Top 10 gastro z charakterem: restauracje, bary i kawiarnie, których wnętrza robią wrażenie



PropertyDesign.pl - 14-05-2020 08:59


Od 18 maja, pod warunkiem dostosowania się do pewnych obostrzeń, znów będą mogły funkcjonować restauracje, bary i kawiarnie. Z tej okazji postanowiliśmy przypomnieć jedne z ciekawszych realizacji lokali gastronomicznych, jakie opisywaliśmy w ciągu ostatniego roku na naszym portalu.

Restauracja TGI Fridays, Warszawa / Proj. Forbis Group

Lokal znajduje się w unikatowym wnętrzu warszawskiej kamienicy przy ul. Chmielnej. Główne wyzwania wynikały ze specyfikacji budynku, który objęty jest ochroną konserwatora. Prace na etapie projektowym wymagały ścisłej współpracy projektantów z Wydziałem Konserwatora Zabytków. Na etapie wykonawczym ważnym aspektem było wpisanie nowoczesnych rozwiązań technicznych, adaptacji technologii kuchni oraz wpisaniu amerykańskiego designu w zabytkową tkankę budynku. - Projekt jest implementacją amerykańskiej sieci restauracji TGI Fridays. Charakterystycznym elementem przestrzeni jest strefa główna restauracji ze świetlikiem w postaci kopuły. Świetlik nadaje wnętrzu przestrzenności oraz wpływa na grę światła w pomieszczeniu - w zależności od pory dnia. Dodatkowym akcentem było wprowadzenie do założenia projektowego „local touch”. Zrealizowaliśmy to między innymi dzięki wykończeniu posadzki przy barze warszawskimi gorsecikami, czyli tradycyjną mozaiką, wykorzystywaną w starych, warszawskich kamienicach – zdradza Magdalena Kołodziej, Architect/ Design Department z Forbis Group.


Bistro Massolit Cooks, Kazimierz, Kraków / Proj. Miastopracownia

Punktem wyjścia dla projektu był kontekst miejsca. Dzielnica Kazimierz to zagłębie kultury żydowskiej i tradycyjne miejsce spotkań. Wciąż są tu kawiarnie pachnące starymi meblami i woskiem palących się w półmroku świec. Barbara Nawrocka i Dominika Wilczyńska z pracowni Miastopracownia postanowiły nie zrywać zupełnie z typowo kazimierską stylistyką, ale wykorzystując znajome elementy i materiały, nawiązać do tradycji, czerpać z idei recyklingu i stworzyć atrakcyjne i nowoczesne miejsce spotkań. Najbardziej charakterystycznym elementem wnętrza jest okrągły otwór w ścianie, który łączy dwie sale i kadruje naprzeciwległe widoki. Patrząc przez niego widzimy po jednej stronie ceramiczną mozaikę, po drugiej kwietnik z metaloplastyki. Mozaika została specjalnie zaprojektowana do tego miejsca. Odpadowe płytki ceramiczne były na miejscu cięte i układane. Wzdłuż ścian powstały ławy z drewna pochodzącego ze starych, fornirowanych szaf z lat 50. W oparciach błyszczą mosiężne otwory na klucz, które przypominają o minionej funkcji materiału. Bar i okrągły otwór w ścianie są obłożone miedzią, która zmienia swój odcień w czasie i dobrze komponuje się z różnymi odcieniami starego drewna.

Lodziarnia Lukullus w St. Tropez / Proj. Aleksandra Wasilkowska

Znajdująca się na warszawskim Powiślu lodziarnia Lukullus to pierwszy taki lokal znanej cukierni. Przyciąga jednak nie tylko oryginalnymi smakami lodów, ale także równie oryginalnymi wnętrzami. Stworzona przez Aleksandrę Wasilkowską aranżacja wnętrz zachwyca połączeniem złota i powracającego do łask w ostatnim sezonie lastryko, odwiedzający je mogą odnieść wrażenie, że przenieśli się w czasie do kolorowych lat 80. ubiegłego stulecia. Pełna nazwa lokalu, Lukullus St. Tropez, jest nieprzypadkowa. Lodziarnia ma bowiem kojarzyć się z wakacjami – i w tę koncepcję idealnie wpisują się bajkowe wnętrza lokalu.
Oprócz wszechobecnego koloru złota w przestrzeń lodziarni mieni się również odcieniami różu, zieleni, koloru pistacjowego. Ściany wieńczą duże lustra duplikujące optycznie powiększające i powielające niezwykłą przestrzeń. A jej niezwykły charakter dodatkowo podkreślają również dekoracyjne detale, takie jak złota palma, białe "potwory" stojące na ladzie, czy wreszcie... złota figura w toalecie o anatomicznym kształcie pośladków. Szczególne wrażenie robi jednak ogromne oko unoszące się nad stolikami na jednej ze ścian.

