REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

The Workshop of Dreams, czyli jak z drewna zbudować marzenia

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 15 lis 2016 11:46
The Workshop of Dreams, czyli jak z drewna zbudować marzenia
Family of Tables fot. Uxío Da Vila
The Workshop of Dreams, czyli jak z drewna zbudować marzenia
The Workshop of Dreams, czyli jak z drewna zbudować marzenia
The Workshop of Dreams, czyli jak z drewna zbudować marzenia
The Workshop of Dreams, czyli jak z drewna zbudować marzenia
The Workshop of Dreams, czyli jak z drewna zbudować marzenia
The Workshop of Dreams, czyli jak z drewna zbudować marzenia
The Workshop of Dreams, czyli jak z drewna zbudować marzenia
The Workshop of Dreams, czyli jak z drewna zbudować marzenia
The Workshop of Dreams, czyli jak z drewna zbudować marzenia
The Workshop of Dreams, czyli jak z drewna zbudować marzenia
The Workshop of Dreams, czyli jak z drewna zbudować marzenia
The Workshop of Dreams, czyli jak z drewna zbudować marzenia
The Workshop of Dreams, czyli jak z drewna zbudować marzenia
The Workshop of Dreams, czyli jak z drewna zbudować marzenia

Cztery zespoły złożone z najbardziej utalentowanych współczesnych hiszpańskich architektów i projektantów wykonały na życzenie znanych twórców reprezentujących różne dziedziny (m.in. literaturę, naukę czy sztukę kulinarną) obiekty ich marzeń z różnych gatunków amerykańskiego drewna liściastego. Ta inspirująca przygoda została zainicjowana przez Marthę Thorne, dziekan IE School of Architecture and Design w Madrycie. Rezultaty zaprezentowano na wystawie.

REKLAMA

Wystawa „The Workshop of Dreams” miała miejsce podczas HAY Festival Segovia, corocznego święta hiszpańskiej kreatywności i drewnianego rękodzieła. Partnerem tego przedsięwzięcia było Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC).

- Podczas projektu twórcy mieli wyjątkową możliwość pracy od samego początku. Projektant i zamawiający musieli się poznać, by następnie wspierać się nawzajem w przełamywaniu granic i swobodnie analizować nowe pomysły. Powstałe przedmioty stały się ucieleśnieniem marzeń – zarówno osoby inspirującej, jak i projektanta. Zrodziły się nowe formy projektów, wykorzystano pomysły, które wcześniej przychodziły autorom do głowy bez szans na realizację - powiedziała Martha Thorne.

Martha Thorne zamówiła niezwykły zestaw stolików do kawy u Benedetty Tagliabue, architekt mieszkającej i pracującej w Barcelonie, założycielki Miralles Tagliabue EMBT. Zespół RCR Arquitectes zaprojektował wyjątkowy i w pełni ergonomiczny fotel wypoczynkowy dla pisarza Javiera Cercasa. Jacob Benbunan, założyciel i dyrektor generalny spółki Saffron, specjalizującej się w globalnym pozycjonowaniu marek, podjął się interpretacji nadzwyczajnego projektu ruchomego domu dla paleoantropologa Juana Luisa Arsuagi. Natomiast Izaskun Chinchilla stworzyła niezwykły wózek kuchenny dla wyróżnionego trzema gwiazdkami Michelin duetu ojciec-córka, Juana Mari i Eleny Arzak. Produkcję czterech obiektów powierzono wykwalifikowanym rzemieślnikom z La Navarra, specjalistycznego zakładu stolarskiego w pobliżu Madrytu.

Obiekty powstałe w ramach „The Workshop of Dreams” zaprojektowano z myślą o ich wieloletnim wykorzystaniu.

FAMILY OF TABLES

Projekt: Benedetta Tagliabue (Miralles Tagliabue EMBT)

Zamawiająca: Martha Thorne

Gatunki drewna: czerwony dąb amerykański, tulipanowiec amerykański, orzech amerykański, ambrowiec amerykański

Początkowo Martha Thorne, dyrektor wykonawcza Nagrody Pritzkera w dziedzinie Architektury, nie miała ściśle sprecyzowanych oczekiwań. - Podczas rozmowy okazało się, że czas spędzany z przyjaciółmi jest dla mnie najważniejszy. Przyjaciele są moją hiszpańską rodziną. Mimo, że czasu na życie towarzyskie mam niewiele, gdy się nam wreszcie uda spotkać, preferuję komfortowe wnętrza, w których można postawić na dzielenie się wszystkim. A trudno wyobrazić sobie mebel inny niż stolik, który bardziej sprzyjałby zarówno posiłkom, jak i delektowaniu się książką przy filiżance kawy – powiedziała Martha. Benedetta przeprowadziła szeroko zakrojone badania. Efektem pracy stał się zestaw stolików do kawy w dwóch modelach. Model „wstęgowy”, charakteryzujący się subtelnym, opływowym kształtem oraz model „profilowy”, będący drobiazgowym połączeniem profili twarzy Marthy i Benedetty.

