
Z okazji jubileuszu 20-lecia obecności Żabki na polskim rynku firma zaprezentowała w piątek bezobsługowe, wspierane przez sztuczną inteligencję "sklepy przyszłości". Rozwiązania mają pomóc nie tylko klientom w zakupach, ale również obsłudze w prowadzeniu obiektu.
Specjalne inteligentne półki, które będą wykorzystywane w placówkach handlowych przyszłości, dzięki wbudowanym czujnikom rozpoznają klienta i na bazie jego historii konsumenckiej oraz jego preferencji, stworzą propozycje zakupowe. Te będą następnie wyświetlone na ekranach umieszczonych bezpośrednio przy półkach. Rozwiązanie to usprawni zakupy, a także pomoże właścicielom placówek franczyzowych na bieżąco monitorować ilość towaru w sklepie - tłumaczono w piątek.
W sklepach Żabka wprowadzone zostaną takie rozwiązania jak system do analizy cen, cyfrowe nośniki reklamy, kasy samoobsługowe z wideo weryfikacją obiektów, a także oparte na sztucznej inteligencji aplikacje wspierające klientów, pozwalające na skanowanie i płacenie za produkty bez oczekiwania w kolejce do kasy.
Jednym z dostawców rozwiązań wykorzystywanych przez Żabkę w "sklepie przyszłości" jest Microsoft. Wiceprezes tego koncernu na Europę, Bliski Wschód i Afrykę Michel van der Bel podkreślił w piątkowej rozmowie z PAP, że na przykładzie tego projektu widać jak sztuczna inteligencja wpływa na sektory współczesnej gospodarki.
"Sztuczna inteligencja dynamicznie zmienia różnorodne sektory gospodarki w całej Europie, szczególnie w obszarze produkcji, handlu detalicznego, opieki zdrowotnej czy finansów. Zaczynając od pomocy bankom w zapobieganiu oszustwom i nadużyciom, po wsparcie producentów żywności w identyfikowaniu toksyn w ziarnach zbóż. Uwalnia również lekarzy od rutynowych zadań, pozwalając im koncentrować się na pacjencie, a sieci detaliczne wspiera w tworzeniu zupełnie nowego i lepszego doświadczenia klientów we wszystkich kanałach kontaktu z nimi" - tłumaczył rozmówca PAP.
Jednocześnie wyraził pewność, że nowoczesne rozwiązania nie zastąpią człowieka na rynku pracy, a będą go wspierać.
"Wierzymy we współpracę człowieka z technologią i maszynami, ręka w rękę. Podczas gdy sztuczna inteligencja jest lepsza w analizowaniu dużych zbiorów danych i znajdowaniu zależności i wzorców oraz szybkim odpowiadaniu na pytania, ludzie są kluczem do identyfikowania i zadawania tych właściwych pytań. Firmy, które przyjmą takie podejście, prześcigną konkurencję i odniosą większy sukces" - podsumował van der Bel.
W projekcie "sklepu przyszłości" biorą udział polskie firmy. Wśród nich są: Future Mind, Clouds on Mars, Nanovo, NoaTech, One2Tribe, Plastream i Synerise. Sklepy Żabka wspierać będą także firmy partnerskie koncernu Microsoft, takie jak: Spark Beyond, WiseShelf, Ueno.