu pomogło ograniczyć skalę spadków. Pewną nadzieję dla branży stanowi również rezygnacja z wyjazdów urlopowych mieszkańców Europy czy tania złotówka. Dużą rolę w poprawie sytuacji odegra też ekspansja na nowe rynki – zwłaszcza Stany Zjednoczone. Jak wygląda obecnie kondycja polskiego meblarstwa i jakie są prognozy na przyszłość?

REKLAMA

Zgodnie z danymi Monitora Sektorowego (DAE PKO BP) z 15 maja 2020 r. w przededniu kryzysu wyniki firm meblarskich były dobre. W czwartym kwartale 2019 r. przychody firm średnich i dużych były o 6,2 proc. wyższe rok do roku, a stopa zysku netto wyniosła 4,9 proc., co oznacza wzrost o 1,1 proc. rok do roku. – Polska branża meblarska to światowy lider w dziedzinie produkcji mebli. Według ostatnich dostępnych danych w roku 2019 zajmowaliśmy 6. miejsce na świecie pod względem wartości wyprodukowanych mebli, a także 2. miejsce na świecie (1. miejsce w Europie) pod względem wyeksportowanych mebli. Na tak wysoką pozycję naszego sektora pracuje codziennie ponad 29 000 przedsiębiorstw meblarskich, gdzie pracę znajduje blisko 200 000 osób – powiedział Michał Strzelecki, dyrektor Biura Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli. – Co ważne, w roku 2019 branża meblarska w Polsce wyprodukowała meble za ponad 50 mld złotych, z czego około 90 proc. z nich trafiło na eksport. Polska branża meblarska posiada także ogromny wpływ na polskie PKB, z udziałem blisko 2,3 proc. w roku 2019. Jednocześnie polskie meble generują ponad 36 mld zł dodatniego salda w handlu zagranicznym – dodał. Niestety sytuacja zaczęła się diametralnie zmieniać w marcu 2020 r.

Pandemiczne „trzęsienie ziemi” i jego skutki

– W związku z restrykcjami wprowadzonymi w wyniku epidemii wirusa SARS-CoV-2 w Polsce i praktycznie na całym świecie sytuacja w polskiej branży meblarskiej stała się dramatyczna z dnia na dzień. Zamknięcie możliwości handlu i zalecenia pozostania w domach spowodowały, że 16 i 17 marca wydarzyło się „trzęsienie ziemi”, które zatrzymało polską lokomotywę eksportową – powiedział Michał Strzelecki. Skala utraty obrotów w okresie marzec-maj szacowana jest na 4 mld złotych. Z kolei przeciętne zatrudnienie luty-kwiecień zostało ograniczone ze 164 do 153 tys. etatów – głównie poprzez ograniczanie czasu pracy, jednak około 4 tys. osób trwale straciło pracę. Powodem kryzysu w branży meblarskiej jest brak popytu wynikający z zakazu handlu, zaleceń pozostania w domach oraz nagłego spadku wskaźników ufności konsumenckiej.

Początkowo eksperci oceniali, że spadek obrotów branży meblarskiej w 2020 r. może wynieść nawet 17 mld złotych, czyli około 35 proc. mniej w stosunku do roku 2019. Skalę spadków pomogło jednak ograniczyć szybsze otwarcie handlu. Kolejny, niespodziewany i pozytywny impuls przyniósł boom remontowy, którego pojawienie przypisuje się rezygnacji z wyjazdów wakacyjnych dużej grupy Europejczyków. Niepewność, jak będzie się rozwijać sytuacja z koronawirusem jesienią, wciąż przekłada się na bardzo trudną sytuację na rynku pracy. – W wyniku negatywnych skutków, jakie niesie za sobą drastyczne ograniczenie sfery produkcyjnej i handlowej, pracę w tym roku straciło ponad 7 tysięcy osób – ocenił Michał Strzelecki.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.