×
Subskrybuj newsletter
propertydesign.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Trendy wzornicze: wzrost znaczenia marek własnych oraz rozwój produktów ECO

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 08 sty 2019 14:42
Trendy wzornicze: wzrost znaczenia marek własnych oraz rozwój produktów ECO
Jarosław Grzesica, CEO w studiu designu THIS fot. mat. prasowe

Początek nowego roku to dobry czas na podsumowania. O trendach w polskim wzornictwie w 2018 roku opowiada Jarosław Grzesica, CEO w studiu designu THIS.

REKLAMA

- Pierwszym z nich jest wzrost znaczenia marek własnych, które obecnie można znaleźć praktycznie w każdej sieci handlowej. Są one pozycjonowane w różny sposób, zazwyczaj jako oferta value for money, często naśladująca te bardziej znane produkty. Jednak wzrost świadomości konsumentów powoduje, że coraz częściej wśród marek własnych dostępne są produkty spełniające potrzeby osób poszukujących na sklepowych półkach propozycji z segmentu premium, czy eco. To natomiast wymusza pewne kryteria w przypadku projektowania opakowań, gdyż konsumenci coraz częściej przyznają, że na ich decyzje zakupowe znacząco wpływa wygląd opakowania, które ma za zadanie podkreślać wysoką jakość oraz wiarygodność ekologiczną marki - opowiada Grzesica

Przy tak dużym wzroście udziału marek własnych w sprzedaży, wzrosła także rola innowacji w kreowaniu tych produktów, jak i designu opakowań, które muszą odpowiednio wyróżniać się na sklepowej półce. Jest to szczególnie widoczne w segmencie ECO, którego popularność wynika w głównej mierze z rosnącej chęci konsumentów do prowadzenia tzw. zdrowego stylu życia. Dlatego też opakowania w pierwszej kolejności muszą komunikować kategorię produktu. Coraz większą rolę odgrywa więc uwydatnienie cech funkcjonalnych oraz zachowanie zgodności z trendami, takimi jak clean label czy free from. Każdy z trendów określa pakiet pryncypiów wzorniczych, które pomagają wyróżnić dane produkty i już poprzez opakowanie podkreślić ich stronę jakościową, m.in. pochodzenie z czystych upraw ekologicznych, czy brak GMO.

Clean label – co to oznacza?

W dosłownym tłumaczeniu zwrot ten oznacza „czystą etykietę”. Jest on odpowiedzią na rosnące wymagania konsumentów co do jasności informacji na temat żywności, którą kupują: listy składników, pochodzenia, procesu produkcji, transportu czy przechowywania. Stosuje się go w przypadku, gdy produkt zawiera wyłącznie oryginalne, powszechnie znane składniki. Jest on ściśle powiązany z innym zwrotem – „free form”, czyli produktem wolnym m.in. od składników syntetycznych, wywołujących uczulenia i alergie, cukru, glutenu, a nierzadko również składników pochodzenia zwierzęcego. 

Etykiety projektowane dla segmentu eco są często drukowane na papierze strukturalnym. Najczęściej wykorzystywaną kolorystyką jest biel i kolory ziemi – zielenie, brązy oraz błękity. Widniejące na nich motywy są proste i nawiązują do świata roślin oraz natury. Na pierwszy plan wychodzi minimalizm oraz wspomniane już wcześniej, wyraźne podkreślenie wartości odżywczych produktu.

Eko w środku, eko na zewnątrz

Opakowanie produktów ekologicznych nie mogą być jedynie stylizowane na naturalne. Dla wiarygodności marki istotnym jest, aby stanowiły dopełnienie ich zawartości. W przeciwnym razie może wywołać w konsumencie obawę, że stosowane w nieekologicznych opakowaniach składniki będą przenikać do produktu, wpływając negatywnie na ich zdrowie. Surowcem, który najbardziej kojarzy się z ekologicznym opakowaniem jest oczywiście szkło, jednak bez problemu można znaleźć coraz szerszą gamę opakowań z ekologicznego plastiku. Często możemy także zauważyć opakowania informujące, iż dany wyrób nie posiada np. oleju palmowego. W ten sposób producenci komunikują swoją troska o kondycję środowiska naturalnego. Jest to trend, który obecnie jest równie silny, jak kiedyś deklaracja, iż produkt nie jest testowany na zwierzętach.

- O tym, jak istotne jest opakowanie produktu, nie trzeba nikogo przekonywać, jednak atrakcyjność opakowania to nie jedyny wyznacznik sukcesu rynkowego. Zarówno producenci, jak i projektanci muszą pamiętać o spójności opakowania z jego zawartością, gdyż nawet najbardziej innowacyjny i wyszukany wzór nie będzie spełniał swojej roli, jeśli nie będzie odzwierciedlał najważniejszych cech i zalet marki wybranej przez konsumenta - podsumowuje ekspert.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie