Wyzwanie: open space, czyli jak zaaranżować przestrzeń otwartego biura?



Propertydesign.pl - 23-12-2019 08:56


Open space jest coraz popularniejszą formą organizacji przestrzeni biurowej. W założeniu ma ułatwiać komunikację między pracownikami, przyspieszyć podejmowanie decyzji i wyzwalać kreatywność. Oprócz niewątpliwych zalet, open space powoduje również problemy, które skutkują obniżeniem komfortu pracy. Hałas utrudnia skupienie się na obowiązkach zawodowych, a otwarta przestrzeń nie sprzyja koncentracji. Dlatego w nowoczesnych biurach coraz częściej pojawiają się rozwiązania, które mają usprawnić funkcjonowanie biurowych open space'ów.

Oddzielnie, choć razem

Dzięki specjalnym systemom meblowym w otwartej przestrzeni biurowej można zorganizować ciche i zapewniające prywatność miejsca. Temu celowi służą budki telefoniczne bądź wyizolowane kabiny. Dzięki nim możliwe jest prowadzenie rozmów telefonicznych, organizowanie spotkań małych zespołów lub realizowanie zadań wymagających skupienia.

Boksy tego typu, dzięki specjalnej konstrukcji i zastosowaniu materiałów dźwiękochłonnych, skutecznie chronią przed hałasem. Są przy tym mobilne, więc z jednej strony nie zajmują zbyt wiele miejsca w przestrzeni biurowej, zaś z drugiej – z powodu swojej elastyczności – pozwalają na szybką rearanżację, gdy pojawia się konieczność dopasowania ich do zróżnicowanych potrzeb pracowników.
Do wydzielania stref indywidualnej pracy w biurze służą też fotele i sofy wyposażone w podwyższone oparcia, przybierające niekiedy postać niewielkich ścianek działowych. Miękkie siedziska zapewniają komfort, lecz nie służą one bynajmniej tylko do relaksu. Można tam wygodnie usiąść z laptopem lub przeprowadzić służbową rozmowę telefoniczną. Ścianki tapicerowane tkaniną dźwiękochłonną lub siatką 3D skutecznie oddzielają od gwaru i hałasu.

Często tego typu meble mają charakter modułowy i pozwalają na budowanie różnorodnych układów w zależności od potrzeb danego biura i funkcji, jaką ma pełnić.

Jak zapanować nad hałasem?

Hałas utrudnia wykonywanie obowiązków zawodowych, dlatego w pomieszczeniach biurowych typu open space coraz większy nacisk kładziony jest na zapewnienie właściwego komfortu akustycznego. W tym celu producenci mebli biurowych proponują między innymi panele akustyczne, których zadaniem jest ograniczanie rozprzestrzeniania się niepożądanych dźwięków. Wśród tego typu produktów akustycznych znajdują się zarówno panele ścienne, podwieszane do sufitu, jak i wolnostojące (mobilne). Dzięki bogatej gamie dostępnych rozmiarów, kształtów i kolorów dają one szerokie możliwości aranżacyjne.

Panele akustyczne mogą też być przytwierdzone bezpośrednio do biurek. Wówczas nie są one tak mobilne jak panele stojące, lecz przy ich pomocy można również zaaranżować indywidualne stanowiska pracy. Poza tym różnorodność kolorów i wzorów sprawia, że stają się one elementem dekoracyjnym biura.

Biurowa strefa relaksu

Stres jest nieodzownym towarzyszem pracy biurowej. Na pewno nie da się go całkowicie wyeliminować, ale można go przynajmniej złagodzić. Jak? Jednym ze sposobów jest zaprojektowanie w biurze strefy relaksu lub tzw. chilloutroomu, który zapewni relaks i odpoczynek nawet podczas długiego dnia pracy.

Dzięki specjalnie zaaranżowanym pomieszczeniom każdy pracownik znajdzie miejsce i czas na chwilę relaksu, która pozwoli oderwać się od zawodowej monotonii, a jednocześnie – naładować przysłowiowe akumulatory i odzyskać energię pozwalającą stawić czoła kolejnym wyzwaniom.
Podstawą aranżacji stref relaksu są odpowiednio dobrane meble – np. zestawy sof, foteli i puf, który świetnie sprawdzą się zarówno w przypadku osób wykonujących zadania wymagające większej koncentracji, podczas nieformalnych rozmów, jak i lunchu czy chwili relaksu. Miękko tapicerowane zapewniają komfortowy wypoczynek zarówno w pozycji siedzącej, jak i półleżącej, a nawet leżącej. W niektórych biurach pojawiają się nawet atrakcje w postaci… huśtawek.

