REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

W skansenie w Chabówce remontują bieszczadzki parowóz

  • Autor: PAP
  • 24 kwi 2020 14:57
W skansenie w Chabówce remontują bieszczadzki parowóz
Fot. Denis Chick / Unsplash

W Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce (woj. małopolskie) rozpoczęła się naprawa główna parowozu z Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej serii Kp4-3772 - tzw. „kapcia”. Pojazd powinien ponownie zacząć ciągnąć wagony z pasażerami w przyszłorocznym sezonie turystycznym.

REKLAMA

Jak poinformował naczelnik Sekcji Utrzymania i Napraw Taboru w Chabówce Maciej Panasiewicz parowozy serii Kp4 są nierozerwalnie związane z kolejką bieszczadzką - to właśnie te maszyny przez dziesięciolecia zwoziły bieszczadzkie drewno z Wetliny do Łupkowa i Rzepedzi.

Naprawiany obecnie w Chabówce egzemplarz o numerze 3772 został zakupiony przez Fundację Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej w 2007 roku. Nie jest on rdzennym, bieszczadzkim parowozem, bowiem pochodzi z cukrowni w Kruszwicy. W ciągu siedmiu lat po przybyciu w Bieszczady obsłużył kilka tysięcy pociągów.

"w latach 2014 i 2015 był czynny łącznie ponad 200 dni w roku. To bardzo dużo, zważywszy, że górskie trasy bieszczadzkiej kolejki są bardzo wymagające zarówno dla parowozu, jak i drużyn trakcyjnych. Teraz przeszedł czas na jego remont" - zaznaczył naczelnik skansenu.

W ramach naprawy głównej parowóz będzie miał naprawiony kocioł oraz jego osprzęt, układ biegowy, silnik parowy, stawidło. Lokomotywa otrzyma nową budkę maszynisty oraz galanterię (pomosty, uchwyty, wsporniki). Przelane lub wymienione zostaną wszystkie łożyska ślizgowe.

Jak powiedział PAP w piątek Panasiewicz, prace postępują zgodnie z założonym harmonogramem - według umowy mają się zakończyć do końca tego roku. "Póki co pracę idą sprawnie, więc termin powinien być dotrzymany" - wskazał.

Skansen Taboru Kolejowego, który powstał na terenie dawnej parowozowni w Chabówce, jest największą tego typu placówką w kraju. Obiekt należy PKP Cargo SA. Na kilku torach urządzono w nim ekspozycję wycofanych z ruchu około 90 zabytkowych pojazdów szynowych: parowozów, lokomotyw elektrycznych i spalinowych, wagonów, pługów, żurawi i innego taboru specjalnego. Do obsługi czynnych parowozów, prowadzących pociągi retro pozostawiono urządzenia umożliwiające zaopatrzenie ich w węgiel i wodę oraz oczyszczenie paleniska. (PAP)

autor: Rafał Grzyb

rgr/ wj/

Podobał się artykuł? Podziel się!

DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.