Sztuczna inteligencja zmieni zasady funkcjonowania sklepów



PAP - 05-08-2019 09:41


System polskiej firmy Itmagination z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI) analizującej ruch i kolejki w sklepie w czasie rzeczywistym ma wspomóc efektywne zaplanowanie pracy obiektu oraz zarządzanie personelem.

Firma stworzyła system pomagający w optymalizacji zatrudniania i efektywnego rozmieszczania towarów na półkach. Poprzez wysyłane na bieżąco powiadomienia, SMS-y i maile informuje, kiedy należy otworzyć kolejną kasę, zanim jeszcze pojawi się kolejka. Zebrane dane historyczne pozwalają także na prognozę i optymalizację obsługi z dużym wyprzedzeniem. System bierze pod uwagę trendy, ułożenie produktów, dzień tygodnia, godziny odwiedzania sklepu, nadchodzące święta i wydarzenia, dane regionalne i pogodowe.

"Dzięki rozpoznawaniu obrazu, analizie ułożenia produktu i przeprowadzanych transakcji jesteśmy w stanie zidentyfikować czynniki oraz konfiguracje, przy których ruch w sklepie jest największy. System podpowie nam, kiedy będziemy potrzebowali dodatkowych kas oraz pracowników i na ile godzin. Co więcej, stosowane algorytmy i analiza danych historycznych pomagają wykryć produkty i półki, które cieszą się największym zainteresowaniem klientów, a które są dla nich najmniej dostępne" - wyjaśnił Łukasz Dylewski z Itmagination. "Celem biznesowym produktu jest wsparcie sklepu od strony operacyjnej oraz poprawa odczucia konsumentów poprzez niwelowanie kolejek" - dodał.

Według badania Mastercard blisko połowa Polaków rezygnuje z zakupów, gdy kolejka jest zbyt długa.

Na podstawie danych przechowywanych przez sklep oraz tych zbieranych w czasie rzeczywistym, system tworzy raport z wynikami i zaleceniami dot. optymalnego rozmieszczenia półek i towarów. Tym samym, jest on w stanie przygotować rekomendację najlepszej oferty (Next Best Offer) dopasowanej do realnych i aktualnych potrzeb klientów danego sklepu.

Itmagination u jednego ze swoich klientów wdrożyło już prototypowo system pozwalający prognozować ruch w sklepie i w porę wykrywać i informować, kiedy kolejka może się utworzyć. Firma zapewnia, że rozwiązanie sprawdzi się zarówno w sklepie spożywczym czy odzieżowym, jak i restauracji.

Do zbierania danych system rozpoznawania kolejek wykorzystuje istniejącą infrastrukturę sklepu, czyli kamery już zainstalowane w budynku, historyczne dane sprzedażowe oraz cechy, zbierane w każdym systemie CRM. Pozyskiwane informacje są w pełni anonimowe, co eliminuje ewentualność jakichkolwiek problemów związanych z ochroną danych osobowych. Algorytmy uczenia maszynowego w oparciu o AI liczą wyłącznie liczbę "sylwetek" w zasięgu danej kamery. Kolejki identyfikowane są natychmiast, a dzięki synchronizacji kamer w sklepie, kierownictwo otrzymuje dokładną liczbę kas potrzebnych w danym momencie do obsługi precyzyjnie przewidzianej liczby klientów - zapewnia firma.