Małe stoliki „wstęgowe” składają się z klejonych warstw forniru. Te przedmioty, o charakterze zdecydowanie rękodzielniczym, były najbardziej wymagające w procesie produkcji. - Musieliśmy przygotować indywidualne formy, by odwzorować nieregularne, obłe kształty każdego stolika – powiedział Félix Larragueta, dyrektor zakładu La Navarra.

CERCAS TERRITORY

Projekt: RCR Arquitectes

Zamawiający: Javier Cercas

Gatunek drewna: wiśnia amerykańska

Czytanie i pisanie to zajęcia, którym Javier Cercas, wybitny hiszpański pisarz, oddaje się najczęściej – stąd jego marzenie o wygodnym miejscu do pracy. Natomiast podczas rozmów pisarza z architektami ze studia RCR Arquitectes marzenie zmieniało kształt, przybierając ostatecznie postać przestrzeni bardziej uniwersalnej, umożliwiającej płynne przechodzenie pomiędzy poszczególnymi formami aktywności: odpoczynkiem, medytacją, czytaniem i rozmyślaniami.

Zgodnie z wizją przyjętą przez studio RCR Arquitectes podjęto decyzję o połączeniu wyrafinowanych technologicznie metod z subtelnością form naturalnych, tworząc prawdziwie fascynujący obiekt. Ślady skanu ciała pisarza można odnaleźć w kształtach ostatecznej formy – ergonomicznego mebla, w pełni dopasowanego do kształtu ciała użytkownika. Ze względu na konieczność szczegółowego odwzorowania złożonej formy, obiekt wyprodukowano z wykorzystaniem urządzenia CNC (sterowanego numerycznie przy pomocy komputera). - Wiśnia amerykańska, z której zrobione jest »Cercas Territory« to wspaniałe drewno – jest piękne i wysokiej jakości, a praca z nim to prawdziwa przyjemność – tak skomentowali wybór drewna rzemieślnicy z zakładu La Navarra.

LIMITING FACTOR

Projekt: Jacob Benbunan (Saffron)

Zamawiający: Juan Luis Arsuaga

Gatunek drewna: tulipanowiec amerykański

Juan Luis Arsuaga, jeden z najbardziej uznanych naukowców w dziedzinie paleontologii i antropologii, „czynnikami ograniczenia” nazywa elementy, bez których człowiek nie byłoby w stanie przetrwać. Z takiego podejścia zrodziła się koncepcja marzenia o niewielkiej, mobilnej chacie z drewna, która uwzględniałaby wszystkie takie czynniki, umożliwiając tym samym jej mieszkańcowi spędzenie kilku dni w górach i cieszenie się naturą.

Aby urzeczywistnić marzenie paleoantropologa, Jacob Benbunan i jego zespół z firmy Saffron musieli cofnąć się do korzeni. Interpretując życzenie Arsuagi, zamierzali stworzyć schronienie, wpisujące się w naturalne otoczenie, które można zabrać w góry i tam zostawić. - Tym samym architektura zaczyna pełnić funkcję służebną wobec człowieka i natury – wyjaśnił Jacob Benbunan.

- Jest to projekt szczególny, składający się z szeregu wachlarzy, rozkładanych do postaci przypominającej schronienie -  opisał efekt pracy Félix Larragueta, dyrektor zakładu La Navarra. - W tulipanowcu, z którego wykonano projekt »Limiting Factor« doskonale się pracuje, drewno nie skręca się i nie odkształca. Poza tym jest lekkie, dzięki czemu obiekt waży stosunkowo niewiele, jak na swój rozmiar – dodał Larragueta.

A WINDOW TO THE ARZAK UNIVERSE

Projekt: Izaskun Chinchilla

Zamawiający: Juan Mari i Elena Arzak

Gatunki drewna: tulipanowiec amerykański, czerwony dąb amerykański, twardy klon amerykański, miękki klon amerykański, wiśnia amerykańska i olcha amerykańska

Juan Mari i jego córka Elena Arzak prowadzą restaurację „Arzak” w San Sebastian, nagrodzoną trzema gwiazdkami Michelin. Zajmuje ona ósme miejsce w rankingu najlepszych restauracji na świecie. Zgodnie twierdzą, że dzięki przyborom kuchennym są w stanie tworzyć innowacyjne, interesujące i eksperymentalne potrawy. - Byłoby wspaniale, gdybyśmy gotując mogli mieć wszystkie sztućce i naczynia w zasięgu ręki – podkreśliła Elena. Izaskun Chinchilla wpadła na pomysł, że ich goście byliby zainteresowani widokiem wielu przyborów kuchennych, które pozwoliłyby im zrozumieć złożony proces kryjący się za każdym daniem. W jej projekcie znalazło się okno przeznaczone dla obu głównych aktorów świata rodziny Arzak: kucharza i konsumenta.

Projekt umożliwia kucharzowi zaproszenie gościa, by rzucił okiem w głąb kuchni i spożył posiłek przy stole, przy którym przygotowano potrawę. „A Window to the Arzak Universe” stanowi bezpośrednią interpretację zrównoważonej amerykańskiej gospodarki leśnej. Wykorzystano w nim sześć różnych gatunków drewna, odzwierciedlając objętość upraw. Gatunki o większej i mniejszej populacji wykorzystano odpowiednio w elementach największych i najmniejszych.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.