62 Bar & Restaurant, Poznań / Proj. Q2Studio

Przy ulicy Świętego Michała, w siedzibie Harley Davidson w Poznaniu powstała restauracja 62 Bar & Restaurant autorstwa wrocławskiej pracowni Q2Studio. Głównym założeniem projektu wnętrz było nawiązanie do ducha znanej marki kultowych motocykli. - Chcieliśmy, aby goście odwiedzający restaurację doświadczyli nie tylko wyjątkowych smaków, ale także niesamowitych wrażeń, przebywając w malowniczej scenerii kolorów, tekstur i faktur - piszą projektanci z Q2Studio. Sercem restauracji jest otwarta kuchnia utrzymana w formule live cooking, wyróżniająca się mocno industrialnym stylem, z którym jest kojarzona marka Harley Davidson. Surowy charakter restauracji łagodzi bujna roślinność, a także kolorowe i wygodne siedziska zachęcające do długich rozmów przy wspólnym posiłku.

Gruby Josek, Warszawa / Proj. The Space

Inwestor zgłosił się do biura projektowego The Space z bardzo konkretną wizją – chciał stworzyć miejsce stylizowane na lata 20. XX wieku. Lokalizacja restauracji również nie była wybrana przypadkowo – chodziło o klimat nie tylko w środku, ale i na zewnątrz. W całym koncepcie pojawiło się wiele odwołań historycznych zaczynając od menu, strojów kelnerów, ich język kończąc na neonie, stylizowanych Warszawą i jej herbem. Całe wnętrze restauracji utrzymane jest w kolorystyce szaro-czarnej, z elementami bieli. To wszystko uzupełnia drewno – od wejścia widzimy długi, drewniany bar. Architekci zdecydowali się na pozostawienie starych balustrad oraz starej podłogi – wszystko zostało odnowione. Na ścianach jest przede wszystkim cegła oraz autorska tapeta, na której widzimy strony ze starych warszawskich gazet. W dalszych pomieszczeniach na ścianach widoczny jest beton, a dekorację stanowią fotografie dawnej Warszawy.

Opasły Tom, Warszawa / Proj. BUCK.STUDIO

Warszawska restauracja „Opasły Tom” znalazła się na liście najlepiej zaprojektowanych restauracji świata prestiżowego magazynu Wallpaper*. Przestronny, ponad 260-metrowy dwupoziomowy lokal mieści w sobie sale o różnej skali, a także bar z salą lounge, winotekę oraz półotwartą fine-diningową kuchnię. Taki układ funkcjonalny okazał się być największym wyzwaniem przy projektowaniu aranżacji wnętrz. Architekci musieli bowiem spoić poszczególne pomieszczenia w jedną całość. Na wspólny mianownik wybrali paletę głębokich, zainspirowanych naturą kolorów, które – choć różnorodne, bo znalazły się wśród nich zarówno kolor szałwiowy, koralowy, miodowy i atramentowy – to scalają restaurację w konsekwentną całość, poprzez nadanie wnętrzom wyrazistego charakteru. Dodatkowym zabiegiem mającym na celu wizualne podkreślenie jedności przestrzeni było wykończenie ścian. Tutaj architekci zdecydowali się sięgnąć po oryginalny materiał – falistą blachę pokrytą aksamitem. Aranżacyjną kropką nad i, dodającą elegancji całości wnętrz jest wyposażenie i meble wykończone naturalnymi materiałami – czeczotą topolową oraz niepolerowanym marmurem.

Scandale Royal Resto & Vodka House, Kraków / Proj. Tarnowski Division

Krakowska restauracja Scandale Royal Resto & Vodka House wiosną 2019 r. przeszła rebranding. We wnętrzach odtworzono odtwarzono klimat polskich restauracji z lat 30. Podróż w czasie zaczyna się jeszcze przed wejściem do lokalu, gdzie rzuca się w oczy stylizowany logotyp restauracji, który inspirowany jest szyldami przedwojennych kramów i warsztatów. Zaraz za progiem widzimy wisząca rzeźbę w tanecznej pozie. Wkraczamy wszak do epoki, w której na salonach poza napitkami i jedzeniem rządziły tanga i fokstroty. Goście spożywali posiłki, którym towarzyszyła wódka, a częstym akompaniamentem była muzyka na żywo i kabarety. Po wejściu wita nas obsługa z nieodłącznymi szelkami, muchami i kamizelkami. Jasne, przestronne wnętrza, mozaiki oraz lustra i ściany ozdobione starymi plakatami i fotografiami z lat 20. i 30. W kącie stoi piękne, stare pianino, a na stołach kwiaty. Wysokie kieliszki na stopce i kryształowe szklanki tylko niektóre z niezwykle istotnych detali, które dopełniają dystyngowany charakter miejsca.

