REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Sufit jako piąta ściana: dlaczego warto sięgnąć po kolor?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 15 mar 2021 11:15
Sufit jako piąta ściana: dlaczego warto sięgnąć po kolor?
Kolor to doskonała okazja do zaprojektowania przestrzeni, która zrobi realną różnicę – od ułatwiania zasypiania lub zmniejszania stresu po zwiększanie produktywności. Na zdj. Youmuseum, fot. mat. Rockfon
Sufit jako piąta ściana: dlaczego warto sięgnąć po kolor?
Sufit jako piąta ściana: dlaczego warto sięgnąć po kolor?
Sufit jako piąta ściana: dlaczego warto sięgnąć po kolor?
Sufit jako piąta ściana: dlaczego warto sięgnąć po kolor?
Sufit jako piąta ściana: dlaczego warto sięgnąć po kolor?
Sufit jako piąta ściana: dlaczego warto sięgnąć po kolor?
Sufit jako piąta ściana: dlaczego warto sięgnąć po kolor?
Sufit jako piąta ściana: dlaczego warto sięgnąć po kolor?
Sufit jako piąta ściana: dlaczego warto sięgnąć po kolor?
Sufit jako piąta ściana: dlaczego warto sięgnąć po kolor?
Sufit jako piąta ściana: dlaczego warto sięgnąć po kolor?
Sufit jako piąta ściana: dlaczego warto sięgnąć po kolor?

Najpopularniejszy kolor sufitu to bez wątpienia biały! Ale czy sufit musi być biały? Dlaczego nie wykorzystać kolorów w nowym projekcie?

REKLAMA

– Nastrój lub uczucie, które chcemy wywołać naszym projektem, często można uzyskać za pomocą kolorów, nawet na poziomie podświadomości. Uważam również, że sufit należy traktować jako „piątą ścianę”, która jest tak samo ważna jak ściany i podłoga – a nie jako element, o którym myśli się na samym końcu. Polecam, aby wybierając kolory sufitu, trzymać je nad sobą, żeby wyobrazić sobie, jak będą wyglądać w tym miejscu – mówi Sara Garanty, ekspertka w dziedzinie barw i projektantka wnętrz.

Sara Garanty wraz z zespołem prognostów trendów w projektowaniu współpracujących z marką Rockfon wyodrębnili cztery trendy projektowania wnętrz, które będą najbardziej popularne w nadchodzących latach.

Uncluttered Wabi-Sabi to trend charakteryzujący się minimalistyczną, spokojną estetyką inspirowaną Japonią. Odchodzimy w nim od bezosobowej perfekcji, aby celebrować humanizm, prostotę i niedoskonałość. Trend obejmuje lekkie, przejrzyste materiały – jedwab, dymne szkło i len. Paleta barw to jasne szarości i ciepłe beże.

Calm Enclosure odzwierciedla potrzebę schronienia się w przytulnym wnętrzu w obliczu globalnej niepewności. Trend wykorzystuje najżywsze kolory, które dają siłę, podnoszą na duchu i dodają energii, a jednocześnie nie są krzykliwe ani narzucające się: ciepłe żółcie, głębokie czerwienie.

Biophilic Awareness wyraża się poprzez „wprowadzenie do wewnątrz natury”, włączenia kamienia, drewna, roślin, naturalnego światła, a nawet wody, w wystrój wnętrza. Kolory tego trendu do kolory natury: błękity i zielenie.

Trend Technology inspirowany jest połączeniem człowieka i sztucznej inteligencji. Znajduje odzwierciedlenie w subtelnych futurystycznych projektach, zestawiających regularne i nieregularne formy, twarde i miękkie materiały, błyszczące i matowe powierzchnie. Paleta czystych błękitów, granatów i srebra.

