REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Tkanina jako nośnik emocji i tło dla rzeźb w wystawie Galerii Studio

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 10 mar 2022 11:37
Tkanina jako nośnik emocji i tło dla rzeźb w wystawie Galerii Studio
Wystawa MATERIA(L)NIE w Galerii Studio, fot. Anna Zagrodzka
Tkanina jako nośnik emocji i tło dla rzeźb w wystawie Galerii Studio
Tkanina jako nośnik emocji i tło dla rzeźb w wystawie Galerii Studio
Tkanina jako nośnik emocji i tło dla rzeźb w wystawie Galerii Studio
Tkanina jako nośnik emocji i tło dla rzeźb w wystawie Galerii Studio
Tkanina jako nośnik emocji i tło dla rzeźb w wystawie Galerii Studio
Tkanina jako nośnik emocji i tło dla rzeźb w wystawie Galerii Studio
Tkanina jako nośnik emocji i tło dla rzeźb w wystawie Galerii Studio

W Galerii Studio od 7.02. do 17.04.2022 można oglądać wystawę MATERIA(L)NIE, w której tkaniny Porcelina i Renard marki Dekoma zostały wykorzystane w artystycznej kreacji Alicji Bielawskiej – instalacji specific site, stanowiącej tło dla serii rzeźb Barbary Falender.

REKLAMA

Punktem wyjścia wystawy „MATERIA(L)NIE” jest seria wykonanych z karraryjskiego marmuru rzeźb Barbary Falender Poduszki erotyczne z 1973 roku z Kolekcji Galerii Studio. Rzeźby, wykonane w marmurze karraryjskim, weszły do kolekcji w 1985 roku. Dwa lata później zostały pokazane w Galerii Studio, wywołując poruszenie ze względu na odważną erotyczną wymowę.

Paulina Olszewska, kuratorka wystawy w Galerii Studio, zaprosiła Alicję Bielawską do podjęcia dialogu z dziełami rzeźbiarki. W odpowiedzi Bielawska przygotowała instalację, która wchodzi w interakcję zarówno z rzeźbami, jak i z przestrzenią galerii. Autorka często wykorzystuje w swojej pracy artystycznej tkaninę jako nośnik wartości i emocji, znaczący element ekspresji twórczej. Na potrzeby wystawy „MATERIA(L)NIE” wybrała z oferty Dekomy zwiewny woal i klasyczny aksamit. 

Miękki, bawełniany aksamit Renard posłużył do pokrycia postumentów, na których zaprezentowano rzeźby Barbary Falender z serii Poduszki erotyczne. Tkanina o szlachetnej, matowej, miłej w dotyku powierzchni, idealnie pasuje do wyeksponowania form wykonanych z  polerowanego marmuru. Sensualny charakter aksamitu koresponduje z odważną erotyczną wymową dzieł. Na potrzeby wystawy zastosowany został materiał w delikatnym kolorze Ivory – jednym z 56 dostępnych w ofercie.

Półtransparentne kotary z Porceliny, ozdobione nadrukami zaprojektowanymi przez Alicję Bielawską, tworzą w przestrzeni galerii klimat intymności. Tak wykreowana atmosfera sprzyja kontemplacji odważnych, otwarcie opowiadających o kobiecej seksualności rzeźb. Lekki woal z subtelnym połyskiem sprzyja skupieniu i koncentracji na pracach Barbary Falender.

Obie wykorzystane w artystycznej aranżacji tkaniny podkreślają charakter eksponowanych form rzeźbiarskich. Stanowią pomost między przedmiotami – dziełami sztuki, a ich emocjonalnym odbiorem.

Na wystawie po raz pierwszy prezentowane są szkice na papierze do Poduszek erotycznych, również z 1973 roku.

Kluczowa dla sztuki Bielawskiej, jak i Falender, jest praca z materiałem i jego właściwościami. Przetwarzając to, co fizyczne, a więc rzeczywiste, artystki przechodzą w sferę tego, co zmysłowe i wrażeniowe. Napięcie między dwiema jakościami, materialnością i sensualnością jest główną osią wystawy. Wystawa ukazywać będzie jeden z najważniejszych aspektów Poduszek erotycznych, jakim jest kobieca rozkosz i przyjemność płynąca z seksualności.

Wystawa jest częścią roku jubileuszowego i obchodów 50-lecia Teatru i Galerii Studio.

Kuratorka: Paulina Olszewska

Barbara Falender (1947) studiowała na Wydziale Rzeźby w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza. Tworzy rzeźbę, rysunek i fotografię, pracuje w kamieniu, brązie, epoksydzie, porcelanie i szkle, łącząc w swoich pracach różnorodne materiały. Stypendystka m.in. stypendium Rządu Włoskiego z Laboratorio dei marmi Carlo Nicoli w Carrarze (1976) czy Fundacji Tadeusza Kościuszki w Nowym Jorku (1998). Prace artystki były prezentowane na wystawach indywidualnych, w tym w Galerii Opera w Warszawie (2020), Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (2007), Galerii Kordegarda (Warszawa, 1995), Athenaeum Gallery w Kopenhadze (1975).

Alicja Bielawska (1980) absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim (2005) i sztuk pięknych na Gerrit Rietveld Academie w Amsterdamie (2009), doktorantka na Międzywydziałowych Środowiskowych Studiach Doktoranckich na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Tworzy rysunki i rzeźby – stosując tkaninę, metal, drewno i ceramikę. W swoich pracach artystka koncentruje się na materialnej sfery codzienności i relacji pomiędzy przedmiotami, wnętrzami a wspomnieniami. Dotyka w nich także kwestii względności naszej percepcji. Do swoich realizacji wprowadza również elementy choreografii i performansu.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.