Zoni, Centrum Praskie Koneser, Warszawa. Proj. Nizio Design International

Zoni mieści się w dawnym budynku rektyfikacji na terenie XIX-wiecznej warszawskiej wytwórni wódek, w którym dziś mieści się Centrum Praskie Koneser. Restauracja pojawiła się na gastronomicznej mapie Warszawy jako inicjatywa spółki REST Team, której członkiem jest architekt Mirosław Nizio, właściciel pracowni Nizio Design International. Historia i tradycja łączą się w tej niezwykłej przestrzeni z zamiłowaniem do dobrego smaku i najwyższej jakości produktów. Innowacyjność i wyjątkowość projektu Zoni tkwi przede wszystkim w wykorzystanych materiałach oraz specjalnie zaprojektowanych rozwiązaniach, opracowanych na potrzeby rewitalizowanej przestrzeni i zaadaptowania jej na cele restauracyjne.

Zaprojektowane z troską o najmniejszy szczegół wnętrze Zoni mieści jednorazowo do 150 gości. Ulokowany na parterze bar oraz restauracja na antresoli, wypełnione są zaprojektowanymi przez Mirosława Nizio meblami i detalami. W eleganckiej industrialnej przestrzeni wykorzystano m.in.: specjalnie zaprojektowane stoły, barowe krzesła i oświetlenie oraz ażurowe ściany przesuwne ze stali. Wnętrze uzupełniono loftowymi lampami oraz eleganckimi wykończeniami ze stali, miedzi, cegły i drewna, które sprawiają, że goście czują się tu niezwykle komfortowo.

Restauracja Forty, Warszawa / Proj. Studio Rygalik

Za kompleksowy projekt wnętrza, w tym unikatowego, okrągłego baru, wyjątkowych mebli i oświetlenia odpowiada uznana pracownia Tomka i Gosi Rygalików – Studio Rygalik. Koncepcja opiera się na użyciu naturalnych, niemal surowych, pięknie niedoskonałych i szlachetnie starzejących się materiałów w połączeniu ze współczesnym wzornictwem. Zachowano charakterystyczne elementy architektury, takie jak czerwona cegła i podłoga w szachownicę, noszące ślady zużycia, a jednocześnie nadające niepowtarzalny klimat wnętrzu. Wyposażenie – od mebli po ceramikę – to w ogromnej mierze ręczna praca twórców i rzemieślników z Polski, w części skupionych także wokół polskiej, działającej międzynarodowo, marki TRE Product. Surowiec do produkcji drewnianych blatów i stołów został uzyskany z rozbiórki starych, zniszczonych stodół na południu Polski. Szklane elementy, w tym imponująca instalacja nad „stołem szefa”, powstały w jednej z najstarszych europejskich hut szkła, wykonali ją doświadczeni hutnicy – Jakub Kwarciński i Peter Glosik. System oświetleniowy, który ma swoją premierę we wnętrzach restauracji Forty, został zaprojektowany przez Tomka Rygalika dla polskiej marki Chors i wykorzystuje elementy z litego szkła wykonane przy współpracy ze znaną, polską projektantką Agnieszką Bar.

Bombaj Masala, Warszawa / Proj. A8 Architektura

Lokal mieści się w Centrum Praskim Koneser, w zabytkowej części kompleksu w budynku B – dawnej butelkowni. Ściany w lokalu w dużej mierze to oryginalnie zachowana cegła, poddana odnowieniu i zaimpregnowana. Pozostałe ściany wykonane są w tynku betonowym dekoracyjnym, stanowiącym delikatne tło dla wyrazistych dekoracji. Posadzka składa się z 6 kolorów drewna przemieszanych ze sobą, tak by tworzyć wielobarwny melanż. Sufit z ponad 1760 miedzianych rur zawieszonych na różnej wysokości jest najbardziej wyrazistym elementem wnętrza, nadającym mu połyskliwy, indyjski charakter. Z jednej strony bardzo ozdobny, a jednocześnie będący nienachalnym tłem dla aranżacji lokalu. Jego krzywizna jest wyznaczona parametrycznie, z uwzględnieniem instalacji budynku, wysokości okien oraz rozmieszczenia słupów na sali. Do wnętrza restauracji zostały również na specjalne zamówienie namalowane grafiki, nawiązujące do symboli Indii, w intensywnych, żywych kolorach, które dodatkowo podkreślają wielobarwność wyposażenia oraz estetykę Indii.