Kolory na suficie

Trendy te stały się punktem wyjścia do wyboru 34 kolorów do nowej linii sufitów akustycznych Rockfon Color-all®. Linia ta komponuje się z nowoczesnymi materiałami budowlanymi, takimi jak naturalny kamień, beton architektoniczny, szkło i metal. Co więcej, pozwala spełnić wysokie wymagania dotyczące komfortu akustycznego we wnętrzu (klasa pochłaniania dźwięku – A) oraz bezpieczeństwa przeciwpożarowego (klasa reakcji na ogień A1). Konstrukcja sufitu może być widoczna, częściowo ukryta lub całkowicie ukryta. Dodatkowo, dzięki możliwości doboru koloru konstrukcji jesteśmy w stanie uzyskać kolorowy, akustyczny sufit o monolitycznym wyglądzie.

Jakie kolory wybierać do wnętrz?

Kolor to doskonała okazja do zaprojektowania przestrzeni, która zrobi realną różnicę – od ułatwiania zasypiania lub zmniejszania stresu po zwiększanie produktywności. Na przykład rejestracja w szpitalu musi stwarzać przyjazne wrażenie, aby ludzie czuli się bezpiecznie i swobodnie. Warto w takiej sytuacji wybrać jasną zieleń, kolor równowagi i harmonii między umysłem, ciałem i emocjonalnym ja. Daje nam poczucie bezpieczeństwa na bardzo pierwotnym poziomie i znakomicie wycisza, ponieważ znajduje się w środkowej części widma optycznego i nie wymaga wysilania oczu. Żółty kojarzy się ze słońcem i napawa optymizmem, pozytywną energią i pewnością siebie. Jeśli jaskrawe odcienie żółtego wydają się przesadzone, weźmy pod uwagę odcień „musztardowy”, „szafranowy” lub bladożółty. Czerwony pobudza fizycznie. To kolorystyczny odpowiednik podwójnego espresso. Jeśli zdecydowane czerwienie są zbyt pobudzające, wypróbujmy jaśniejsze odcienie, takie jak „arbuzowy”, i blade czerwienie, czyli róż. Odcienie niebieskiego sprawdzają się w przestrzeniach, w których ludzie mają się zastanawiać, skupić i myśleć.

Psychologia koloru – o co w tym chodzi?

Kolor nie ma na nas wpływu tylko wtedy, gdy śpimy. Jednak większość z nas nie zdaje sobie sprawy z powodów, dla których dokonujemy takich, a nie innych wyborów kolorystycznych. Widzenie koloru zaczyna się w naszym ciele jako doświadczenie fizyczne, ale kończy reakcją emocjonalną. To właśnie ta reakcja stanowi podstawę badań nad psychologią koloru i projektowania.

Jak wpływa na nas kolor?

Niektóre badania sugerują, że istnieją wspólne dla wszystkich ludzi reakcje na kolory i ich połączenia. Na przykład czarny z żółtym lub czarny z czerwonym instynktownie rozpoznajemy jako niebezpieczeństwo lub znak ostrzegawczy. Istnieją też wyuczone skojarzenia oparte na kulturze – np. w Chinach kolor czerwony jest kojarzony ze szczęściem i dobrobytem. Na nasze wybory kolorystyczne wpływają też trendy w modzie i projektowaniu oraz osobiste skojarzenia, takie jak ulubione święto, czy drużyna sportowa.

Każdy kolor wywołuje w nas reakcje emocjonalne. Do tego dochodzi jego pobudzające lub kojące działanie. – Jeśli kolor jest mocno nasycony, prawdopodobnie będzie miał działanie pobudzające, a jeśli jego nasycenie jest niskie – kojące. Na przykład niebieski to kolor odnoszący się do umysłu. Ciemniejsze, intensywnie nasycone odcienie niebieskiego sprzyjają skupieniu i koncentracji, a jasne błękity mogą uspokoić umysł. Podobnie jasne zielenie relaksują, a intensywna limonkowa zieleń pobudza – wyjaśnia Karen Haller, specjalistka w dziedzinie psychologii koloru i projektowania. Projektanci mogą wykorzystywać tę wiedzę do wywoływania oczekiwanych uczuć i zachowań we wnętrzach.

Więcej inspiracji: Zainspiruj się najnowszymi trendami w dziedzinie projektowania wnętrz i kolorowych rozwiązań akustycznych - Rockfon Colours of Wellbeing.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.