Wśród mebli przeznaczonych do aranżacji stref relaksu królują wszelkiego rodzaju pufy o zgeometryzowanych kształtach, oferowane w najróżniejszych kolorach. Można je znaleźć w zasadzie w ofercie wszystkich czołowych producentów mebli biurowych. Owalne, sześcienne czy heksagonalne pozwalają na tworzenie dowolnych konfiguracji, dopasowanych do charakteru i wielkości aranżowanych wnętrz. Ich niepodważalnym atutem jest możliwość szybkiego przestawiania z miejsca na miejsce, dzięki czemu bez problemu można przeorganizować przestrzeń biurową.

Są też wygodne sofy i fotele, a nawet szezlongi, które umożliwiają spotkania i rozmowy w bardziej nieformalnej atmosferze, często przy filiżance kawy. Wiele mebli ma konstrukcję modułową, co pozwala na ich personalizowanie. Dzięki takim rozwiązaniom firma zyskuje wizerunek przyjaznej pracownikom, a przy okazji zespół staje się efektywniejszy.

Stać czy siedzieć – wybór należy do Ciebie

Nowoczesne meble biurowe nie tylko wspierają pracowników w wykonywaniu obowiązków zawodowych, ale też dbają o ich zdrowie i samopoczucie. Doskonałym tego przykładem są biurka z regulowaną wysokością blatu.

Opcja zmiany wysokości blatu zapewnia szybkie przearanżowanie miejsca pracy. Dzięki temu raz może ono służyć realizacji standardowych obowiązków zawodowych, by po chwili przekształcić się w miejsce nieformalnych spotkań lub prezentacji.

Możliwość regulacji wysokości blatu to rozwiązanie, które powinny docenić osoby spędzające wiele godzin za biurkiem. W ten sposób chroni się kręgosłup przed skutkami długotrwałego siedzenia. Warto jednak wiedzieć, że dynamiczne stanowisko pracy może wpłynąć także na poprawę wydajności pracownika. Wystarczy co godzinę wstać nawet na kilka minut, by ponownie móc pracować we właściwym skupieniu.

Podstawą konstrukcji biurka z regulowaną wysokością blatu jest wytrzymała, stabilna rama o dużym udźwigu. Jej najważniejszym elementem są teleskopowe kolumny, które umożliwiają podniesienie lub opuszczenie blatu. Wielu producentów mebli biurowych zapewnia możliwość ustawienia szerokości ramy w zakresie kilkudziesięciu centymetrów. Dodatkowo oferują kilka szerokości blatów. Dzięki temu mebel można dopasować nie tylko do potrzeb wnętrza, ale też pracowników, którzy przecież różnią się zarówno wzrostem, jak i ciężarem ciała. Regulacja odbywa się ręcznie lub przy pomocy elektrycznego napędu.

W trosce o kręgosłup

Fotele pracownicze są podstawą wyposażenia niemal każdego biura. Niełatwo jest wysiedzieć 8 godzin na niewygodnym krześle i przy tym wydajnie pracować. Dbałość o efektywność pracowników wymaga inwestycji w ten element wyposażenia. Najnowocześniejsze fotele zapewniają siedzenie biodynamiczne. Wykorzystują one naturalne zdolności naszego ciała do poruszania się w trzech wymiarach. Podstawą ich działania jest więc wymuszanie regularnego ruchu. Co ważne, ruch ten odbywa się w trakcie wykonywania obowiązków zawodowych. Dzięki temu kręgosłup nie ulega odkształceniu, jednocześnie redukowane są dolegliwości związane z negatywnymi skutkami pracy biurowej.

Kwintesencją nowoczesnych foteli biurowych jest aktywne siedzenie, dlatego są one projektowane, aby zachęcały do poruszania się. Jednocześnie zapewniają regulację w wielu płaszczyznach, poczynając od zagłówków i podłokietników, poprzez zmianę wysokości siedziska i oparcia, a na stopniowaniu odchylenia kończąc. Dzięki temu fotele dopasowują się do indywidualnych parametrów pracowników, którzy przecież różnią się zarówno wzrostem, jak i wagą.

Tekst ukazał się w magazynie Meble Plus; wydanie 4/2019