W Moskwie projektuje się bez sztampowych rozwiązań. Zobacz kino projektu Robert Majkut Design



Propertydesign.pl - 16-11-2016 09:33


Najnowsze wnętrze kina, wdrożone według projektu pracowni Robert Majkut Design, funkcjonuje w moskiewskim obiekcie Kuntsevo Plaza. Jako pełen kompleks zostało zaprojektowane przez pracownię Jerde Design i wybudowane przez tureckiego dewelopera Enka, a sukcesywnie otwierane w latach 2015/2016.

Dla pracowni Roberta Majkuta to niezwykle ważna realizacja, związana z kolejną współpracą ze światowej klasy i sławy biurem projektowym Jerde Design, gdzie zespół kreatywny nadzoruje człowiek legenda – David Rogers.

- Doświadczenie uzyskane podczas tego projektu ma znaczący wpływ na rozwój naszej pracowni. Stanowiło wyzwanie, na które czekaliśmy i jak zawsze było związane z pracą u podstaw w każdym etapie procesu tworzenia, co bardzo cenimy - podkreśla Rober Majkut i dodaje, że projekt ten jest już drugą realizacją w obiektach autorstwa pracowni Jerde Design. Pierwszy miał miejsce w warszawskim kinie w Złotych Tarach w 2007 roku.

Celem tego przedsięwzięcia było stworzenie kina, które wpisze się w zaproponowany kontekst miejsca, jego założenia funkcjonalne i stylistyczne oraz zrozumie oczekiwania odbiorcy – przedstawiciela młodego pokolenia w tak bardzo skontrastowanej, jednak poszukującej dookreślenia w stylu i jakości współczesnych wnętrz publicznych, Moskwy.

- Jerde Design w opisie swojego projektu bardzo jasno nawiązywał do suprematyzmu Malewicza, dlatego chcąc zrozumieć naszą ideę, należy zapoznać się z koncepcją obiektu Kuntsevo Plaza i jego inspiracjami. Jerde głęboko osadziło projekt w rosyjskiej kulturze i sztuce. Tej najbardziej znanej, a także międzynarodowo rozpoznawalnej – obiekt powstał w Moskwie, w czasie bliskim 100-letniej rocznicy powstania idei suprematyzmu Malewicza i jej rozwoju w sztuce - wspomina architekt.

Suprematyzm jako koncepcja artystyczna, redukująca formę składowych elementów dzieła do „atomowych” podstawowych form, stał się myślą, według której nie tylko nakreślono sposób skonstruowania całego centrum obiektu, ale również polscy architekci w szerszej interpretacji przenieśli ją na wnętrza kina. - Założenia suprematyzmu, koncepcji redukowania i łączenia elementów, które wraz z iluzją światła i pewną abstrakcyjnością oraz iluzorycznością świata filmu i obrazu składają się na całość zjawiska, jakim jest kino i dają pewną abstrakcyjność temu zjawisku – tak powstała koniunkcja, która nakreśliła kierunek myślenia o naszym zadaniu - podkreśla architekt.

- Korzystając z trzech głównych dla nas kolorów: czerni, żółci i bieli oraz syntetyzując kształty do uprzestrzennionych form wynikających z kształtu logo, uzyskaliśmy zestaw dosyć radykalny i nietypowy. Przyjęliśmy stopniowanie kolorów od najjaśniejszych w strefie wejścia do najciemniejszych w sali kinowej jako zasadę, w której pośrednim elementem jest kolor żółty, łamany pryzmatyczno-fraktalowym motywem. Sprowadziliśmy podział kolorystyczny do najważniejszych akcentów. Komunikacja odbywa się w pionowych i poziomych białych tunelach, łącząc przestrzeń kina rozgrywającą się na kilku poziomach i pozwalając przechodzić z bieli od absolutnie czarnych sal kinowych poprzez żółte przestrzenie. Malarski efekt gradientu, jako zabieg zaczerpnięty z tradycyjnego warsztatu, to widoczne łączenie żółci z czernią. Iluzja przełamywania się tych dwóch kolorów daje jednocześnie fizycznie namacalny, malarski efekt, który jest widoczny na ścianach. Szukaliśmy wielu przykładów kalejdoskopowego łączenia się elementów fizycznych ze świetlnymi, które uzasadniałyby takie a nie inne budowanie tych kompozycji na drodze redukcji. W wyniku tego doszliśmy do bardzo uproszczonego i oszczędnego rozwiązania, powstałego w oparciu o zdyscyplinowaną paletę barw - opowiada architekt i podkreśla, że dało to efekt minimalistyczny i niezwykle radykalny.

Analizując ten projekt nie można zapominać, gdzie powstał. - Większość klientów tego kina to ludzie młodzi, studenci, uczniowie, a kontekst miejsca nie jest tu bez znaczenia. Moskwa to miasto szare, mocno zakurzone i zabłocone przez skutki długiej zimy. Nasza propozycja jest ucieczką od tego, co typowe dla takich miejsc. Obecne kina w Moskwie charakteryzują się bezpiecznymi i wygodnymi w takim klimacie rozwiązaniami. Nasza propozycja jest inna – wychodzimy z cienia tej oczywistości i z mroku. Ukazujemy to poprzez wszędzie obecne światło dzienne i podkreślamy ten fakt. Czynimy z tego wartość. Nasze kino jest daleko od ulicy, parkingu, na ostatnich kondygnacjach centrum. Idąc długimi korytarzami Kuntsewo Plaza do Mori Cinema, możemy znaleźć się w miejscu, które błyszczy i mieni się, a poprzez wielką szklaną elewację doświetlone jest na 3 poziomach - zauważa.

Powstała ciekawa i zaskakująca przestrzeń przy tak radykalnych, kontrastowych zestawieniach szczegółowo dobraną i zdefiniowaną w materiałach ocieploną żółcią, a jej ilość w tym miejscu, w połączeniu z bielą i czernią, jest bardzo przyjazna i radosna.

- Naszym zdaniem w tym mieście na rynku kinowym należy proponować coś więcej, niż bezpieczną oczywistość, unikać sztampowych rozwiązań oraz, pomimo wielu niewiadomych, szukać specyficznych odniesień i rozwiązań. Mamy nadzieję, że choć trochę nam się to udało - konkluduje architekt.

Projekt wnętrz kina Mori Cinema-IMAX
Lokalizacja: Moskwa
KUNTSEVO PLAZA
Inwestor: Mori Cinema
Deweloper: Enka
Architekt obiektu: Jerde Design, Kalifornia
Czas przygotowania projektu: II kwartał 2014 r.
Czas finalnego wdrożenia projektu: do I kwartału 2016 r.
Budżet realizacji: nie podano
Metraż: 3500 mkw.
Ilość sal kinowych: 7
poziomów: 4